Protokół Nr XVIII/05

Protokół Nr XVIII/05

 

XVIII Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 30 marca 2005 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ulicy Mickiewicza 101.

Obrady XVIII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 11.00 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz, który powitał Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy, radnych, radcę prawnego, Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Hajnówce oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 12 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Kiryłowicz Andrzej, Kondraciuk Mikołaj i Jan Selwestruk. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady zwrócił się do obecnych z zapytaniem, czy mają uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Wójt zaproponował wprowadzenie do porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia miesięcznych stałych diet radnych Rady Gminy Narew.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą.

Za przyjęciem porządku głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie XVIII Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XVII Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Informacja Kierownika Biura Powiatowego ARiMR o działalności.

6.      Interpelacje i zapytania radnych.

7.      Sprawozdanie z wykonania uchwał za 2004 rok.

8.      Sprawozdanie Wójta Gminy Narew z realizacji budżetu gminy za 2004 rok.

9.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy;

-        w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zmianę nazw urzędowych miejscowości;

-        w sprawie ustalenia zasad sprzedaży ruchomości stanowiących własność Gminy Narew oraz gminnych jednostek organizacyjnych;

-        w sprawie określenia zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości i szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego;

-        w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie Gminy Narew;

-        w sprawie przystąpienia do opracowania planu przestrzennego zagospodarowania wsi Narew;

-        w sprawie przystąpienia do opracowania planu przestrzennego zagospodarowania Gminy Narew;

-        w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy;

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok;

-        w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia miesięcznych stałych diet radnych Rady Gminy Narew.

10.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

11.  Wolne wnioski, informacje.

12.  Zamknięcie obrad XVIII Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVII Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4.

Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Wójt Gminy mgr Jakub Sadowski.

Złożył życzenia z okazji minionych, jak również zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Powiedział, że życzenia świąteczne od samorządowców były zamieszczone w „Gazecie Współczesnej”.

Poinformował między innymi:

  1. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku przyznał Gminie Narew pożyczkę długoterminową na budowę kanalizacji. Jednym z warunków jej udzielenia jest dostarczenie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi, której podjęcie zaplanowane jest na dzisiejszej sesji.
  2. Przekazaliśmy firmie Dalba plac budowy i całą dokumentację, odbyliśmy naradę z inspektorami nadzoru, podpisaliśmy stosowne dokumenty oraz wyznaczyliśmy plac do składowania materiałów budowlanych. Nawiązaliśmy ponadto kontakt z projektantem w celu zaprojektowania pozostałych przyłączy.
  3. Autobus „Jelcz” na 50 miejsc jest już w garażu gminnym. W sumie kosztował on Gminę 17 tys. zł, ale ze względu na jego dobry stan jego wartość jest na pewno wyższa. Jest tam „poduszkowe” zawieszenie, telewizor, video i ekspres do kawy. Jedynie akumulatory nie są w dobrym stanie, ale zostaną one wymienione.
  4. W Odrynkach odbyło się zebranie strażackie. Strażacy prosili o wymianę samochodu strażackiego „Żuk”, który ma ponad 40 lat i jest awaryjny. Gminny „Żuk” ma już przejechane 200 tys. km, ale 10-20 tys. km będzie jeszcze w stanie przejechać bez generalnego remontu silnika i dlatego można go dać dla straży w Odrynkach. Do Gminy zaś można będzie zakupić bus osobowo-ciężarowy i przyczepę samochodową w cenie do 24 tys.
  5. 4 marca Wójt otrzymał pismo z PUW mówiące o tym, że placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku prowadzone w ramach działalności gospodarczej lub statutowej od 1 maja mogą być prowadzone wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia Wojewody. Zezwolenie może uzyskać podmiot spełniający wymagania określone w 68 ustawy o pomocy społecznej. Termin dostosowania to 30 kwietnia. Podmiot, który prowadzi działalność bez zezwolenia podlega karze pieniężnej w wysokości 10 tys. zł. Wójt powiedział, że chce zapoznać Wysoką Radę z reakcją Eminencji Sawy na to pismo. Wójt odczytał pismo, którego kopia stanowi załącznik Nr 2 do oryginału protokołu.
  6. Była powołana komisja do opracowania Planu Ochrony dla Obszaru „Natura 2000” Puszcza Białowieska. Przedstawicielami Gminy Narew w tej Komisji byli Joanna Kołnier i Andrzej Rusaczyk, którzy dostarczali do niej stanowiska Wójta w tej sprawie. Generalnie Program Natura 2000 nie powinien być sprzeczny ze studium uwarunkowań rozwoju Gminy, z planami przestrzennymi, strategią itd. Okazało się, że nasze wystąpienia nie odniosły skutku, ponieważ Minister powołał Zespół Ekspertów (wśród których znalazł się mieszkaniec naszej gminy Pan Mirosław Stepaniuk), którzy wytyczając granice obszaru Natura 2000 objęli nim całą miejscowość Narew. Oznacza to, że nic się nie wybuduje bez sporządzenia oceny oddziaływania na środowisko, która kosztuje od 2 do 10 tys. zł. Złożyłem protest w tej sprawie z żądaniem wyłączenia miejscowości Narew z obszaru Natura 2000.

