Protokół Nr XXI/05

Protokół Nr XXI/05

 

XXI Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 16 sierpnia 2005 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ulicy Mickiewicza 101.

Obrady XXI Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 9.00 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz, który powitał Wójta, Sekretarza, Skarbnika Gminy, radnych kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz sołtysów.

Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 10 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Dudicz Włodzimierz, Kiryłowicz Andrzej, Kondraciuk Mikołaj, Bożena Zofia Pogorzelska, Jerzy Sakowski. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady powiedział, że wpłynął do niego wniosek Wójta o rozszerzenie porządku obrad o podjęcie uchwały w sprawie zobowiązania się Gminy Narew do przekazania dotacji Parafii Rzymskokatolickiej w Narwi. Wniosek stanowi załącznik Nr 2 do oryginału protokołu.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą.

Za przyjęciem porządku głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie XXI Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XX Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok,

-        w sprawie zobowiązania się Gminy Narew do przekazania dotacji Parafii Rzymskokatolickiej w Narwi.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.      Wolne wnioski, informacje.

9.      Zamknięcie obrad XXI Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XX Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

Przybyła radna Bożena Pogorzelska i radny Jerzy Sakowski, w związku z czym liczba obecnych radnych wzrosła do 12.

 

Ad. 4.

Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Wójt Gminy mgr Jakub Sadowski.

Poinformował między innymi:

  1. Głównym celem zwołania XXI sesji jest konieczność przesunięcia w budżecie środków własnych z budowy wodociągu w Socach na modernizację drogi do Gorodziska.
  2. Przetarg na zakup ciągnika wygrała spółka „Pronar” za kwotę 101 170 PLN brutto.
  3. Trwa wymiana okien w urzędzie. Zakładamy, że będą dzięki temu oszczędności na opale.
  4. Wodociąg Soce kosztować będzie 195 tys. PLN. Już wyłoniliśmy wykonawcę, który przystąpił do pracy.
  5. Na modernizację drogi do Gorodziska zarezerwowaliśmy około 140 tys. PLN. Jeżeli na sesji zapadnie pozytywna decyzja odnośnie tej inwestycji to 18 sierpnia zostanie rozstrzygnięty przetarg.
  6. 30 czerwca Podlaski Urząd Wojewódzki wstrzymał opłacanie faktur za budowę kanalizacji w Narwi. Spowodowane to było faktem, że projekt budowy kanalizacji wykonany przez pana T. Roszkowskiego w 2000 roku był sprawdzany przez pana T. Wyszkowskiego, który następnie zasiadał w Panelu Ekspertów i w związku z tym zarzucono mu nieobiektywność. Wyjaśniałem to osobiście oraz wystosowywałem pisma. Okazało się, że deklaracja bezstronności mówi o okresie ostatnich 3 lat, a pan T. Wyszkowski sprawdzał projekt budowy kanalizacji w Narwi 5 lat temu. Sprawa jest już wyjaśniona, aneks do umowy podpisany i w dniu 18 sierpnia złożymy pierwszy wniosek o płatność do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
  7. Narew jest mocno nasączona wodą. W pierwszym etapie kanalizacji został prawie wyczerpany limit na odwadnianie założony na całą inwestycję. W związku z tym potrzebne będą dopłaty dla wykonawcy. Jeżeli tego nie zrobimy musimy się liczyć z ewentualnością zerwania umowy przez wykonawcę.
  8. Komisja konkursowa odwiedziła już prawie wszystkie miejscowości w Gminie i oceniła najładniejsze posesje. Właściciele bardzo dbają o wygląd własnych obejść. Dla wszystkich, których posesje były oceniane zostaną wysłane listy pochwalne, a dla właścicieli wyróżnionych posesji wręczone zostaną upominki rzeczowe.
  9. Podjąłem decyzję o podpisaniu umów z sołtysami tych miejscowości, w których znajdują się budynki użyteczności publicznej. Chodzi o wynagrodzenie sołtysów za sprzątanie oraz sprawowanie nadzoru nad tymi budynkami. Taka umowa będzie podpisywana corocznie.
  10. Przygotowaliśmy sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2005 roku. Szerszych informacji na ten temat udzieli Skarbnik w pkt Wolne wnioski i informacje.
  11. Zostaliśmy oficjalnie poinformowani o tym, że otrzymaliśmy dofinansowanie z Programu Interreg na budowę wodociągu w Socach.

