Protokół Nr XX/05

Protokół Nr XX/05

 

XX Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 19 lipca 2005 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ulicy Mickiewicza 101.

Obrady XX Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 9.00 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz, który powitał Wójta, Skarbnika Gminy, radnych, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, sołtysów oraz Jerzego Siemienowicza Laureata Konkursu „Agroliga 2005”.

Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 10 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Dudicz Włodzimierz, Gromotowicz Mirosław, Gromotowicz Witalis, Kiryłowicz Andrzej i Kołnier Jarosław. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie proponowany porządek obrad.

Za przyjęciem porządku głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie XX Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XIX Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok (rozszerzenie załącznika inwestycyjnego o zakup ciągnika).

7.      Wręczenie nagrody Laureatowi Konkursu „Agroliga 2005”.

8.      Informacja Dyrektora NOK i Dyrektora Gminnej Biblioteki Publicznej z realizacji zadań z zakresu kultury w 2005 roku.

9.      Informacja z przebiegu „Gminnego konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję i zagrodę”.

10.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

11.  Wolne wnioski, informacje.

12.  Zamknięcie obrad XX Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XIX Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4.

Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Wójt Gminy mgr Jakub Sadowski.

Poinformował między innymi:

  1. Podpisaliśmy ze Starostą Hajnowskim porozumienie i zostanie w najbliższych dniach przekazana dotacja w kwocie 20 tys. PLN z przeznaczeniem na wykonanie projektu drogi do Puchłów. Jeżeli pieniądze zostaną to będą wykorzystane na remontownie dróg powiatowych na terenie naszej gminy.
  2. 15 lipca został rozstrzygnięty przetarg na wymianę okien w urzędzie gminy. Przygotowaliśmy na ten cel ponad 60 tys. PLN. Przetarg wygrał Pan Ostaszewski z Narwi, który wymieni okna za kwotę 48 tys. PLN.
  3. Zwróciliśmy się do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego o dofinansowanie remontu USC i otrzymaliśmy 10 tys. PLN.
  4. Budowa kanalizacji w Narwi idzie „pełną parą”. Napotykamy trudności w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim, bowiem do dzisiaj nie ustają protesty gmin podnoszących argumenty o niesprawiedliwym podziale środków. Podlaski Urząd Wojewódzki prowadzi kompleksową kontrolę Urzędu Marszałkowskiego, w związku z czym zawieszone zostały wszystkie działania. Na razie opłacamy faktury z pożyczki. Pieniądze przekazane na ten cel zostaną nam zwrócone w formie rekompensaty, na którą czekamy.
  5. Ogłosiliśmy przetarg na wodociąg Soce, którego rozstrzygnięcie nastąpi 1 sierpnia. Nieoficjalnie wiadomo, że otrzymaliśmy na budowę tego wodociągu dofinansowanie z Programu Interreg IIIA. Z tego powodu będzie można przeznaczyć część środków z własnego budżetu na inne inwestycje lub modernizacje.
  6. Zwrócił się do mnie ksiądz proboszcz Parafii rzymskokatolickiej w Narwi z prośbą o wprowadzenie do budżetu Gminy dotacji, którą Urząd Marszałkowski chce przeznaczyć na renowację kościoła. Tej zmiany jeszcze nie ma w dzisiejszym projekcie budżetu, bowiem najpierw trzeba podpisać umowę dotacji, aby wiedzieć, na jakich zasadach będzie ona przekazana.
  7. Zepsuł się silnik w ciągniku „Zetor”. Jest to dobry traktor i pozbywać się go nie chcemy. Oddaliśmy go do remontu. Chcemy ponadto zakupić nowy ciągnik. Dokonaliśmy przesunięć w budżecie. Niebawem ogłosimy przetarg.
  8. Nie będziemy zatrudniać dodatkowych kierowców, chyba że udałoby się dostać dofinansowanie i zakupić rębak.
  9. Udało się porozumieć z zięciem Pana Firsowicza w sprawie przeprowadzenia kanału burzowego między ulicami Młynową i Piaski.
  10. Euroregion Puszcza Białowieska obchodzi trzecią rocznicę istnienia. W związku z tym zorganizowany był wyjazd do Swisłoczy na Białoruś. Był to ważny wyjazd, ponieważ zależało nam na podpisaniu deklaracji partnerstwa stanowiącej załącznik do wniosku o dofinansowanie np.: z Programu Interreg. Ponadto zasugerowaliśmy, że jesteśmy w stanie przekazać władzom Swisłoczy samochód strażacki, który był wcześniej w Trześciance.
  11. Razem z Przewodniczącym Rady uczestniczyliśmy w uroczystości 40-lecia święceń kapłańskich ks. Bazylego Roszczenki. Od samorządu przekazaliśmy kosz kwiatów oraz album „Dzieje Świata”.
  12. Uczestniczyłem w Finale konkursu „Agroliga 2005”, podczas którego uhonorowano 10 finalistów, wśród których znalazł się przedstawiciel Gminy Narew Pan Jerzy Siemienowicz.