 

Ad. 5.

Informacja Kierownika Biura ARiMR.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Kierownikowi Biura Powiatowego ARiMR w Hajnówce Mikołajowi Janowskiemu. Powiedział on, że agencja funkcjonuje od niedawna, ale już widać efekty. Agencja jest jednostką płatniczą środków unijnych. Rolnicy już otrzymali dopłaty. Wniosków o wpis do ewidencji producentów złożono do dnia dzisiejszego 5350, natomiast wniosków obszarowych w 2004 roku 4418 na powierzchnię 39 942 ha, co stanowi 93 % użytków rolnych. Wniosków ONW złożono natomiast 37 114 ha, czyli 93 % w stosunku do wniosków obszarowych, co stanowi najlepszy wynik w kraju. Agencja przyjmuje wnioski rolnośrodowiskowe, w tym na gospodarstwa ekologiczne, których wpłynęło 45, na rolnictwo zrównoważone – 6, utrzymanie łąk ekstensywnych – 5, ochronę gleb i wód – 3, ochronę rodzimych ras zwierząt – 1. Na renty strukturalne rolnicy złożyli 69 wniosków, z czego 5 na rok 2005. Najniższa renta strukturalna wynosi 1180 zł netto. Na zalesienie gruntów wpłynęło 38 wniosków. Na 2005 rok wnioski na zalesianie gruntów można składać od 1 czerwca do 15 lipca. Agencja przyjęła 134 wnioski na kwotę 4 700 na dostosowanie do standardów Unii. Na gospodarstwa niskotowarowe 477 rolników złożyło wnioski na kwotę 2 766 tys. w skali jednego roku. Agencja wydała decyzje na płatności obszarowe dla 4418 rolników na kwotę 18 247 181 zł, a także 3945 decyzji o przyznaniu ONW w kwocie 7 415 889 zł, co łącznie stanowi 25 663 070 zł. Podczas przeprowadzonych 360 kontroli gospodarstw w powiecie hajnowskim większych uchybień nie stwierdzono. Jeżeli rolnicy popełniali błędy o najczęściej na swoją niekorzyść zaniżając powierzchnię. Kierownik zaapelował, aby nie zaniżać powierzchni, bowiem każde 10 arów kosztuje około 70 zł. Rolnicy, którzy złożyli wniosek na ONW zobowiązali się tym samym do prowadzenia działalności rolniczej na zadeklarowanych działkach przez 5 lat. Przestrzegł, że jeżeli rolnik złoży wniosek na mniejszą powierzchnię niż w poprzednim roku to zostanie mu naliczona kara. Wnioski obszarowe na rok 2005 można składać do 15 maja. Kierownik przypomniał, że Agencja jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 16.15. W swoim imieniu oraz w imieniu Dyrektora ARiMR w Białymstoku Wojciecha Szczepkowskiego podziękował Wójtowi za ubiegłoroczną pomoc w rozpowszechnianiu informacji o dopłatach, jak również za stworzenie komórki wspierającej rolników w wypełnianiu wniosków obszarowych. Słowa podziękowań skierował również do Rady, Przewodniczącego, pracowników Urzędu Gminy i sołtysów. Wręczył dyplomy z podziękowaniami.

