Protokół Nr XXXIV/10
Protokół Nr XXXIV/10
Ad. 1. Otwarcie obrad.
XXXIV Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 31 sierpnia 2010 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.
Obrady XXXIV Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz.10.00 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz.
Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 13 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Leszek Gołowaczyk, Jerzy Sakowski. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.
Ad. 2. Ustalenie porządku dziennego.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą. W głosowaniu wzięło udział 13 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad XXXIV Sesji Rady Gminy.
2. Ustalenie porządku dziennego.
3. Przyjęcie protokołu z XXXIII Sesji Rady Gminy.
4. Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
5. Ogłoszenie wyników konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję, zagrodę i wieś.
6. Informacja z realizacji budżetu gminy za I półrocze 2010 roku.
7. Informacja z działalności placówek kulturalnych, promocja gminy.
8. Podjęcie uchwał:
- w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok;
- w sprawie utworzenia wraz z innymi samorządami gminnymi spółki prawa handlowego pn. „Wodociągi Podlaskie” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Zaściankach;
- w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania należności pieniężnych przysługujących Gminie Narew i jej jednostkom organizacyjnym mających charakter cywilnoprawny, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych;
- w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Puchły na lata 2010-2017;
- w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu;
- w sprawie przyznania dotacji na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków;
- w sprawie przystąpienia do sporządzania zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew;
- w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Narew;
- w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów z obszaru gminy Narew;
- w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Gąbin.
9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
11. Wolne wnioski, informacje.
12. Zamknięcie obrad XXXIV Sesji Rady Gminy Narew.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXIII Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.
Uwag do końca Sesji nie wniesiono.
Ad. 4. Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
Wójt poinformował między innymi:
„W Trześciance chodnik jest już praktycznie przebudowany. Nie było jeszcze odbioru. Otrzymaliśmy uwagi do naszego wniosku o przyznanie płatności na remont świetlicy. Przyjęliśmy je i uzupełniliśmy dokumentację. Lada dzień należy spodziewać się podpisania umowy na roboty budowlane przy świetlicy.
Podpisałem umowę dotacji na remont świetlicy w Krzywcu i umowę na remont wnętrza świetlicy w Łosince, które rozpoczną się w przyszłym roku.
Zakończono budowę wodociągu w Puchłach. Wykonawca miał kłopoty, ponieważ teren jest niski. Podłączenia do domów wykonawca mógłby wykonać po 15 października. Chcielibyśmy, żeby ludzie w Puchłach wodę już mieli, więc rozmawiałem z Panem Bublem z Bielska Podlaskiego, który od poniedziałku będzie w stanie ruszyć z podłączeniami i woda będzie już w domach. W ramach tej umowy w przyszłym roku ta sama firma zwodociąguje Rybaki, Cimochy i Hajdukowszczyznę. Wszystkie wsie w całej gminie będą miały wodę. W Narwi jak rozbudowują się osiedla trzeba będzie wodociągi dobudowywać.
Opornie idzie spis rolny. Powołaliśmy rachmistrzów spisowych. Wkroczyła informatyka i rachmistrz z miejsca położenia gospodarstwa musi wysyłać dane do centrali, a nie wszędzie jest pokrycie sygnałowe. W tej sprawie wystąpiliśmy z pismem do Urzędu Statystycznego w Białymstoku, skąd otrzymaliśmy powiadomienie, że nasze uwagi zostały przyjęte i przekazane do centrali.
Przygotowujemy się do obchodów gminnego święta plonów i obchodów jubileuszu XX-lecia istnienia samorządu. W niedzielę 5 września pragniemy spotkać się na tej sali w większym gronie. Zaprosiliśmy na tę uroczystą sesję radnych i wójtów wszystkich kadencji od 1990 roku. Poprosiłem dr Jarosława Matwiejuka prodziekana Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku i Posła na Sejm RP, żeby od strony praktycznej przybliżył mechanizmy funkcjonowania demokracji i samorządu. 3 września zbiera się Komisja Heraldyczna w sprawie herbu gminy. Gdyby Komisja zaopiniowała herb pozytywnie, to ministerstwo ma miesiąc czasu na zatwierdzenie herbu, dlatego tego jeszcze na sesji nie będzie. Natomiast wpłynął wniosek Publicznego Gimnazjum w Narwi o nadanie mu imienia Abp. Gen. Dyw. Mirona Chodakowskiego. Będziemy proponować rozszerzenie porządku obrad o tę uchwałę. Uroczyste odsłonięcie tablicy byłoby wówczas około 14 października. 5 września o godz. 8.00 będzie sesja, później msza w kościele o 10.00 i liturgia w cerkwi o 9.00, o 11.00 poświęcenie wieńców dożynkowych, spotkanie w rynku i przejście korowodu dożynkowego na stadion. Tam będziemy chcieli poczęstować obiadem, a myśliwi chcą gratisowo poczęstować wszystkich pieczonym dzikiem.
