Protokół nr XI/15

Protokół Nr XI/15

 

Ad. 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.

XI Sesja VII kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 26 listopada 2015 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady XI Sesji Rady Gminy Narew otworzyła o godz. 10.00 Przewodnicząca Rady Gminy Narew Walentyna Timofiejuk.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powitała Wójta Gminy Narew Pana Andrzeja Pleskowicza, Sekretarza Pana Wojciecha Popławskiego, Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi, radnych, kierowników i dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych, sołtysów oraz mieszkańców gminy.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk na podstawie listy obecności poinformowała, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 14 radnych i stwierdziła prawomocność obrad. Radna nieobecna usprawiedliwiona – Aneta Leonowicz. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu.

 

Ad. 2. Ustalenie porządku dziennego.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.

Radny Roman Ostapczuk zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad z punktu nr 7, uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Narew. Argumentując radny stwierdził, że w uchwale została błędnie ujęta sprzedaż hydroforni w Łosince wraz z placem, jak również zostało wystawione na sprzedaż boisko, na które to mieszkańcy przeznaczyli środki z funduszu sołeckiego. Radny Roman Ostapczuk nadmienił, iż nie jest wyjaśniony temat przeznaczenia budynku po byłym ośrodku zdrowia w Łosince.

Wójt Andrzej Pleskowicz zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad z punktu nr 7, uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Narew, uzasadniając, że w tej chwili nie stać gminy i priorytetem jest szereg ważnych zobowiązań finansowych oraz planowane inwestycje. Wójt powiedział, że obciąża swoich pracowników coraz większymi obowiązkami, żeby nie zwiększać zatrudnienia i podwyżka pójdzie pracownikom.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie wniosek radnego Romana Ostapczuka w sprawie wycofania z porządku obrad uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Narew. Za przyjęciem tego wniosku głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1. Wniosek został przyjęty.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie wniosek Wójta Andrzeja Pleskowicza w sprawie wycofania z porządku obrad uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Narew. Za przyjęciem wniosku głosowało 3 radnych, przeciw – 6, wstrzymało się – 4. Wniosek nie został przyjęty.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie XI sesji Rady Gminy oraz stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Ustalenie porządku dziennego.
  3. Przyjęcie protokołu z X sesji Rady Gminy Narew.
  4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
  5. Wręczenie upominków Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi.
  6. Wnioski z posiedzeń Komisji.
  7. Podjęcie uchwał:
  • w sprawie opłaty targowej;
  • w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości;
  • w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych;
  • w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych;
  • w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Narew z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2016 – 2018;
  • w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Narew.
  1. Interpelacje i zapytania radnych. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
  2. Wolne wnioski, informacje.
  3. Zamknięcie obrad XI Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu z X sesji Rady Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poinformowała, że protokół z X sesji Rady Gminy Narew był wyłożony do wglądu w biurze Rady i dzisiaj znajduje się na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone uwagi protokół zostanie przyjęty.

Uwag nie wniesiono.

 

Ad. 4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zabranie głosu Wójta Gminy Narew Andrzeja Pleskowicza.

Wójt Andrzej Pleskowicz rozpoczął sprawozdanie od tematu budynku w Łosince należącego do gminy. Poinformował, że w dalszym ciągu jest osoba, która zadeklarowała chęć kupna tego budynku. Wójt powiedział, że konsultował z radcą prawnym przyszłą ustawę odnośnie gruntów rolnych. Nowa ustawa spowalnia i wręcz uniemożliwia zakup gruntów rolnych i nie będzie miało to przełożenia na sprzedaż naszej własności lub własności nabytej w wyniku komunalizacji ze Skarbu Państwa. Wójt dodał, że złożył zapotrzebowanie do LGD o dofinansowanie w 75% budowy biblioteki w miejscowości Łosinka. Powiadomił również, że zostanie zakupiony nowoczesny piec ze sterownikiem do ogrzewania boksu garażowego OSP w Łosince, który obniży koszt dogrzania tego budynku. Wójt nadmienił, że znalazł producenta we Wrocławiu i maksymalny koszt wynosi około 1500 zł.

Wójt przekazał, że spotkał się z Prezesem Podlaskiego Hospicjum Onkologicznego dr Pawłem Grabowskim, który jest zainteresowany kupnem gruntów na terenie Gminy Narew pod tego typu działalność. Nadmienił, że fundacja posiada dokumentację, część środków finansowych, jednak jest ona zainteresowana gruntem o wielkości minimum 1 hektara. Wójt Andrzej Pleskowicz poinformował, że gmina posiada takie działki w obrębie geodezyjnym wsi Makówka i wsi Gradoczno. Ze względu na dojazd pracowników, fundacja wskazała zdecydowanie na działkę w obrębie wsi Makówka. Wójt powiedział, że będzie prosił Radę o wyrażenie zgody na sprzedaż jednej z działek. Wójt nadmienił, że fundacja chce wybudować hospicjum dla ludzi borykających się ze schorzeniami nowotworowymi.

Radny Witold Bubnicki zadał pytanie czy jest to prywatna inicjatywa.

Wójt Andrzej Pleskowicz wyjaśnił, że jest to fundacja, która prowadzi tego typu działalność w Nowej Woli koło Michałowa i nie tylko na Podlasiu, ale również w innych częściach naszego kraju.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poinformowała wszystkich, że planuje zaprosić tych Państwa na kolejną sesję, aby przedstawili swoje plany i zamierzenia.

W dalszej kolejności Wójt Andrzej Pleskowicz poinformował, że nie jest jeszcze rozwiązany temat sprzedaży domu przy ulicy Bielskiej i sprawa trafiła do sądu celem wymeldowania lokatorów.

Wójt powiadomił, iż wpłynął wniosek z OSP Narew z prośbą o opłacanie za energię w budynku remizy. Obecnie ze względu na standard nie ma zainteresowania wynajmowaniem tego budynku na różne uroczystości i OSP Narew jako stowarzyszenie nie jest w stanie opłacać za energię (opłaty za licznik i załączanie syreny). Wójt wspomniał, że po zasięgnięciu opinii u radcy prawnego, gmina może bez rozporządzenia i bez uchwały rady gminy wspomóc w kwestii sfinansowania opłat za energię elektryczną.

Radna Halina Turbaczewska zapytała czy remiza będzie udostępniana na zebrania sołeckie mieszkańców. Wójt odpowiedział, że bez żadnego problemu remiza będzie udostępniana.

Wójt Andrzej Pleskowicz poinformował, iż w dniu 30 listopada 2015r. nastąpi odbiór drogi dojazdowej do hotelu od ulicy Mickiewicza. Nadmienił, że są potrzebne poprawki, ale nie sprzyjają temu warunki atmosferyczne i będzie to zrobione wiosną przyszłego roku w ramach robót gwarancyjnych.