            Wójt podziękował za dyplomy. Powiedział, że podziękowania należą się również Agencji, a w szczególności jej Kierownikowi Mikołajowi Janowskiemu, który podtrzymuje pozytywne relacje z Gminą Narew. Zaznaczył, że należy sobie pomagać, a na pewno będą tego pozytywne efekty.

            Przewodniczący Rady również podziękował Kierownikowi Agencji Mikołajowi Janowskiemu za zaangażowanie i życzył dalszej owocnej pracy.

 

Ad. 6.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, czy będzie budowany chodnik w Trześciance.

Wójt odpowiedział, że wystąpił w tej sprawie do Zarządu Dróg Wojewódzkich. Zarząd Dróg Wojewódzkich skalkulował koszt wykonania chodnika na 300 tys. zł i zaproponował, że jeżeli Gmina sfinansuje go w połowie to podejmą się wykonania. Wójt powiedział, że na razie są zadania pilniejsze. Za 200 tys. zł można np. zwodociągować wieś.

Radny Włodzimierz Dudicz zgłosił potrzebę likwidacji dzikiego wysypiska śmieci w Tyniewiczach Małych.

Wójt odpowiedział, że również dostrzega ten problem. Powiedział, że gdy zostanie do Gminy zakupiona ładowarka, to zaczniemy zasypywanie dzikich wysypisk.

Radny Witalis Gromotowicz zapytał, kiedy ruszy budowa kanalizacji z Narwi, co z Salą gimnastyczną w Zespole Szkolno-Przedszkolnym oraz zwrócił uwagę, że w chodniku do Urzędu Gminy zapadają się płytki.

Wójt odpowiedział, że nie wie, kiedy rozpocznie się budowa kanalizacji, ponieważ zależy to od wykonawcy. Poinformował, że o Sali gimnastycznej powie w sprawozdaniu z wykonania budżetu. W sprawie chodnika do Urzędu Gminy powiedział, że zajmie się tym. Dodał, że jest on na gwarancji.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, czy wpłynęło pismo od rodziców w sprawie języka angielskiego.

Przewodniczący odpowiedział, że przedstawi to pismo Radzie w pkt. 11 Wolne wnioski i informacje.

 

Ad. 7.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Sekretarzowi Gminy, który powiedział, że w 2004 roku Rada podjęła 51 uchwał na 7 sesjach. Uchwały takie wykonywane są w drodze zarządzenia Wójta Gminy, w którym określone są terminy, zadania i osoby odpowiedzialne za realizację. Takie zarządzenie otrzymują pracownicy i realizują zadania z niego wynikające. Wśród uchwał dużą część stanowią uchwały z zakresu finansów gminy, czyli budżet i jego zmiany. Podjęta również została uchwała o zwolnieniach podatkowych. Jedynym przedsiębiorcą, który złożył wniosek o zwolnienie była Spółka „Pronar”, która zgłosiła do zwolnienia biurowiec o wielkości 964 m^2. Zwolnieniu podlega połowa, czyli 482m^2, co daje kwotę zwolnienia 7037 zł. Od pozostałych 7419m^2 odprowadzany jest podatek w wysokości 115 tys. zł. Największą grupę uchwał stanowią uchwały z zakresu spraw organizacyjnych i podejmowane z powodów czysto formalnych. Należą do nich takie uchwały, jak w spawie zmiany statutu Gminy, powołania kierownika USC, określenia zadań komisji Rady, zatwierdzenia Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami, zatwierdzenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej, uchwalenia statutu GOPS, uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, zatwierdzenia Planu Rozwoju Lokalnego. Ważną grupę uchwał stanowią uchwały w sprawie zmiany planów zagospodarowania przestrzennego, zmierzające do podjęcia procedury zmiany planów. Jest to długa procedura trwająca ponad rok. Przewidujemy, że zakończy się w czerwcu 2005 roku. Obecnie pracują nad tym urbaniści, potem będzie jeszcze przedmiotem obrad komisji urbanistycznej w Hajnówce, następnie projekt będzie wyłożony do publicznego wglądu w Urzędzie Gminy i dopiero po tym zatwierdzony. Podjęta była również uchwała w sprawie ustalenia stawek za zajęcie pasa drogowego. W ubiegłym roku wpłynęło z tego tytułu około 8,5 tys. zł od firm wykonujących wodociągi we wsiach Białki i Odrynki. Uchwała w sprawie ustalenia ekwiwalentu pieniężnego dla członków OSP za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych i szkoleniach określiła stawkę ekwiwalentu w wysokości 9 zł za godzinę. Takich akcji było 40. Na podstawie uchwały w sprawie określenia wskaźnika procentowego wysokości dodatku mieszkaniowego wydanych zostało 21 decyzji. Wysokość dodatków wynosi od 27 do 130 zł.