 

Ad. 5.

Radny Jan Selwestruk zapytał, na jakim etapie jest wodociąg w Lachach i Gorodczynie.

Wójt odpowiedział, że podpisana została umowa na zrobienie podkładów geodezyjnych i są już one robione. W tym roku zatwierdzony zostanie cały projekt i w następnym roku będzie można budować wodociąg.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, czy planowane jest już włączanie oświetlenia ulicznego.

Wójt odpowiedział, że tak.

Radny Witalis Gromotowicz zgłosił potrzebę naprawy chodnika do Urzędu Gminy uszkodzonego pośrednio z powodu budowy kanalizacji.

Wójt odpowiedział, że przed odbiorem od wykonawcy ww. inwestycji będzie można zgłosić konieczność naprawy chodnika.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, co nowego w sprawie sali gimnastycznej.

Wójt odpowiedział, że sprawa jest w toku. 29 lipca br. odbyła się rozprawa, na której zostały przesłuchane strony. Teraz będą powoływani biegli do zbadania sprawy.

Radna Walentyna Timofiejuk zgłosiła potrzebę przycięcia żywopłotu przy drodze do urzędu.

 

Ad. 6.

Podjęcie uchwał:

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik, która objaśniła, że zmiany w budżecie polegają na zwiększeniu dochodów o 121 587 zł w związku z otrzymaną dotacja na budowę wodociągu w Socach w wysokości 121 446 zł i dotacją na wyprawkę szkolną 141 zł. Zmieniona ulegnie klasyfikacja dotacji z WFOŚiGW z działu 901 na dział 906. Uchwała zmniejsza wydatki o 104 163 zł na wodociąg w Socach, a zwiększa o 45 408 zł na etap uzupełniający budowy kanalizacji w Narwi, na zakup sprzętu informatycznego na stanowisko ds. obrony cywilnej o 5,5 tys. zł, na zakup materiałów do remontu warsztatu naprawczego Referatu Gospodarki Komunalnej o 16 tys. zł, na zakup ciągnika rolniczego o 13 701 zł. Uchwała wprowadza do budżetu środki na modernizację drogi gminnej Łosinka – Gorodzisko wysokości 145 tys. zł. Skarbnik poprosiła o wyrażenie zgody na zmianę klasyfikacji kwoty 4300 przeznaczonej na zakup okien dla straży z § 2630 na § 4270. Powiedziała, że straż zwróciła się jeszcze z prośbą o dofinansowanie zakupu okien na kwotę 2300. Na opiekę nad świetlicami w budżecie zostanie przewidziana kwota 1200 zł. Budżet po zmianach zamknie się kwotą po stronie dochodów 8 433 921 zł, a po stronie wydatków 9 583 950 zł. Niedobór budżetowy zostanie pokryty pożyczką - 652 970 zł, nadwyżką budżetową - 483 579 zł i wolnymi środkami - 13 480 zł. Do zadań inwestycyjnych uchwała wprowadza zakup ciągnika rolniczego i modernizację drogi Łosinka – Gorodzisko.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr XXI/143/05 Rady Gminy Narew z dnia 19 lipca 2005 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

-        w sprawie zobowiązania się Gminy Narew do przekazania dotacji Parafii Rzymskokatolickiej w Narwi.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że Parafia wystąpiła do Marszałka Województwa Podlaskiego o przyznanie dotacji na remont zabytkowego kościoła parafialnego. Dotacja ta może być przekazana, ale za pośrednictwem samorządu. Niniejsza uchwała jest uchwałą intencyjną zawierającą wolę pośredniczenia w przekazaniu dotacji.