Wójt poinformował, że nadal jest zainteresowanie budową biogazowni, a inwestorzy oczekują na rozdanie funduszy unijnych i ten temat będzie kontynuowany.

Radny Witold Bubnicki zapytał czy tam jest obszar Natura 2000. Wójt odpowiedział, że nie ma tam obszaru Natura 2000.

Na koniec Wójt Andrzej Pleskowicz wspomniał o swojej wizycie w Niemczech, gdzie razem z innymi wójtami oglądali instalacje odnawialnych źródeł energii, w tym biogazownie przy gospodarstwach rolnych.

 

Ad. 5. Wręczenie upominków Zasłużonym Honorowym Dawcom Krwi.

Na sesję zaproszeni zostali Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi z terenu Gminy Narew, którzy w tym roku zostali wyróżnieni przez Oddział Rejonowy PCK w Hajnówce. Gmina Narew ufundowała tym osobom upominki, które wręczyli przybyłym Wójt Gminy oraz Przewodnicząca Rady Gminy Narew.

 

Ad. 6. Wnioski z posiedzeń Komisji.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zabranie głosu przez Przewodniczącą Komisji Rozwoju Gminy Panią Halinę Turbaczewską.

Radna Halina Turbaczewska przedstawiła protokół Nr 7/15 z posiedzenia komisji, która odbyła się 16 listopada 2015r. Protokół z posiedzenia Komisji Rozwoju Gminy stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

Wójt Andrzej Pleskowicz nawiązał do decyzji komisji w sprawie chwilowego wstrzymania dofinansowania Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce. Wyjaśnił, że w poprzedniej kadencji pozyskał nieodpłatnie od policji dwa samochody i chce zabiegać o nieodpłatne pozyskanie kolejnych dwóch samochodów. Wójt Andrzej Pleskowicz prosił radnych, aby dofinansować komendę policji gdyż to będzie argumentem do pozyskania kolejnych samochodów. Wójt przypomniał, że pozyskane w poprzedniej kadencji samochody służą nam już 4 lata.

Radna Halina Turbaczewska wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy dofinansowanie jest wstrzymane, gdyż jest koniec roku i nie możemy tych pieniędzy oddawać.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zabranie głosu przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Pana Witolda Bubnickiego.

Radny Witold Bubnicki przedstawił protokół Nr 11/15 z posiedzenia komisji, która odbyła się 20 listopada 2015r. Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

Wójt Andrzej Pleskowicz ustosunkował się do odczytanego protokołu. Nadmienił, że w okresie sprawowania obowiązków Wójta przez Komisarza, był program na modernizacje targowisk i będzie on prawdopodobnie kontynuowany. Wójt wyjaśnił, że przy dofinansowaniu 65 tys. zł i wkładzie własnym 15 tys. zł opracował on wstępny kosztorys, który zawierał zdjęcie eternitu z daszków i przykrycie blachą, utwardzenie nawierzchni polbrukiem, wstawienie dwóch bram przesuwanych oraz wstawienie dwóch sanitariatów Toi Toi. Wójt powiedział, że poprzednia Rada nie wzięła tego pod uwagę, pomimo, że na koniec roku zostały pieniądze. Zaznaczył, że jest ogrom wydatków, w tym termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej i prosił radnych, aby wzięli to pod uwagę w trakcie głosowania nad uchwałą w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poprosiła o zabranie głosu przez Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów Pana Romana Ostapczuka.

Radny Roman Ostapczuk przedstawił protokół Nr 7/15 z posiedzenia komisji, która odbyła się 20 listopada 2015r. Protokół z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

Radny Roman Ostapczuk wyjaśnił do protokołu, że komisja opłatę targową zaproponowała podnieść o 1 zł do każdej stawki. Nadmienił jednak, że wcześniej komisja nie miała informacji o możliwej modernizacji targowiska i że w takim przypadku podniesienie stawek o 2 zł jest jak najbardziej zasadne.

Radny Roman Ostapczuk zaproponował, aby zainterweniować w sprawie oświetlenia ulicznego we wsiach, które czasem pali się od zmroku do świtu, co naraża gminę na dodatkowe koszty. W kwestii dofinansowania Komendy Powiatowej Policji oraz straży granicznej radny przypomniał, że od roku Rada próbuje jakkolwiek podnieść stawki dla naszych strażaków za wyjazdy, które są najniższe w powiecie i nie udaje się zebrać choćby najmniejszej sumy pieniędzy. Dodał on, że komisja wnioskuje o nie dofinansowywanie takich podmiotów jak PGE, policja i straż graniczna.

Wójt Andrzej Pleskowicz nawiązując do protokołu z posiedzenia komisji wyjaśnił, że po rozmowie z Panią Dyrektor Narwiańskiego Ośrodka Kultury, stawki dobowe w hotelu zostaną podniesione. Jeżeli chodzi o oświetlenie uliczne, to niektóre wsie zadeklarowały, aby światło paliło się od zmroku do świtu, ze względu na bezpieczeństwo i ewentualny dojazd karetki pogotowia. Następnie Wójt wyjaśnił temat lasu w obrębie geodezyjnym wsi Soce. Nadmienił, że temat jest już zbadany, a straty są dość znaczne. Wójt wspomniał, że jedna z działek figuruje jako nieużytki i będzie ona szybko przekwalifikowana zgodnie z procedurą na tereny leśne. Wówczas zostanie ściągnięta firma z zewnątrz, żeby ten las uporządkowała, a przygotowane drewno zostanie sprzedane do fabryki „Ikea” o ile będzie taka możliwość. Wójt powiedział, że zachowanie naszych mieszkańców jest skandaliczne. Drewno częściowo zostało sprzątnięte przez naszych pracowników, grubszy materiał posłuży na więźbę dachową na garaż w Trześciance, a w tej chwili to jest po prostu kradzież, bo mieszkańcy wiedzą gdzie są działki gminne.

Radny Witold Bubnicki zapytał czy jak jest kradzież, to czy jest zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że dostał takie telefony, ale nie zostały wskazane osoby.

Radny Witold Bubnicki nadmienił, że należałoby to zgłosić organom ścigania, rada i wójt nie zajmują się ściganiem przestępców, a od tego są powołane odpowiednie organy.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że czym innym jest podejrzenie, że ewentualnie coś się dzieje, a czym innym konkretne wskazanie.