 

Ad. 8.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi Gminy, który powiedział, że budżet i jego realizacja są efektem wspólnej pracy Wójta, Rady, pracowników Urzędu i jednostek podległych oraz sołtysów. Wójt przypomniał najważniejsze zadania: zwodociągowanie 4 wsi, remont dachu Urzędu Gminy, poprawa komunikacji pieszej, zakup autobusu LDV na 17 miejsc, remont Sali gimnastycznej w Szkole. Ostatnie zadanie Wójt uznał za zakończone niepowodzeniem, bowiem po oddaniu Sali do użytku ujawniły się wady ukryte. Polegały one na tym, że parkietu zaczęły wychodzić wbite od góry gwoździe, co stanowiło duże zagrożenie dla uczniów. Z tego powodu sala gimnastyczna została zamknięta. Wójt poinformował, że powołał biegłego rzeczoznawcę z zakresu budownictwa, który stwierdził, że są to wady ukryte oraz, że wina leży po stronie wykonawcy, w związku, z czym wyznaczył dla wykonawcy 30-dniowy termin na usunięcie wad. Do dziś nie przystąpił do prac, więc należy przypuszczać, że wcale nie przystąpi. Wójt zadeklarował, że oprócz żądania usunięcia wad, będzie rozpatrywał możliwość ubiegania się o zwrot utraconych korzyści. Za najważniejsze osiągnięcie roku 2004 Wójt uznał uzyskanie dofinansowania na budowę kanalizacji w Narwi w wysokości prawie 3 mln zł. Wójt zaznaczył, że dużą rolę przykłada do utrzymania budżetu w takim stanie, aby można było wykonać wszystkie zaplanowane zadania i inwestycyjne oraz zadania stałe wynikające ze służebnej roli gminy. Podkreślił, że wykonując w 2004 roku wszystkie zaplanowane zadania przenieśliśmy na rok 2005 nadwyżkę budżetową w kwocie 483 579 zł. Podziękował wszystkim, którzy się do tego przyczynili: Radnym, sołtysom, pracownikom samorządowym, dyrektorom jednostek organizacyjnych. Powiedział, że wysoko ceni zgodę i pomimo różnic w poglądach cel dla wszystkich jest ten sam, czyli dobro gminy.

 

Ad. 9.

Podjęcie uchwał:

-        w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

Przewodniczący Rady odczytał pisma z RIO w sprawie wyrażenia opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego Gminy Narew na 2005 rok oraz prawidłowości sporządzonej prognozy kwoty długu na dzień 31.12.2005r., w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Narew sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2004 rok, w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Narew wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2004 rok oraz opinie wszystkich komisji Rady w sprawie wykonania budżetu gminy za 2004 rok i wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi. Stanowią one załączniki Nr 3 – 9 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XVIII/123/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

 

-        w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zmianę nazw urzędowych miejscowości.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który wyjaśnił, że chodzi w tej uchwale o sprostowanie oczywistych błędów. Mieszkańcy podczas konsultacji zdecydowali o tym, jak mają brzmieć nazwy ich miejscowości.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XVIII/124/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zmianę nazw urzędowych miejscowości stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.

 

-        w sprawie ustalenia zasad sprzedaży ruchomości stanowiących własność Gminy Narew oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

Przewodniczący Rady zapytał czy są pytania. Pytań nie było.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XVIII/125/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie ustalenia zasad sprzedaży ruchomości stanowiących własność Gminy Narew oraz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik Nr 12 do protokołu.

 

-        w sprawie określenia zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego na 2005 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Radnej Halina Turbaczewska, która zapytała, czy regulamin jest napisany w oparciu o Kartę Nauczyciela.

Wójt odpowiedział, że tak.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który zgłosił poprawkę w załączniku Nr 1 do uchwały polegającą na skreśleniu § 8. Wyjaśnił, że w praktyce jest tak, że nie zachodzi kolizja wychowawstwa z opiekunem stażu. Po drugie chodzi w tym wypadku o cztery osoby i o 15 zł na każdą z nich.