Radny Jan Selwestruk zapytał, do kogo mogą się zwracać osoby zainteresowane remontem zabytków.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Bożenie Pogorzelskiej, która poinformowała, że procedura ubiegania się o dotacje na remont zabytków jest bardzo długa i żmudna. Proboszcz Parafii w Narwi o dotację zabiegał około dwóch lat.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXI/144/05 Rady Gminy Narew z dnia 19 lipca 2005 roku w sprawie zobowiązania się Gminy Narew do przekazania dotacji Parafii Rzymskokatolickiej w Narwi stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

Ad. 7.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostały udzielone na bieżąco i znajdują się w pkt. 5 protokołu.

 

Ad. 8.

Informację z wykonania budżetu przedstawiła Skarbnik Gminy. Powiedziała, że uchwalony w marcu budżet wynosił 7 357 327 zł po stronie dochodów, i 8 406 217 zł po stronie wydatków. Od początku budżet był niezrównoważony. Do pokrycia deficytu budżetowego planowana była pożyczka bankowa 652 970 zł i nadwyżka budżetowa 395 920 zł. W I półroczu budżet był zmieniany 3 razy: dwa razy uchwałą Rady Gminy i raz zarządzeniem Wójta. Na dzień 30 czerwca budżet zamknął się po stronie dochodów kwotą 8 220 333 zł, a po stronie wydatków kwotą 9 370 362 zł. Budżet został zrównoważony pożyczką w wysokości 652 970 zł oraz wolnymi środkami i nadwyżką budżetową w wysokości 666 450 zł. Budżet w I półroczu został wykonany w 49% po stronie dochodów kwotą 4 012 662 zł i w 35% po stronie wydatków kwotą 3 326 456 zł. W I półroczu gmina otrzymała subwencje w kwocie 1 511792 zł, co stanowi 85 % wykonania rocznego. Dotacje na zadania zlecone i własne wykonaliśmy w kwocie 437 195 zł, co stanowi 17%, a spowodowane jest nie otrzymaniem dotacji na budowę kanalizacji. Dochody własne zostały wykonane w 67% w kwocie 2 063 675 zł. Podsumowując Skarbnik powiedziała, że dochody są wypracowywane zgodnie z planem, a wykonanie wydatków w II półroczu będzie dużo wyższe niż w I.

Wójt poinformował, że równolegle z wymianą okien w budynku urzędu następuje przemieszczenie pracowników do innych pokojów. Referat GK został przeniesiony na parter do pokojów Nr 2-4, aby umożliwić interesantom łatwiejszy dostęp. Referat Finansowy będzie się mieścił w pokojach 20 i 21, natomiast przy sekretariacie będzie miał swój pokój Przewodniczący Rady Gminy.

Wójt powiedział, że zgłaszają się do niego mieszkańcy wyrażający chęć udziału w pracach komisji wyborczych. Wójt powiedział, aby chętni zgłaszali się do Podinspektor Joanny Kołnier, od której będzie można uzyskać dane teleadresowe biur poselskich i regionalnych oddziałów różnych partii, bowiem to partie zgłaszają kandydatów do komisji wyborczych. Wójt może wytypować do każdej z komisji jedną osobę i zawsze wybiera osoby spośród swoich pracowników. W dniu wyborów udostępniony zostanie ponadto gminny transport tak jak to było poprzednio.

Sołtys wsi Gorodzisko zgłosił potrzebę naprawy mostu na drodze powiatowej we wsi Gorodzisko, bowiem ciągłe podmywanie go wodą może doprowadzić do jego obsunięcia. Sołtys podziękował również Wójtowi i Radzie Gminy za podjęcie pozytywnej decyzji w sprawie modernizacji drogi do wsi Gorodzisko.

 

Ad. 9.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 10.15.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

Przewodniczący obrad:

mgr Eugeniusz Dudzicz

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2005-12-13

Data modyfikacji: 2005-12-13

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2005-12-13