Następnie Wójt Andrzej Pleskowicz poruszył temat byłego ośrodka zdrowia w Łosince. Wspomniał, że Rada poprzedniej kadencji była bardzo podzielona w kwestii składowiska odpadów, gdyż część radnych chciała wydzierżawić dla PUK Hajnówka, a wójt oponował przeciwko temu. Wójt przypomniał, że składowisko zostało sprzedane za dość pokaźną kwotę, mamy problem z głowy i drogę dojazdową do hotelu. Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że odwlekając sprzedaż ośrodka zdrowia w Łosince możemy na tym zarobić, ale możemy też stracić. Wójt poprosił radnych, że w razie sprzedaży tej nieruchomości, pieniądze te spożytkowane były na inwestycje w miejscowości Łosinka, ze względu na aspekt społeczny i ogromne zaangażowanie mieszkańców Łosinki przy budowie tego ośrodka zdrowia.

Radna Halina Turbaczewska powiedziała, że wieś Łosinka swój fundusz sołecki chce przekazać na modernizację boiska czy plac zabaw, a nie jest zainteresowana tym ośrodkiem.

Radny Roman Ostapczuk odpowiedział, że za 14 tys. zł funduszu sołeckiego za dużo nie da się zrobić w ośrodku zdrowia.

Wójt powiedział, że na spotkaniu z mieszkańcami wsi Łosinka prosił, aby te pieniądze były przeznaczone jako wkład na centralne ogrzewanie, ale jest to kwestia rady sołeckiej i mieszkańców Łosinki.

Wracając do tematu świetlic wiejskich Wójt podał przykład świetlicy w Trześciance, która została niedawno wykorzystana podczas uroczystości 150-lecia cerkwi w Trześciance i nie mieliśmy się czego wstydzić. Wójt podkreślił, że gmina musi zadbać o świetlice w Łosince, Trześciance, Tyniewiczach Dużych i w Janowie, gdzie są również lokale wyborcze.

Kolejno głos zabrał Radny Michał Kozyrski w kwestii dofinansowania dla Komendy Powiatowej Policji – 5 tys. zł i Straży Granicznej – 6 tys. zł. Powiedział on, że gmina nie musi wspierać tych służb aż w takiej kwocie, ale przestrzega, żeby w ogóle odrzucić tą współpracę.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że pogarsza się stan techniczny naszego sprzętu, a straż graniczna ma wozy ciężarowe i gdzieś należy szukać, bo nie stać nas na zakup sprzętu za 100-200 tys. zł. Podkreślił, że mamy jeszcze drogi żwirowe, są ogromne potrzeby i ten samochód będzie potrzebny, dlatego nie należy przesądzać o kwocie i o czasie ewentualnego dofinansowania.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, że straż graniczna nie cieszy się uznaniem mieszkańców i podał przykład, że jeżdżąc po terenie ścigają staruszka, który kupił papierosy od Ukraińca. Dodał, że radni będą „świecić oczami” przed mieszkańcami za to, że ściągnęli dodatkowe siły patrolowe na nasz teren.

 

Ad. 7. Podjęcie uchwał.

- w sprawie opłaty targowej.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powiedziała, że poszczególne stawki należy przegłosować pojedynczo, gdyż różne są propozycje komisji.

Dzienna stawka opłaty targowej na terenie gminy Narew przy sprzedaży z:

  1. ręki, kosza, wiadra, skrzynki.

Propozycja Wójta Gminy – 3 zł.

Propozycja Komisji Rozwoju – 5 zł.

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 3 zł.

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 5 zł.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie stawkę 5 zł. Za głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0. W tym punkcie została przyjęta stawka 5 zł.

  1. wózka ręcznego, roweru.

Propozycja Wójta Gminy – 3 zł.

Propozycja Komisji Rozwoju – 5 zł.

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 3 zł.

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 5 zł.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie stawkę 5 zł. Za głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0. W tym punkcie została przyjęta stawka 5 zł.

  1. straganu, stołu.

Propozycja Wójta Gminy – 5 zł.

Propozycja Komisji Rozwoju – 7 zł.

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 5 zł.

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 7 zł.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie stawki 5 zł oraz 7 zł. Za stawką 5 zł głosowało – 0, za stawką 7 zł głosowało 14 radnych, wstrzymało się – 0. W tym punkcie została przyjęta stawka 7 zł.

  1. samochodu, przyczepy, namiotu.

Propozycja Wójta Gminy – 6 zł.

Propozycja Komisji Rozwoju – 8 zł.

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 6 zł.

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 8 zł.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie stawkę 8 zł. Za głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0. W tym punkcie została przyjęta stawka 8 zł.

  1. w pozostałych przypadkach.

Propozycja Wójta Gminy – 6 zł.

Propozycja Komisji Rozwoju – 8 zł.

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 6 zł.

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 8 zł.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie stawkę 8 zł. Za głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0. W tym punkcie została przyjęta stawka 8 zł.

 

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XI/45/15 Rady Gminy Narew z dnia 26 listopada 2015 roku w sprawie opłaty targowej stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

- w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie poszczególne stawki podatku od nieruchomości.

  1. od budynków lub ich części:
  1. mieszkalnych

Propozycja Wójta – 0,73 zł od 1m² powierzchni użytkowej.

Propozycja radnych – 0,82 zł od 1m².

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie stawkę 0,82 zł. Za głosowało 13 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0. W tym punkcie przyjęto stawkę 0,82 zł.

  1. związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Propozycja Wójta – 18,50 zł od 1m² powierzchni użytkowej.

Propozycja Komisji Rozwoju – 18,50 zł.

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 18,50 zł.

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 18,50 zł.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie stawkę 18,50 zł. Za głosowało 13 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0. W tym punkcie przyjęto stawkę 18,50 zł.

 

Radni wrócili do punktu 1a) ponieważ zaszła pomyłka i została przegłosowana stawka z innego punktu. Kwota 0,82 zł od 1 m² dotyczyła punktu 3) od gruntów.

Przewodnicząca Rady poddała pod glosowanie stawkę 0,73 zł od 1 m² – właściwą dla punktu 1a). Za głosowało13 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0. W punkcie 1a) przyjęto stawkę 0,73 zł.

 

  1. zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym.

Propozycja Wójta – 10,68 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.

Wszystkie Komisje również zaproponowały stawkę 10,68 zł.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie stawkę 10,68 zł. Za głosowało 13 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0. W tym punkcie przyjęto stawkę 10,68 zł.

  1. związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń.

Propozycja Wójta – 4,65 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.

Propozycja Komisji Rozwoju – 4,65 zł.

Propozycja Rewizyjna – 4,65 zł.