 

Ad. 5.

 

Radna Walentyna Timofiejuk zapytał, czy możliwe jest podłączenie nowych gospodarstw domowych do linii głównej nowego wodociągu na ulicy Słowackiego w Narwi, ponieważ 9 osób zgłosiło taką chęć.

Wójt odpowiedział, że dzisiaj otrzymał pismo w tej sprawie. Powiedział, że sprawa jest otwarta i że sprawdzi możliwość podłączenia tych osób.

            Radny Jan Selwestruk zapytał, na jakim etapie jest budowa wodociągu w Lachach?

Wójt odpowiedział, że zlecone zostało wykonawcy robienie podkładów geodezyjnych i w tym roku zrobimy projekt. Umowa jest już podpisana i wykonawca już nad tym pracuje.

            Radny Mikołaj Kondraciuk poprosił o wystąpienie do Zarządu Dróg Powiatowych o naprawę 300 m żwirowej drogi z Soc w kierunku wsi Siećki oraz o wyasfaltowanie drogi łączącej dwie ulice w miejscowości Soce.

            Wójt odpowiedział, że wystąpi z takim pismem do Zarządu Dróg Powiatowych.

            Radny Jerzy Sakowski poprosił o włączenie oświetlenia ulicznego w Trześciance od godz. 21.00 do 22.00.

            Wójt poprosił wszystkich radnych, aby wyrazili swoją opinię w tej sprawie.

            Radny Mikołaj Kondraciuk zaproponował, aby ustawić zegary.

            Inspektor Stanisław Korobkiewicz powiedział, że ustawianie zegarów należy do wyłącznej kompetencji Zakładu Energetycznego.

            Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Radnego Jerzego Sakowskiego o włączenie oświetlenia w miejscowości Trześcianka.

            W głosowaniu wzięło udział 10 radnych. Za włączeniem oświetlenia głosowało 3 radnych, przeciw – 5, wstrzymało się – 2.

            Radna Halina Turbaczewska zwróciła uwagę, że tylko jedna osoba sprząta park w miejscowości Narew i że ma dużo pracy szczególnie po sobotnich dyskotekach.

            Wójt odpowiedział, że nie można winić właściciela dyskoteki, za to, że młodzież śmieci w parku. Dodał, że władze gminy mają możliwość stworzenia etatów Straży Miejskiej.

           

Ad. 6.

Podjęcie uchwał:

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik, która objaśniła, że zmiany wynikają z konieczności zakupu ciągnika. Dochody są zwiększane o wypracowany ponadplanowy dochód ze sprzedaży działek. Wydatki obejmują 69 tys. na zakup ciągnika, 15 tys. na remont sprzętu GK oraz 8 tys. - składka na realizację projektu w ramach Programu „Leader+”. Do zadań inwestycyjnych uchwała wprowadza zakup ciągnika rolniczego za 69 tys. PLN. Budżet po dokonanych zmianach zamknie się kwotą po stronie dochodów 8 312 334 PLN, a po stronie wydatków 9 462 363 PLN.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 10 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XX/142/05 Rady Gminy Narew z dnia 19 lipca 2005 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

Ad. 7.