Unieważniliśmy przetarg na tzw. „Radosną szkołę”. Mieliśmy proponowaną dotację w granicy 50tys. zł, trzeba byłoby dołożyć 60tys. zł. Zgłosiło się dwóch wykonawców. Jeden zażądał 160tys. zł, drugi 190tys. zł. W innych gminach takie boiska były robione za około 80tys.zł. Uważam, że jest to zbyt duży wydatek, na który gminy na dzień dzisiejszy nie stać. Byłyby tam ustawione cztery urządzenia, które można zrobić systemem gospodarczym dużo taniej.
Zmorą ostatnich dni jest sprawa oświetlenia. Dzisiaj spotkałem się z inspektorem nadzoru budowlanego. Wykonawca za wyłączenia bardzo dużo płaci i dlatego nie reguluje od razu i robi dalej. Za tydzień lub dwa wszystko będzie musiał zakończyć i wyregulować i wtedy przy odbiorach zaczniemy wytykać i wymagać. Umówiliśmy się z wykonawcą, że na razie próbnie włączymy światła w całej gminie na całą noc. Jakość światła jest niezła. Wykonawcy zgłosili propozycję, której nie ma w projekcie, a która dotyczy zainstalowania dodatkowych zabezpieczeń odgromowych. Instalacje, które obecnie są na słupach nie zabezpieczają w pełni komputera, który będzie sterował oświetleniem.
23 sierpnia byliśmy w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku, gdzie otrzymałem oficjalne potwierdzenie, że Zarząd WFOŚiGW wyraził zgodę na udzielenie promesy dofinansowania zadań z programu priorytetowego „Zrównoważony rozwój regionu Puszczy Białowieskiej”. Przyznano dla Gminy Narew dotację w kwocie 1,755mln zł. Gmina Narewka, Białowieża i Hajnówka otrzymały promesę w wysokości około 18mln każda, ale to na ich terenie będzie park. Tę kwotę powinniśmy wydać do roku 2014. Jest to nasz „posag” dla przyszłych władz. Podaliśmy zadania na które chcielibyśmy wydać te środki. Gmina, która nie wyda przyznanej dotacji będzie mogła ją przekazać innej gminie, która ma potrzeby w tym względzie. Problem polega na tym, że musi to być wydane na ochronę środowiska. Zadanie będzie dofinansowane w 85% kosztów kwalifikowanych, czyli 15% gmina ma dołożyć do kosztów kwalifikowanych, a niekwalifikowane pokryć w całości. Chcemy za te środki wykonać następujące zadania: budowa brakujących sieci wodociągowych w Narwi na ul. Piaski do nowych działek budowlanych, modernizacja odzysku i wykorzystania osadów ściekowych w oczyszczalni ścieków w Narwi - chcemy tam zmodernizować i postawić szlaban tym, którzy zamiast ścieków wrzucają do kanalizacji odpady stałe typu rajstopy, kalosze, kawałki szmat. Co raz oczyszczalnia się zatyka i ścieki wybijają na zewnątrz. Dopóki nie zamontujemy separatora stoimy przed koniecznością zwiększenia zatrudnienia w celu ustalenia niemal całodobowych dyżurów na oczyszczalni. Jest to duży problem w Narwi, na co zwróciła uwagę radna Walentyna Timofiejuk. Następne zadanie to modernizacja gminnego wysypiska odpadów komunalnych w Narwi. Nasze wysypisko ocalało jako jedno z nielicznych, ale żeby mogło ono funkcjonować jeszcze przez długie lata, to musimy doprowadzić prąd, wodę i postawić kącik sanitarny. Kolejne zadanie to termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej – wymiana stolarki okiennej na energooszczędne w Zespole Szkolnym w Narwi oraz w budynku Narwiańskiego Ośrodka Kultury w Narwi. Ostatnie zadanie to budowa sieci wodociągowej w obrębie geodezyjnym wsi Rybaki.
Komisja wytypowana przez Radę przeprowadziła przegląd posesji zgłoszonych do konkursu. Będzie temu poświecony punkt obrad i wtedy Komisja ogłosi wyniki. Zakupiliśmy nagrody. Idea konkursu jest bardzo dobra i powinna być kontynuowana, ponieważ wpływa to mobilizująco na innych.
Dzisiaj zaplanowany jest w obradach punkt „Informacja z realizacji budżetu gminy za I półrocze 2010 roku.” Sprawozdanie nie podlega zatwierdzeniu, ale jest wymóg formalny przekazania informacji. Informację przedstawi Pani Skarbnik Halina Niesteruk. Przedstawię tylko główne dane: dochody wykonane zostały w 58%, a wydatki w 47%.
Włączyliśmy się jak wszystkie gminy Województwa Podlaskiego do akcji pomocy powodzianom. Myślę, że wychodzę naprzeciw Państwa oczekiwaniom, żeby czuć się w porządku moralnie. Chcemy dać pieniądze i przekazać pomoc rzeczową.”
Ad. 5. Ogłoszenie wyników konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję, zagrodę i wieś.