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 4,50 zł.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie stawki 4,65 zł i 4,50 zł. Za stawką 4,65 zł głosowało 8 radnych, za stawką 4,50 zł głosowało 5 radnych, przeciw tym stawkom głosowała 1 osoba. W tym punkcie przyjęto stawkę 4,65 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.

  1. pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.

Propozycja Wójta – 5,51 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.

Propozycja Komisji Rozwoju – 5,51 zł.

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 5,51 zł

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 5,51 zł.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie stawkę 5,51 zł od 1 m² powierzchni użytkowej. Za głosowało 13 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0. W tym punkcie przyjęto stawkę 5,51 zł.

 

  1. od budowli – 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach lokalnych.

Radni nie wnieśli zastrzeżeń.

 

  1. od gruntów:
  1. związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków.

Propozycja Wójta – 0,82 zł od 1 m² powierzchni.

Propozycja Komisji Rozwoju – 0,72 zł

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 0,82 zł

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 0,82 zł

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie stawkę 0,82 zł. Za głosowało 13 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0. W tym punkcie przyjęto stawkę 0,82 zł.

  1. pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych.

Propozycja Wójta – 4,58 zł od 1 m² powierzchni.

Propozycja Komisji Rozwoju – 4,58 zł

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 4,58 zł

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 4,58 zł

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie stawkę 4,58 zł. Za głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0. W tym punkcie przyjęto stawkę 4,58 zł.

  1. pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.

Propozycja Wójta – 0,45 zł od 1 m² powierzchni.

Propozycja Komisji Rozwoju – 0,45 zł

Propozycja Komisji Rewizyjnej – 0,45 zł

Propozycja Komisji Budżetu i Finansów – 0,45 zł

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie stawkę 0,45 zł. Za głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0. W tym punkcie przyjęto stawkę 0,45 zł.

  1. niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2015 poz. 1777), i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego.

Propozycja Wójta – 3 zł od 1 m² powierzchni.

Wszystkie komisje były za propozycją wójta.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie stawkę 3 zł. Za głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0. W tym punkcie przyjęto stawkę 3 zł.

 

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XI/46/15 Rady Gminy Narew z dnia 26 listopada 2015 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

 

- w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała poszczególne stawki dla podatku od środków transportowych zaproponowane w uchwale przez Wójta.

Wszystkie Komisje nie zgłosiły zastrzeżeń. Zostały przyjęte stawki zaproponowane przez Wójta.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XI/47/15 Rady Gminy Narew z dnia 26 listopada 2015 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

 

- w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała cz są pytania do projektu uchwały.

Sekretarz Wojciech Popławski po krótce wyjaśnił wzory formularzy informacji i deklaracji podatkowych. Nadmienił, że nowe wzory trzeba wprowadzić, gdyż weszła nowa ustawa o rewitalizacji.

Radca Prawny Jakub Ławniczak dodał, że zostały dokonane jeszcze poprawki odnośnie rodzaju powierzchni i niektóre kolumny zostały połączone. W deklaracji na podatek rolny dodano wiersz w tabeli – użytki rolne, dla których nie można ustalić przelicznika.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XI/48/15 Rady Gminy Narew z dnia 26 listopada 2015 roku w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.

 

- w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Narew z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2016–2018.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zadano.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XI/49/15 Rady Gminy Narew z dnia 26 listopada 2015 roku w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Narew z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2016–2018 stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.

 

- w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Narew.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała czy są jakieś propozycje do projektu uchwały.

Radna Tamara Leszczyńska wyraziła swoją opinię na temat podwyżki dla Wójta. Powiedziała ona, że na początku kadencji radni podnieśli diety radnych i sołtysów, a ponadto proponowała na początku kadencji podniesienie uposażenia Wójta, jednak on się nie zgodził. Nadmieniła, że Wójt nie ma służbowego samochodu i ryczałtu na paliwo, jeździ na różne spotkania prywatnym samochodem. Radna Tamara Leszczyńska powiedziała, że wynagrodzenie Wójta jest niskie i zaproponowała podwyżkę dla Wójta o 1 000 zł.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk wyjaśniła, iż to ona wystąpiła o podwyżkę dla Wójta. Nadmieniła, że przez cały rok nie podpisała dla Wójta ani jednej delegacji i już piąty rok Wójt ma najniższą stawkę.

Radca prawny Jakub Ławniczak objaśnił w kwestii proceduralnej, że jeżeli będą zgłaszane jakieś poprawki do projektu uchwały, to należy określić dokładnie jaki element wynagrodzenia ma ulec zwiększeniu – wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny, czy dodatek specjalny.

Radna Joanna Szafrańska zadała pytanie w jaki sposób doszło do takiej sytuacji, że Wójt nie ma zwrotu kosztów podróży służbowych. Stwierdziła ona, że to jest łamanie prawa, kodeks pracy zobowiązuje do płacenia za takie rzeczy, a Pan Wójt jest tak samo pracownikiem jak każdy inny.

Wójt Andrzej Pleskowicz uzupełniając wyjaśnił, że Sekretarz Wojciech Popławski kilkakrotnie podpisywał delegację dla Wójta i nadmienił, że ilość delegacji jest do wglądu. Wójt podziękował za chęć podwyższenia jego wynagrodzenia oraz powiedział, że to nie zmniejszy jego zaangażowania i będzie dalej się starał pracować na rzecz mieszkańców gminy. Wójt Andrzej Pleskowicz wspomniał o zrealizowanych już inwestycjach za kwotę około 3 mln zł oraz podał przykłady kolejnych planowanych zadań inwestycyjnych, takich jak termomodernizacja budynków użyteczności publicznej, czy drogi w Odrynkach, Socach i Lachach. Wójt powiedział, że większym wsparciem niż wsparcie finansowe będzie reakcja na negatywne zachowania mieszkańców typu: kradzież lasu, czy też zostawienie pojemników z olejem i filtrami paliwowymi na stadionie. Dodał, że jeżeli planowane inwestycje zostaną zrealizowane, to będzie można usiąść i ponownie porozmawiać o jego wynagrodzeniu. Wójt jeszcze raz poprosił o nie głosowanie tej uchwały i podkreślił że nie stać nas w tej chwili na podwyżki. Zaznaczył, że będzie musiał dać podwyżki pracowniom, gdyż dokłada im obowiązków. Wójt podkreślił, że ma dwoje pracowników na urlopach macierzyńskich, a być może będzie musiał jeszcze kogoś zatrudnić.

Radny Roman Ostapczuk podziękował Wójtowi i dodał, że Komisja Budżetu i Finansów zostawiła to do indywidualnej oceny na sesji.

