Uchwała Nr XVIII/74/12

Uchwała Nr XVIII/74/12
Rady Gminy Narew

z dnia 30 marca 2012 r.

w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Narew. 

Na podstawie art. 5 a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 146, poz. 1055, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281) uchwala się, co następuje: 

§ 1. Ilekroć w uchwale jest mowa o: 

1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Narew, 

2) radzie gminy – należy przez to rozumieć RadęGminy Narew, 

3) wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Narew. 

§ 2. Konsultacje z mieszkańcami gminy przeprowadza się w przypadkach przewidzianych ustawami, z inicjatywy mieszkańców oraz w innych sprawach ważnych dla gminy, a w szczególności: 

1) nadania lub zmiany nazwy miejscowości, 

2) nadania lub zmiany nazwy ulicy, 

3) zmiany granic sołectwa, 

4) nadania lub zmiany imienia obiektowi fizjograficznemu, 

5) zmiany granic gminy. 

§ 3. W konsultacjach mają prawo brać udział mieszkańcy z terenu gminy, na którym mają zostać przeprowadzone konsultacje. 

§ 4. 1. Konsultacje mogą być przeprowadzone z inicjatywy rady gminy lub wójta. 

2. Mieszkańcy gminy i mieszkańcy jednostki pomocniczej gminy mogą wystąpić do właściwego organu gminy z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji w sprawach ważnych dla gminy lub jej jednostki. 

3. Wniosek mieszkańców w sprawie przeprowadzenia konsultacji z inicjatywy mieszkańców uważa się za ważny jeżeli z inicjatywą wystąpiło co najmniej 10% mieszkańców. 

4. Wniosek mieszkańców jednostki pomocniczej gminy w sprawie przeprowadzenia konsultacji uważa się za przyjęty, jeżeli konsultacje dotyczą jednostki pomocniczej gminy i z inicjatywą wystąpiło co najmniej 10% jej mieszkańców. 

§ 5. 1. Decyzje o przeprowadzeniu konsultacji w mieszkańcami podejmuje rada gminy w formie uchwały z zastrzeżeniem ust. 2. 

2. Decyzje o przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami jednostki pomocniczej gminy z wyjątkiem konsultacji w sprawie zmiany granic gminy podejmuje wójt w drodze zarządzenia. 

§ 6. 1. Konsultacje przeprowadza się na zebraniach. 

2. Zebranie zwołuje wójt. 

3. Gdy inicjatorem przeprowadzenia konsultacji jest Rada Gminy, zebranie zwołuje wójt z upoważnienia rady gminy. 

4. W zarządzeniu w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami wójt podaje: 

1) przedmiot konsultacji, 

2) datę, godzinę oraz miejsce przeprowadzenia konsultacji. 

§ 7. 1. Zebranie prowadzi przewodniczący zebrania. 

2. Informację o zebraniu wójt przekazuje mieszkańcom jednostki pomocniczej w sposób zwyczajowo przyjęty. 

3. Zebranie jest ważne jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 20% osób uprawnionych do udziału w zebraniu. 

4. W razie, gdy zebranie jest nieważne z przyczyn określonych w ust. 3 wójt zwołuje zebranie w drugim terminie i jest ono ważne bez względu na liczbę uczestników uprawnionych do udziału w zebraniu. 

§ 8. W czasie zebrania mieszkańcy winni zostać wyczerpująco poinformowani o sprawie będącej przedmiotem konsultacji, o możliwych rozwiązaniach w tej sprawie, a następnie po dyskusji, w ramach której winni uzyskać wszelkie wyjaśnienia, mieszkańcy wyrażają swoją opinię poprzez głosowanie jawne (za „tak”, za „nie”, za „wstrzymuję się”) lub w głosowaniu tajnym na formularzu konsultacyjnym, którego wzór stanowi załącznik do niniejszej uchwały. Każdemu z obecnych przysługuje prawo oddania tylko jednego głosu - za jednym z rozwiązań. Do przeprowadzenia głosowania powołuje się komisję skrutacyjną w 3-osobowym składzie. 

§ 9. 1. Z przebiegu zebrania sporządza się protokół, w szczególności informujący o liczbie głosów oddanych za określonym rozstrzygnięciem sprawy. 

2. Do protokołu dołącza się listę mieszkańców obecnych na zebraniu, z podaniem imienia, nazwiska oraz adresu, podpisaną przez uczestnika zebrania. 

3. Obsługę techniczną zebrania, w tym spisanie protokołu, zapewnia wójt. 

§ 10. 1. Konsultacje uważa się za odbyte w pierwszym terminie, jeśli w zebraniu weźmie udział co najmniej 20% mieszkańców. 

2. W razie przybycia na zebranie mniejszej liczby mieszkańców niż określona w ust. 1 należy przeprowadzić ponowne zebranie. 

3. Udział w drugim zebraniu mniejszej liczby mieszkańców niż określona w ust. 1 nie powoduje nieważności konsultacji. O opinii co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy decydują osoby obecne na drugim zebraniu, które odbywa się po upływie 30 minut od pierwszego zebrania. 

4. W razie, gdy żaden z mieszkańców nie przyjdzie na drugie zebranie uważa się, że tryb konsultacji został wyczerpany. 

§ 11. Wykonanie uchwały powierza się wójtowi. 

§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. 

 

Przewodnicząca Rady Gminy
mgr Ewa Urbanowicz

Metryka strony

Udostępniający: Andrzej Rusaczyk - Referat Organizacyjny Urzędu Gminy Narew

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Rusaczyk

Data wytworzenia: 2012-03-30

Wprowadzający: Andrzej Rusaczyk

Data wprowadzenia: 2012-04-03

Data modyfikacji: 2012-04-03

Opublikował: Wojciech Popławski

Data publikacji: 2012-04-03