Nagrodę Jerzemu Siemienowiczowi Laureatowi Konkursu „Agroliga 2005” wręczył Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz wraz z Zastępcą Walentyną Timofiejuk.

 

Ad. 8.

Informacja z realizacji zadań z zakresu kultury w 2005 roku złożył Dyrektor Narwiańskiego Ośrodka Kultury Andrzej Pleskowicz. Powiedział, że średnio organizowane są cztery imprezy na miesiąc. Atrakcje kulturalne są różnicowane w ten sposób, aby trafić do szerokiego grona odbiorców. Zajazd „Pod Akcją” wypracował do tej pory o 15 tys. zł dochodów więcej niż było zaplanowane. VI Dni Narwi przebiegły spokojnie, o czym świadczy pochwała od szefa Prewencji Policji w Hajnówce. Koncert zespołu „Iwan i Delfin” kosztował 12 tys. zł. Młodzież aktywnie uczestniczy w imprezach sportowych i dyskotekach. Dyrektor rozdał radnym wykaz imprez zorganizowanych przez NOK w I półroczu 2005 roku, który stanowi załącznik Nr 3 do oryginału protokołu. W najbliższym czasie planowane jest zorganizowanie pokazu brygad antyterrorystycznych, zakończenie wakacji dla młodzieży oraz występy zespołów ukraińskich.

Informacja z realizacji zadań z zakresu kultury w 2005 roku złożyła Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej Anna Andrzejuk – Sawicka. Powiedziała, że terenem działania Gminnej Biblioteki Publicznej jest obszar Gminy Narew, a siedzibą budynek w Narwi przy ulicy Mickiewicza. Biblioteka posiada dwie filie biblioteczne w Łosince i Trześciance. Biblioteka służy rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb czytelniczych mieszkańców gminy oraz upowszechnianiu wiedzy i rozwoju kultury. Do zakresu działania należy:

-        gromadzenie, opracowanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych ze szczególny uwzględnieniem materiałów dotyczących własnego regionu,

-        udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie do domu oraz prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych,

-        prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej, udostępnianie wiedzy przez Internet, popularyzacja książki i czytelnictwa poprzez organizowanie konkursów, quizów, wystaw spotkań autorskich, lekcji bibliotecznych, współdziałanie z bibliotekami innych sieci instytucjami upowszechniania kultury, organizacjami, towarzystwami w rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczeństwa,

-        zbieranie informacji na temat społeczności lokalnej i przygotowanie jej do udostępniania dla zainteresowanych,

-        doskonalenie form i metod pracy bibliotecznej.

W tym roku zarejestrowanych jest 524 czytelników, a odwiedziło bibliotekę 3183. Zakupiono 322 woluminy na ogólną kwotę 5497zł. Bardzo dużo osób korzysta z Internetu (1984 osób). Poza statutową działalnością Biblioteka prowadzi dodatkowe zajęcia: Koło Teatralne, Spotkanie z baśnią, Koło Sprawnych Rąk. Odbyły się następujące imprezy: Choinka (styczeń), Konkurs na najładniejsza Walentynę (luty), wystawa malarstwa koreańskiego, Dzień Kobiet, Spotkanie z iluzją, występ zespołu Andro Verde, inscenizacje: „Adam i Ewy”, „Portrety sławnych kobiet” (marzec), Dzień Matki, Inscenizacja „Witajcie w naszej bajce”, lekcje biblioteczne (maj), wyjazd z okazji Dnia Dziecka dofinansowany przez GKRPA, Gminny Konkurs Pięknego Czytania (czerwiec).