Roman Ostapczuk wystąpił z inicjatywą, aby chętni radni i sołtysi przekazali swoje diety na poczet zakupu najbardziej potrzebnych rzeczy (np. makaron, olej, ryż) dla dwóch Ośrodków Pomocy Społecznej w Trześciance i w Kożynie.

Radna Tamara Leszczyńska powiedziała, że za swoje pierwsze uposażenie na Boże Narodzenie zakupiła wszystkim dzieciom z Ancut podarunki i w tym roku również ma zakupione prezenty dla biednych dzieci. Stwierdziła, że ma ona naprawdę biedne tereny, biedne dzieci i też potrzebuje pojechać do nich przynajmniej raz w roku.

Wójt Andrzej Pleskowicz wyjaśnił, że była zbiórka potrzebnych rzeczy, cztery razy już było to dostarczane do Kożyna.

Radna Joanna Szafrańska powiedziała, że dieta sołtysa jest minimalna, przez tyle lat 50 zł było po prostu symboliczne, a inne gminy mają wyższe stawki.

Radny Roman Ostapczuk stwierdził, że sołtysi mają 10% od podatków, gdzie w innych gminach jest po 4% i utrzymanie sołtysów kosztuje nas więcej niż radę.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała, czy są jeszcze jakieś propozycje odnośnie wynagrodzenia Wójta. Nadmieniła, że w przygotowanym projekcie uchwały został podniesiony dodatek specjalny z 30% do 40%, co daje kwotę 500 zł. Wspomniała, że konsultowała się z radcą prawnym i można jeszcze podnieść wynagrodzenie zasadnicze z 4 200 zł do 4 500 zł. W tej chwili wójt ma najniższe uposażenie wynikające z przepisów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, a widełki wynagrodzenia zasadniczego wynoszą od 4 200 zł do 5 900 zł. Przewodnicząca Rady powiedziała, że jeżeli podniesie się wynagrodzenie zasadnicze o 300 zł, to razem z tym dodatkiem specjalnym da to podwyżkę o około 900 zł brutto.

Radna Halina Turbaczewska stwierdziła, że podniesiony został podatek o 10 groszy co jest niby nie dużą kwotą. Powiedziała ona, że ludziom którzy uczciwie płacą podatki my je w nagrodę podnosimy, a ci co nie płacą, to nie ponoszą żadnych konsekwencji. Podała ona przykłady zaległości podatkowych od osób prawnych i fizycznych oraz dodała, że wynagrodzenia pochodzą z podatków.

Radna Halina Turbaczewska wyraziła swoją opinię w sprawie uposażenia wójta stwierdzając, że skoro Wójt nie chce podwyżki, to nie należy na siłę podnosić wynagrodzenia. Radna powiedziała, że w Gminie Narew nie ma takich zarobków i w większości ludzie są niepracujący, a rodziny nie mogą się utrzymać z takich wynagrodzeń jakie mają. Dodała, że w opiece społecznej są niskie stawki przypadające na rodzinę i co mają powiedzieć bezrobotni, którzy mają zasiłek w wysokości 273 zł miesięcznie.

Radna Joanna Szafrańska odniosła się do sprawy należności podatkowych i stwierdziła, że należy coś z tym zrobić, aby ta ściągalność była skuteczniejsza.

Sekretarz Wojciech Popławski nawiązał do wypowiedzi Radnej Joanny Szafrańskiej. Nadmienił, że do urzędu wpłynęło pismo z Izby Skarbowej dotyczące ściągalności należności podatkowych w całym województwie. Sekretarz powiedział, że na około 50 tys. zł zaległości w Gminie Narew jest tylko niecałe 2 tys. zł ściągalności. Dodał on, że nie jest to wyjątek i pokazuje, jak skuteczne są nasze urzędy skarbowe, gdyż z urzędu gminy wszczyna się postępowania egzekucyjne.

Wyszedł Radny Piotr Paweł Lewczuk. Liczba radnych obecnych na sesji wynosi 13.

Radca prawny Jakub Ławniczak powiedział, że przekazany radnym projekt uchwały nie uwzględnia podniesienia wynagrodzenia zasadniczego o 300 zł. Dodał, że po podniesieniu wynagrodzenia zasadniczego do kwoty 4 500 zł, dodatku funkcyjnym 1 000 zł oraz po podniesieniu dodatku specjalnego do 40% daje to kwotę 7 700 zł brutto.

Radny Witold Bubnicki stwierdził, że jeżeli mamy podnieść wynagrodzenie Wójtowi to jest na to czas, żeby to zrobić jeszcze w kolejnych latach. Dodał, że można podnieść wynagrodzenie spokojnie o 500 zł i zobaczyć co będzie się działo, gdyż być może Wójt nie zasłuży na kolejne 500 zł, a może zasłuży na więcej.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zgłosiła wniosek formalny dotyczący podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego Wójta o 300 zł i poddała ten wniosek pod głosowanie.

Za przyjęciem wniosku głosowało 4 radnych, przeciw – 6, wstrzymało się – 3. Wniosek dotyczący podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego Wójta o 300 zł nie został przyjęty.

 

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odczytała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk poddała pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 2.

Uchwała Nr XI/50/15 Rady Gminy Narew z dnia 26 listopada 2015 roku w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Narew stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

 

Ad. 8 Interpelacje i zapytania radnych. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

W tym punkcie porządku obrad głos zabrali:

Wójt Andrzej Pleskowicz poprosił radnych o jasną deklarację, czy nie zlecając wykonania operatu szacunkowego dla nieruchomości gdzie położony ośrodek zdrowia w Łosince oraz nieruchomości we wsi Makówka, czy może ogłosić przetarg na sprzedaż tych nieruchomości nie wskazując ceny. Wójt dodał, żeby osoby zainteresowane przedstawiły na kolejnej sesji swoje zamierzenia inwestycyjne względem tych nieruchomości.

Radny Roman Ostapczuk stwierdził, że są prowadzone rozmowy na temat sprzedaży budynku po byłym ośrodku zdrowia w Łosince, a nie rozmawiamy co zrobić z biblioteką, która tam się znajduje i skazujemy ją na wyrzucenie na bruk.

Radna Halina Turbaczewska powiedziała, że biblioteka była wcześniej w świetlicy, a tylko na czas remontu była przeniesiona do ośrodka zdrowia.

Radny Roman Ostapczuk wyjaśnił, że pomieszczenie, w którym mieściła się poprzednio biblioteka zostało przerobione na kuchnię. Nadmienił, że biblioteka powstała w 1954 roku, była opłacana przez mieszkańców i mieszkańcy robili ją własnym czynem społecznym.

Wójt Andrzej Pleskowicz przypomniał, że została złożona fiszka projektowa na 75% dofinansowania na robudowę biblioteki.