Radna Halina Turbaczewska zaproponowała, aby skreślić też § 9, dlatego, że uwzględnione jest w nim sprawdzanie prac uczniowskich tylko z języka polskiego i białoruskiego.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że zgodnie z Kartą Nauczyciela tylko nauczycielom języka polskiego i białoruskiego przysługuje dodatek za sprawdzanie prac pisemnych ze względu na specyfikę tych przedmiotów.

Radna Bożena Zofia Pogorzelska zapytała, dlaczego analogicznie nie przysługuje dodatek nauczycielom języka rosyjskiego i angielskiego.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że dodatek ten przysługuje nauczycielom języka ojczystego.

Radna Walentyna Timofiejuk zgłosiła poprawkę polegającą na wykreśleniu pkt. 2 w § 11 w załączniku Nr 3.

Wójt wyjaśnił, że § 11 jest wytyczną dla Dyrektorów Szkoły i Gimnazjum, że lepiej będzie zebrać 18 godzin i zatrudnić młodą osobę, niż stosować godziny ponadwymiarowe. Dodał, że ustalanie godzin ponadwymiarowych do ¼ wysokości ustawowego wymiaru czasu pracy pozostaje do swobodnej decyzji Dyrektora, natomiast gdy dotyczy to godzin ponadwymiarowych powyżej ¼ ustawowego wymiaru czasu pracy, to zobowiązuje się Dyrektora do informowania o tym Wójta. Odnośnie propozycji Radnej Timofiejuk powiedział, że jeżeli skreślimy punkt 2, to i tak w gestii Wójta zostanie rozpatrywanie tej sprawy.

Przewodniczący Rady poinformował, że są dwa przypadki nauczania indywidualnego.

Wójt dodał, że do nauczania indywidualnego może być trudno znaleźć nauczyciela, bowiem, jest ono okresowe, a ponadto, gdy dziecko wyjedzie to nauczyciel straci pracę. Dlatego nauczyciel musi mieć etat w szkole, a nauczanie indywidualne powinno być dodatkowe.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że etat nauczyciela to 18 godzin. Program nauczania zintegrowanego, dla przykładu, obejmuje 20 godzin, wobec czego powstają od razu 2 godziny ponadwymiarowe. Ponadto są dwie godziny zespołu dydaktyczno-wyrównawczego. Nie można, aby dwie godziny przejmował inny nauczyciel, który nie jest w procesie nauczania i nie wie, jakie problemy są z poszczególnymi dziećmi.

Dyrektor Gimnazjum powiedziała, że realizuje ½ etatu nauczycielskiego, czyli 9 godzin. Prowadzi język polski w klasie II i III, co stanowi 10 godzin. Powstaje 1 godzina ponadwymiarowa. Zaznaczyła, że nie można dzielić jednego przedmiotu między kilku nauczycieli.

Wójt wyjaśnił, że dlatego właśnie jest zapis dający możliwość powiększenia pensum o godziny ponadwymiarowe do wysokości ¼ miesięcznego czasu pracy nauczyciela bez konsultacji z Wójtem, natomiast powyżej ¼ po zasięgnięciu opinii Wójta.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, czy zapis § 2 w załączniku Nr 2 odnosi się tylko do szkoły w Łosince, czy też np. do przedszkola.

Dyrektor Gimnazjum odpowiedziała, że zapis ten dotyczy tylko szkoły w Łosince, ponieważ dotyczy to sytuacji, gdy nauczyciel podczas jednej godziny lekcyjnej realizuje programy dwóch klas.

Wójt zaproponował, aby skreślić ten zapis i wyjaśnił, że lepiej będzie, gdy Karta Nauczyciela, a nie regulamin, będzie określała, co to są warunki trudne.

Radna Halina Turbaczewska zaproponowała, aby w § 2 załącznika Nr 6 wysokość dodatku mieszkaniowego uzależnić nie tylko od ilości osób w rodzinie, ale też od dochodu na osobę.

Inspektor Eugenia Charkiewicz wyjaśniła, że wysokość dodatku mieszkaniowego jest naliczana od najniższego wynagrodzenia zasadniczego określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Stawki procentowe natomiast określa Karta Nauczyciela.

Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że niektóre zapisy muszą obligatoryjnie znaleźć się w tej uchwale, bowiem wynika to z przepisów prawa.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie propozycję Radnej Walentyny Timofiejuk, aby skreślić pkt. 2 w § 11 w załączniku Nr 3. W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za przyjęciem zmiany uchwały głosowało 2 radnych, przeciw – 8, wstrzymało się – 2.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie propozycję Wójta, aby skreślić § 8 w załączniku Nr 1. W głosowaniu jawnym głosowało 10 radnych. Za przyjęciem zmiany uchwały głosowało 6 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 4.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie propozycję Radnej Haliny Turbaczewskiej, aby skreślić § 2 w załączniku Nr 4. W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za przyjęciem zmiany uchwały głosowało 6 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 6.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały po zmianach.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XVIII/126/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie określenia zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego na 2005 rok stanowi załącznik Nr 13 do protokołu.

 

-        w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że wczoraj otrzymał wiadomość od Wojewody, że Podlasie otrzymało na stypendia 14 053 tys. zł, które do 31 marca mają być rozdzielone. Proponowana uchwała da możliwość sprawdzenia, na co możemy sobie pozwolić. Poinformował, że planuje powołać komisję, w skład której wejdą przedstawiciele GOPS-u, przedstawiciele oświaty, Związku Nauczycielstwa oraz chętni radni. Zaznaczył, że jest zwolennikiem pomocy materialnej, a nie pomocy finansowej.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, czy stypendia będą finansowane z budżetu państwa.

Wójt odpowiedział, że tak będzie na początku, a dalej czas pokaże.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XVIII/127/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy stanowi załącznik Nr 14 do protokołu.

 

-        w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Narew.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że ludzie chcą się budować i dlatego trzeba zmieniać plan zagospodarowania przestrzennego.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, jak się to ma do założeń Natury 2000.

Wójt odpowiedział, że przy zmianie planu należy uwzględniać opinię Konserwatora Przyrody i Konserwatora Zabytków. Dodał, że prawdopodobnie w obszarach Natury 2000 Wójtom zostanie odebrana możliwość wydawania decyzji o warunkach zabudowy.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XVIII/128/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Narew stanowi załącznik Nr 15 do protokołu.

 

-        w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Narew.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, dlaczego chcemy przekształcić pod zabudowę działkę Nr 34 w Doratynce, skoro na mapie jest zaznaczone, że są tam budynki.

Inspektor Piotr Pawłowski wyjaśnił, że jest to działka poszkolna i znajduje się tam budynek byłej szkoły. Po zmianie przeznaczenia działki może znajdzie się chętny do jej kupna.

Wójt dodał, że budynek szkoły na wymienionej działce jest własnością Skarbu Państwa, a zamiarem Wójta jest skomunalizowanie tej własności.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XVIII/129/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Narew stanowi załącznik Nr 16 do protokołu.

 

-        w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że od tego roku Wójt, Zastępca oraz Skarbnik Gminy utracili prawo do „trzynastki”. Wójt poinformował, że zwrócił się do Przewodniczącego Rady o ocenę, czy pracuje gorzej, że skazany jest na obniżkę wynagrodzenia.

Przewodniczący Rady dodał, że uchwalając wynagrodzenie dla Wójta Rada założyła nagradzanie w miarę zasług. Odebranie trzynastki natomiast pokrzywdziło Wójta.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 3.

Uchwała Nr XVIII/130/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy stanowi załącznik Nr 17 do protokołu.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik Gminy, która wyjaśniła, że zmiany w budżecie dotyczą w szczególności wprowadzenia do budżetu zakupu samochodu osobowo-dostawczego za 24 tys. zł oraz zmiany przeznaczenia środków (mianowicie te, które były przeznaczone dla Klubu Sportowego „Iskra” zostają przeznaczone dla szkoły oraz dla NOK-u po 3 tys. zł). Wydatki zostaną zwiększone z racji podwyższenia wynagrodzeń nauczycieli. Dodała, że nie ma uwzględnionych skutków uchwały w sprawie regulaminów podjętej na dzisiejszej sesji. Wyjaśniła, że celem zmiany § 10 uchwały budżetowej, jest udzielenie większej samodzielności dyrektorom szkół poprzez wprowadzenie upoważnienia do zmian w ramach działu, czyli między rozdziałami i paragrafami, z zastrzeżeniem, że zmiany te nie dotyczą środków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń. Skarbnik poinformowała ponadto, że zwiększone wydatki pokryte zostaną wolnymi środkami i nadwyżką budżetową.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, czego dotyczy wdrażanie usług elektronicznych.