Na wrzesień planuje się przedsięwzięcie p.t.: „Pasja i życie Tamary Sołoniewicz” oraz wystawę twórców nieprofesjonalnych z naszej gminy (rzeźbiarze, hafciarze, malarze), która ma służyć promocji ich twórczości oraz promocji Gminy Narew Zgłosiło się już 17 osób. Dyrektor GBP poprosiła radnych i sołtysów o przekazanie tej informacji osobom zainteresowanym.

Radny Jerzy Sakowski zapytał jakie są planowane imprezy masowe dla młodzieży. Dyrektor NOK powiedział, że są to głównie turnieje sportowe.

 

Ad. 9.

Wójt powiedział, że do konkursu zgłoszono jak na razie 6 posesji. Wójt zaproponował, aby Komisja Konkursowa sama wyszukała ładne posesje. Wójt poprosił Radnych o wyrażenie opinii, czy w konkursie mogą brać udział osoby mające posiadłości, ale nie zameldowane na terenie Gminy Narew?

Przewodniczący powiedział, że takie osoby nie powinny brać udziału w konkursie. Taką opinie wyrazili również radny Jerzy Sakowski i Mikołaj Kondraciuk.

Rada ustaliła, że konkurs będzie skierowany do mieszkańców gminy oraz, że będzie miał formę otwartą (tzn. oceniane będą nie tylko posesje zgłoszone do konkursu przez ich właścicieli, ale również wytypowane przez Komisję Konkursową).

Przewodniczący zwrócił się do sołtysów, aby wytypowali kilka najładniejszych posesji w swoim sołectwie i zgłosili je komisji konkursowej do oceny.

Przewodniczący powiedział, że Komisja Konkursowa będzie przy ocenie brała pod uwagę wyposażenie gospodarstwa w pojemnik na śmieci.

 

Ad. 10.

Odpowiedzi na interpelacje zostały udzielone na bieżąco i są zawarte w Ad. 5.

 

Ad. 11.

Przewodniczący udzielił głosu Joannie Kołnier, która powiedziała, że w ramach projektu realizowanego przez Starostwo Powiatowe w Hajnówce zorganizowany był wyjazd przedstawicieli samorządów polskiej części Euroregionu Puszczy Białowieskiej na Białoruś, a konkretnie do trzej rejonów: Kamienieckiego, Swisłockiego i Pużańskiego. W stolicach tych regionów odbyły się spotkania z przedstawicielami władz. Wyjazd miał na celu wzmocnienie współpracy samorządów po obu stornach granicy. Ta współpraca już istnieje i odbywa się w ramach Euroregionu Puszczy Białowieskiej, a jej wymierne efekty to otrzymywanie dofinansowania z funduszy Europejskich, bowiem projekty, w których przedstawi się deklarację partnerstwa są wyżej punktowane. Owocem tego wyjazdu jest podpisana deklaracja partnerstwa z władzami Rejonu kamienieckiego na projekt modernizacji drogi do Gorodziska.

Radny Mikołaj Kondraciuk zapytał, czy zakupiona „Fadroma” to ta, którą oglądała Komisja Rozwoju Gminy.

Wójt odpowiedział, że tak. Niestety zepsuł się jej silnik i właściciel zobowiązał się w krótkim czasie go wymienić. Wójt powiedział także, że koła będą gumowe, ponieważ „Fadroma” będzie wykorzystywana zarówno do ugniatania śmieci na wysypisku jak i do odśnieżania dróg. Wójt dodał, iż wyszukał informację, że komplet oryginalnych kół kompaktowych do tego typu ładowarki kosztuje 15 tys. zł.

 

Ad. 12.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 10.15.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

(podpis nieczytelny)

Przewodniczący obrad:

mgr Eugeniusz Dudzicz

(podpis nieczytelny)

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2005-08-26

Data modyfikacji: 2005-08-26

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2005-08-26