Radna Wiera Dudzicz i Radny Roman Ostapczuk zadali zapytanie czy jest to gdzieś zapisane w projekcie budżetu na przyszły rok.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że to radni ustalają budżet i on o budżecie nie decyduje. Dodał on, że po konsultacji z Dyrektorem GBP odnośnie metrażu, zabiega o dofinansowanie w wysokości 75%, żeby nie obciążać budżetu.

Dyrektor GBP Anna Andrzejuk – Sawicka powiedziała, że konsultowała się z Wójtem 20 listopada br., który wyraził zgodę na złożenie fiszki w kwocie 200 tys. zł o dofinansowanie na dobudowanie biblioteki.

Radny Roman Ostapczuk powiedział, że na temat tego budynku przez kolejną sesję trwają tylko rozmowy, a nic nie jest załatwione.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że nie zawsze w pierwszym rozdaniu można uzyskać dofinansowanie. Wójt stwierdził, że jeżeli będzie możliwość pozyskania środków, to będzie starał się zamknąć ten społeczny temat we wsi Łosinka. Wspomniał również, że jeszcze nie wie czy będzie składał wniosek o dofinansowanie na trzy drogi we wsiach Soce, Lachy i Odrynki, czy też tylko na same Odrynki. Wójt zaznaczył, że jest dużo gmin i powiatów i jeżeli mają odrzucić wniosek na wszystkie trzy drogi, to lepiej złożyć na jedną drogę. Wójt dodał, że są zabiegi, aby drogę we wsi Soce wykonać przy dofinansowaniu z funduszy przeznaczonych na dziedzictwo narodowe, a we wsi Lachy skoro robimy dokumentację, to też musimy wykonać. Wójt wspomniał, że jeżeli uda się sprzedać budynek po byłym ośrodku zdrowia w Łosince na konkretny cel, to pieniądze ze sprzedaży powinny zostać w miejscowości Łosinka.

Radny Witold Bubnicki nie zgodził się, aby pieniądze ze sprzedaży budynku w Łosince, wydane zostały w obrębie Łosinki. Zadał on pytanie, ile kosztował gminę remont świetlicy wiejskiej w miejscowości Łosinka.

Radna Tamara Leszczyńska odpowiedziała, że remont świetlicy w Łosince kosztował 200 tys. zł, z tego pozyskanych około 121 tys. zł.

Radny Witold Bubnicki zapytał, w którym roku był remont świetlicy wiejskiej w Łosince.

Radna Tamara Leszczyńska odpowiedziała, że remont był w 2010 i 2011 roku.

Radny Witold Bubnicki zapytał, dlaczego w tym czasie nie dobudowano biblioteki i dlaczego wtedy radni z Łosinki nie zajęli się tym tematem. Radny dodał, że jeżeli będą środki z LGD to należy oczywiście dobudować tą część dla biblioteki, ale nie zgadza się co do tego, aby wszystkie pieniądze ze sprzedaży byłego ośrodka zdrowia w Łosince przeznaczyć jedynie na obręb Łosinki. Radny powiedział, że woli te pieniądze przeznaczyć na szkołę w Narwi niż na mieszkańców wsi Łosinka.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powiedziała, że skoro budynek po ośrodku zdrowia w Łosince jest dewastowany, to należy go jak najszybciej sprzedać, żeby uzyskać jakiekolwiek środki i nie dopuścić, aby została tam ruina. Dodała również, że na dzień dzisiejszy nikt nie będzie likwidował biblioteki w Łosince.

 

Ad. 9. Wolne wnioski, informacje.

W tym punkcie porządku obrad głos zabrali:

Sołtys wsi Narew Henryk Smoktunowicz powiedział, że ma tylko około 30% podatników, którzy u niego płacą podatek i każdy z sołtysów ma to samo. Dodał, że podatnicy płacą w przez Internet, w banku, na poczcie, sołtysowi mogą tylko naurągać i taka jest praca sołtysa.

Radny Roman Ostapczuk ponownie stwierdził, że budżet na utrzymanie rady jest mniejszy niż na sołtysów.

Sołtys wsi Narew Henryk Smoktunowicz powiedział, że zostało złożone pismo do Wójta w sprawie ulic Dąbrowskiego, Kowalskiej i Cichej. Sołtys nadmienił, że te ulice są w bardzo złym stanie. Dodał również, że przed sesją pracownicy z gospodarki komunalnej zasypywali dziury, ale nie zasypali na ulicy Cichej i już mieszkańcy zwracali na to uwagę.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że konsultował to z dyrektorem firmy „Budomost”, który stwierdził że wymienione ulice nie nadają się już do remontu i prosi jeszcze o cierpliwość.

Mieszkanka wsi Narew stwierdziła, że na tych ulicach jest wysypisko śmieci, a nie załatane dziury.

Mieszkaniec wsi Narew powiedział, że dziury zostały połatane żużlem piecowym, który nie może być zastosowany na ulicy. Dodał, że mieszkańcy chcą od dawna załatania tych dziur, ale ich się omija i odtrąca, a wczoraj została przywieziona kupa śmieci.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że to nie jest żużel piecowy, a za śmieci przeprasza i porozmawia z pracownikami gospodarki komunalnej. Dodał, że to jest tak zwana kora, czyli zrębki asfaltu. Wójt jeszcze raz przeprosił za śmieci, które tam się trafiły i stwierdził, że jak najszybciej uporządkuje tą sprawę. Nadmienił, że do czasu demontażu linii energetycznej nie można tam więcej wydać pieniędzy.

Mieszkanka wsi Narew powiedziała, żeby wydać 100 zł na zaprawę i zalać te dziury zaprawą, a nie śmieciami.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że był u dyrektora PGE w Białymstoku, który odpowiada za inwestycje i prosił o jak najszybsze działania. Dodał, że linia energetyczna będzie w chodniku, gdzie rada sołecka zdecydowała o jego przełożeniu. Wójt powiedział, że nie może nikogo przymusić do działania, ale PGE wydaje pieniądze na dokumentacje i uzgodnienia i im też zależy aby to jak najszybciej wykonać. Wójt podał przykład montażu trafostacji na ulicy Dąbrowskiego, gdzie mieszkanka nie wyraziła zgody i negocjacje trwały wiele miesięcy.

Mieszkanka wsi Narew powiedziała, że ich to nie obchodzi, bo ich interesuje droga, a nie trafostacja. Dodała, że nie może ona wyjść na jezdnię, bo są same kamienie i musi uciekać jak jedzie samochód.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że dziury powiększają się z dnia na dzień, a zwłaszcza po okresie zimowym. Wójt wspomniał, że podobny problem był na ulicy Ogrodowej i należy wyremontować te ulice raz, a dobrze, podobnie jak ulicę Ogrodową.