Zastępca Wójta wyjaśnił, że Marszałek Województwa przygotowuje projekt do UE, w którym gminy, urząd marszałkowski i wojewódzki będą połączone siecią, doposażone w nowe komputery i oprogramowanie. Generalnie chodzi o to, by dostosować system informatyczny urzędów do standardów wynikających z ustaw o podpisie elektronicznym, dzięki którym do urzędów będą mogły wpływać pisma w formie elektronicznej. Poza tym będzie możliwy elektroniczny obieg dokumentów w urzędzie. Projekt ten realizowany będzie w 2005 i 2006 roku.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XVIII/131/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok stanowi załącznik Nr 18 do protokołu.

 

-        w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia miesięcznych stałych diet radnych Rady Gminy Narew.

Przewodniczący Rady poinformował, że zmiana polega na tym, aby w pkt 2 § 3 dodać „za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność”.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który wyjaśnił, że chodzi o sprecyzowanie, że radnemu potrąca się 50% diety za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność.

Radna Bożena Zofia Pogorzelska zapytała, czy będzie usprawiedliwiona nieobecność spowodowana wykonywaniem pracy zawodowej.

Przewodniczący odpowiedział, że nie. Dotyczy to tylko wypadków szczególnych, np. zwolnienia lekarskiego.

Radny Jarosław Kołnier powiedział, że aby rozwiać wszelkie wątpliwości należy sprecyzować, czym jest usprawiedliwienie. Zaproponował zapis, że usprawiedliwiona nieobecność jest wtedy, gdy jest zwolnienie lekarskie lub zaistnieje zdarzenie losowe.

Wójt powiedział, aby radni sprecyzowali, czym jest usprawiedliwienie, poprzez wyliczenie sytuacji podlegających usprawiedliwieniu lub, aby upoważnili Przewodniczącego Rady do usprawiedliwiania nieobecności.

Radca prawny zaproponował, aby Rada upoważniła Przewodniczącego Rady do decydowania o usprawiedliwianiu nieobecności, ponieważ to on organizuje prace Rady.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 3.

Uchwała Nr XVIII/132/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia miesięcznych stałych diet radnych Rady Gminy Narew stanowi załącznik Nr 19 do protokołu.

 

Ad. 10.

Nie dotyczy.

 

Ad. 11.

Przewodniczący poinformował, że wpłynęło pismo w sprawie języka angielskiego. Wójt zaproponował przekazanie tego pisma do Dyrektorów Szkół. Kopia pisma stanowi załącznik Nr 20 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo w sprawie Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Patriotycznej. Pismo stanowi załącznik Nr 21 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo Wójta Gminy Narew w sprawie obszaru „Natura 2000”. Pismo stanowi załącznik Nr 22 do oryginału protokołu.

Sołtys Ancut zapytał, czy jest nadzieja na zalanie asfaltu we wsi Ancuty.

Wójt odpowiedział, że w tej kadencji nie ma na to czasu i pieniędzy, bowiem budowana będzie kanalizacja w Narwi i trzeba dokończyć wodociągowanie. W następnej kadencji trzeba będzie pisać wnioski na drogi gminne i być może w porozumieniu z powiatem – na powiatowe.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, czy można wystąpić do Województwa o naprawę dróg wojewódzkich.

Wójt odpowiedział, że interweniował w tej sprawie do Zarządu Dróg Wojewódzkich i uzyskał informację, że są w trakcie przetargu, czyli wyboru firmy do reperacji dróg. Dodał, że drogi gminne będą naprawiane zimnym asfaltem.

 

Ad. 12.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 13.50.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

(podpis nieczytelny)

 

Przewodniczący obrad:

Przewodniczący Rady

 mgr Eugeniusz Dudzicz

(podpis nieczytelny)

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2005-07-14

Data modyfikacji: 2005-07-14

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2005-07-14