Mieszkaniec wsi Narew dodał, że od momentu położenia kanalizacji na ulicy Dąbrowskiego nic tam nie było robione.

Radna Halina Turbaczewska powiedziała, że jest duży problem na ulicy Dąbrowskiego, ale nie tylko na tej ulicy jest problem. Radna nadmieniła, że nikt nie nadzoruje pracy, którą wykonuje gospodarka komunalna. Dodała, że kierownik powinien pokazać pracownikowi co ma zrobić i odebrać tą pracę. Ponadto poruszyła ona temat pracowników interwencyjnych, twierdząc, że nie jest nadzorowana ich praca.

Sołtys wsi Narew Henryk Smoktunowicz powiedział do Wójta, że jest to nasza wspólna sprawa. Dodał też, że dochodzą do niego wiadomości, iż mieszkańcy będą robić zdjęcia i wysyłać do telewizji.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że telewizja przyjeżdżała do niego przez ostatnie 5 lat. Stwierdził, że podczas ostatniego wywiadu telewizja pokazała elewację naszego urzędu, ale nie po to ubiega się o 85% dofinansowania, żeby teraz wydać 100-200 tys. zł, bo przyjedzie telewizja. Wójt powiedział, że jeżeli chodzi o podatki to jesteśmy nisko i szanujemy naszych podatników, ale nadmienił również, że gmina ma 48 wsi, w tym 7 wsi, które nie mają dojazdu do wsi, ani drogi we wsi, plus kilka ulic w Narwi.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk dodała, że na terenie samej Narwi jest 16 km dróg i postara się temat tych ulic załatwić jak najszybciej.

Sołtys wsi Odrynki Anna Kryszeń zadała pytanie, czy było wysyłane pismo do Bractwa Młodzieży Prawosławnej odnośnie budynku po szkole w Odrynkach.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że jeszcze pismo nie zostało wysłane. Wyjaśnił, że osoby które podpisały akt notarialny to byli studenci, którzy już od 10 lat nie funkcjonują. Wójt powiedział, że w tej sprawnie już dwukrotnie rozmawiał ze zwierzchnikiem kościoła prawosławnego i trzeba się do tego przygotować.

Sołtys wsi Odrynki Anna Kryszeń stwierdziła, że budynek dalej niszczeje i należy coś z tym zrobić oraz że właściciel powinien o niego dbać.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że dwa inne przekazane budynki, jeden w Trześciance jako dom pomocy społecznej oraz ośrodek kultury prawosławnej w Krzywcu, trafiły w bardzo dobre ręce. Dodał, że w tym akurat przypadku to nie wyszło.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk dodała, że wstępnie obiecano budynek w Odrynkach zwrócić do gminy.

Sołtys wsi Makówka Maria Skokin zaapelowała, aby zrobić oświetlenie na zakręcie między Narwią, a Makówką, gdzie jest ciemno i chodzą dzieci do szkoły. Następnie wspomniała, że został rozbity kawałek drogi w Makówce, podczas wożenia piasku przez Makówkę. Sołtys wsi Makówka prosiła o dowiezienie żwiru, aby załatać w tym miejscu dziury.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk odpowiedziała, że jest kilka zgłoszeń dotyczących oświetlenia i będzie prosiła Komisję Rozwoju Gminy, aby komisja zrobiła wyjazdowe posiedzenie i sprawdziła, gdzie brakuje oświetlenia. Przewodnicząca Rady stwierdziła, że tam gdzie nie ma słupów, konieczne jest zrobienie dokumentacji. Dodała, że mniejszy będzie koszt zrobienia dokumentacji na większą ilość lamp oświetleniowych i należy trochę zaczekać. Przewodnicząca Rady powiedziała, że gmina nie może od razu wziąć i postawić lamp oświetleniowych, bo wszystko musi być zgodnie z prawem.

Radny Michał Kozyrski powiedział, że jeżeli będą jakiekolwiek problemy z cudzoziemcami to należy zgłaszać to do straży granicznej.

Radna Anna Jakoniuk zadała pytanie dla radcy prawnego odnośnie ... , które już nie funkcjonuje. Powiedziała, że nie istnieją już tam dwa samochody (autobus i robur), a rośnie zaległość w podatku od środków transportu w wysokości 14 tys. zł. Radna stwierdziła, że ta sprawa ciągnie się od 5 lat i zapytała czy nie można tego przyspieszyć. Dodała też, że wymieniane były różne zaległości podatkowe i akurat ten dług zniknie, jeżeli ta sprawa zostanie zamknięta.

Drugie pytanie od Radnej Anny Jakoniuk dotyczyło lamp oświetleniowych, tj. czy wszędzie są one potrzebne, czy wszędzie muszą się świecić oraz czy nie można byłoby włączyć na przykład co drugą lampę.

Radca Prawny Jakub Ławniczak odpowiedział odnośnie likwidacji ... , że likwidator wyznaczony przez Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej nie wywiązuje się ze swego obowiązku, a wyznaczyć nowego likwidatora może tylko Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej. Nadmienił również, że rozmawiał z pracownikiem urzędu, który się tym zajmuje i zostanie wysłane pismo do Zarządu o wyznaczenie nowego likwidatora.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zapytała radnych, jakie mają zdanie odnośnie dofinansowania Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce.

Radny Roman Ostapczuk przypomniał, że poszczególne komisje wyraziły swoje zdanie w przeczytanych protokołach i nie słyszał, żeby któraś komisja chciała przekazać to dofinansowanie.

Radna Tamara Leszczyńska powiedziała, że chce przedstawić problem, który istnieje we wsi Soce. Wspomniała, że po wichurze w dniu 19 lipca br. powaliło drzewa w lesie i interweniowała ona o usuniecie połamanych drzew. Radna zaobserwowała, że zostały wycięte dobre drzewa i dodała, że jest to marnotrawstwo mienia publicznego, które jest własnością gminy. Radna Tamara Leszczyńska przedstawiła jako dowody zdjęcia przez nią zrobione, które zostały wyświetlone na sesji. Na zdjęciach zostało też przedstawione wycięte dobre drewno, które ktoś przygotował do wywiezienia.

Radna Tamara Leszczyńska powiedziała, że chciała uzyskać informacje od Kierownika GOPS, komu zostało dowiezione drzewo na opał z tego lasu. Dodała, że Pani Kierownik GOPS nie udzieliła informacji.

Kierownik GOPS Elżbieta Lewicka odpowiedziała, że nie mogła udzielić takiej informacji, ponieważ obowiązują ją przepisy o ochronie danych osobowych.

Radny Roman Ostapczuk przypomniał, że Komisja Budżetu i Finansów wystąpiła z prośbą o przedstawienie im stanu posiadania ilości lasów na terenie gminy, żeby zrobić z tym porządek. Dodał, że nie jest to tylko w jednej wsi, ale jest to problem całej gminy.

Radna Tamara Leszczyńska dodała, że jeżeli to jest po huraganie, to starostwo daje pozwolenie i do końca grudnia trzeba to uporządkować.

Dyrektor GBP Anna Andrzejuk – Sawicka powiedziała, że 19 listopada br. zadzwoniła do niej dyrektor banku z gratulacjami, ponieważ Biblioteka w Narwi zajęła III miejsce w rankingu bibliotek w województwie podlaskim, a 74 miejsce w Polsce. Dyrekror GBP nawiązała, do wypowiedzi radnego Romana Ostapczuka odnośnie przekazania pieniędzy na domy pomocy społecznej. Dodała, iż ona jako jedyna z biblioteki i ośrodka kultury nie otrzymała nagrody z okazji „Dnia bibliotekarza” i jeżeli jest to możliwe, to prosi o przekazanie tej nagrody na ten cel.

Radny Roman Ostapczuk ponowił swoją propozycję odnośnie przekazania pieniędzy na domy pomocy w Trześciance i Kożynie.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk dodała, że Dyrektor NOK Agata Smoktunowicz zajmuje się tym i dokonuje zakupu najpotrzebniejszych rzeczy.

Wójt Andrzej Pleskowicz wyjaśnił, że od strony organizacyjnej zakupy będą dokonywane na raty i najpotrzebniejsze rzeczy to cukier, mąka, kasze. Wójt wspomniał również, że mieszkanka wsi Soce otrzymała nagrodę w konkursie na najlepiej zachowany zabytek wiejskiego budownictwa drewnianego w województwie podlaskim. Wójt nadmienił, że publicznie zaapelował do marszałka o pomoc w kwestii dofinansowania wsi Soce.

Radna Zenaida Iwaniuk wnioskowała, aby coś zrobić na ulicy Ogrodowej obok progów zwalniających. Radna powiedziała, że z jednej strony brakuje chodnika, samochody wyjeździły w tym miejscu drogę i poprosiła o postawienie w tym miejscu barierek.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, iż takie barierki gmina posiada i stwierdził, że po raz kolejny jest to zachowanie naszych mieszkańców, którzy nie szanują swoich własnych pieniędzy. Wójt powiedział, że jeżeli będzie to możliwe od strony prawnej, to barierki zostaną założone, dodając jednak, iż był już przypadek wyrwania barierek na ulicy Stodolnej.

Radny Witold Bubnicki zapytał, czy nie można byłoby poprawić progi zwalniające na ulicy Mickiewicza.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że jest to możliwe technicznie przy przesunięciu progu o połowę odległości, ponieważ trzeba wykonać nowe otwory. Wójt dodał, że progi zostały uszkodzone podczas odśnieżania. Stwierdził, że w przyszłym roku, gdy będzie realizowana z funduszu sołeckiego ulica Stodolna, ten temat będzie załatwiony.

Radna Tamara Leszczyńska poprosiła Wójta, aby odniósł się do tematu sprzątnięcia drzew, połamanych w skutek przejścia wichury oraz stwierdziła, że jest to kwestia przetargu.

Wójt Andrzej Pleskowicz odpowiedział, że należy wyłonić firmę, gdyż nasza gospodarka komunalna sobie z tym nie poradzi. Wójt powiedział również, że był w starostwie powiatowym, które wydaje pozwolenia na wycinkę i otrzymał informację, że każde wycięte drzewo musi być obmierzone tam gdzie jest nieużytek, a gdzie jest las to jest inna kwestia.

Radna Tamara Leszczyńska powiedziała, że chodzi jej o fakt, że zginęło dużo drewna i jest to strata pieniędzy. Radna dodała, że przed zebraniem w Socach musi ona dwa dni palić w świetlicy. Radna powiedziała, że nie jest to jej, tylko gminne mienie i zgłaszała to dla Wójta przez długi czas.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że nie da się z dnia na dzień wyłonić firmy i uporządkować tego lasu w krótkim czasie.

Radna Joanna Szafrańska powiedziała, że jeżeli nie podejmiemy odpowiednich kroków przy tak bezczelnej kradzieży, to daje się na to przyzwolenie.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że było wiele przypadków kradzieży, a policja niewiele zrobi bez wskazania.

Radna Tamara Leszczyńska powiedziała, iż Wójt na ostatnie sesji wspomniał, że drewno jest pod kontrolą i jest złożone. Radna zapytała, gdzie jest ten materiał i zaproponowała, żeby Komisja Rewizyjna to skontrolowała. Zapytała również ile kosztowało wycięcie tego drewna przez pracowników komunalnych. Radna Tamara Leszczyńska powiedziała, że pracownicy komunalni wywozili pięknie kłody drewna i zapytała, gdzie jest to drewno.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że na kolejnej sesji udzieli odpowiedzi do kogo trafiło drewno na opał.

Wójt Andrzej Pleskowicz stwierdził, że dalej jesteśmy w niewiedzy w kwestii hospicjum onkologicznego i nie wie jak z nimi rozmawiać i co powiedzieć.

Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk powiedziała, że zaprosi tych Państwa na kolejną sesję, oni wyjaśnią i wtedy podejmiemy decyzję.

Radna Joanna Szafrańska wspomniała, że sesje są coraz dłuższe i takie sprawy należałoby przenieść na połączone posiedzenie wszystkich komisji.

Wójt Andrzej Pleskowicz powiedział, że skontaktuje się z dyrektorem i powiadomi radnych telefonicznie.

 

Ad. 10. Zamknięcie obrad XI sesji Rady Gminy Narew.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca Rady Walentyna Timofiejuk zamknęła obrady XI sesji Rady Gminy Narew o godz. 12.52.

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik Nr 11 do oryginału protokołu.

Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik Nr 12 do oryginału protokołu.

 

Protokolant

Magdalena Snarska

Przewodnicząca Rady

Walentyna Timofiejuk

Metryka strony

Udostępniający: Magdalena Snarska - Referat Organizacyjny Urzędu Gminy Narew

Wytwarzający/odpowiadający: Magdalena Snarska - Referat Organizacyjny Urzędu Gminy Narew

Data wytworzenia: 2015-12-30

Wprowadzający: Andrzej Rusaczyk

Data wprowadzenia: 2015-12-30

Data modyfikacji: 2016-07-22

Opublikował: Wojciech Popławski

Data publikacji: 2015-12-30