Radny Piotr Ostaszewski omówił założenia konkursu i przedstawił zdjęcia prezentujące posesje i wsie zgłoszone do konkursu. Uczestnikom konkursu zostały wręczone nagrody.
Ad. 6. Informacja z realizacji budżetu gminy za I półrocze 2010 roku.
Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała: „Sprawozdanie z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze przyjęto zarządzeniem Wójta Nr 338/10 w dniu 11 sierpnia 2010r. Plan budżetu gminy na dzień 30 czerwca wynosił po stronie dochodów 10 364 250zł, a wykonano 6 055 654,05zł, co stanowi 58% planowanych środków. Plan wydatków wynosi 12 294 551zł, wykonano 5 795 429,23zł, co stanowi 47%. Na dzień 30 czerwca dochody bieżące stanowią 5 863 437,17zł, natomiast dochody majątkowe 1 922 218,88zł. W I półroczu plan budżetu był zmieniany ośmiokrotnie zarówno uchwałami gminy jak i zarządzeniem wójta. W wyniku tych zmian zmniejszono deficyt budżetowy oraz planowaną pożyczkę. W I półroczu podpisaliśmy umowy na zaciągnięcie pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku w wysokości 501 188zł na oświetlenie uliczne i na wodociąg w 2010 roku 94 199zł i w 2011 roku 123 861zł. W I półroczu pożyczki nie otrzymaliśmy. Wysokie wykonanie dochodów w 58% zmusza nas do analizy tych dochodów i ewentualnych korekt w II półroczu, co będziemy dzisiaj robić. Wykonanie wydatków w 47% spowodowane jest tym, że nasze zadania inwestycyjne w I półroczu były opłacone w 60%. Będą one opłacane w III i IV kwartale. Wszystkie zadania, które zaplanowaliśmy będą wykonane.”
Radny Andrzej Ostaszewski zapytał: „Na znaczki wydano aż 18tys. zł?”
Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała: „Tak, nie licząc tego, co rozniosła pracownica po Narwi. Teraz najważniejsze wydatki to wysyłanie decyzji podatkowych. Jedno gospodarstwo jest podzielone na kilku współwłaścicieli, którzy mieszkają w całej Polsce, a trzeba to wysłać za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jeżeli nie zostanie list dostarczony, to wraca i za to też musimy płacić.”
Radna Walentyna Timofiejuk powiedziała: „W załączniku Nr 1 w pozycji zaciągnięcie pożyczki jest kwota 1 589 354zł, w tym na zadania inwestycyjne jest kwota 1 439 354zł, jest tu różnica prawie 150 tys. zł.”
Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała: „Budżet został uchwalony 30 grudnia 2009r. W tym dniu nie było wiadomo jaką mamy nadwyżkę, czy mamy wolne środki i nie znaliśmy wykonania za 2009 rok. Budżet do 30 czerwca był osiem razy zmieniany. Na dzień 30 czerwca mamy do zaciągnięcia 683 396zł pożyczki, a nie 1 589 354zł. Pożyczka w całości będzie na zadania inwestycyjne 104tys. zł jest na budowę linii głównej wodociągów, 57 tys. na „Radosną szkołę”, 20tys.zł na dokumentację wykonania odgazowania (tego nie będziemy zaciągać, ale w planie to jeszcze jest) i 501tys. zł na oświetlenie energooszczędne. Razem daje nam to 683tys. zł. Analizując budżet mogę powiedzieć, że będzie zaciągnięte 104tys. zł i 501tys. zł, czyli nawet nie będzie 683tys. zł.”
Wójt powiedział: „Jest taka taktyka, że tam gdzie nie ma pokrycia pieniędzy, a budżet musi się zbilansować wpisujemy pożyczkę, a potem jak zaczynamy gospodarować, to staramy się tej pożyczki nie wziąć. Tak jest i tym razem.”
Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała: „Zadania inwestycyjne na dzień 30 czerwca wykonaliśmy w 6%. Zaplanowane dotacje wykonaliśmy w 61%, ale mimo, że zadania są tak nisko wykonane jest pewność, że zostaną one wykonane oprócz budowy placu zabaw „Radosna szkoła”. Informacja z wykonania budżetu została przesłana do Regionalnej Izby Obrachunkowej, mamy już pozytywną opinię RIO.”
Radna Walentyna Timofiejuk zapytała: „Dlaczego dzielnicowy tak oszczędnie gospodaruje telefonem?”
Skarbnik Halina Niesteruk powiedziała: „Taki ma abonament.”
Sekretarz Mariusz Żukowski powiedział: „On ma przede wszystkim odbierać telefony od mieszkańców, a nie dzwonić.”
Ad. 7. Informacja z działalności placówek kulturalnych, promocja gminy.
Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Narwi Anna Andrzejuk Sawicka powiedziała: „Biblioteka służy rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb czytelniczych społeczeństwa oraz upowszechnianiu wiedzy i rozwijaniu kultury. Do zakresu działań biblioteki należy gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dotyczących własnego regionu, udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie do domu oraz prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb dzieci i młodzieży i ludzi niepełnosprawnych, prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej, popularyzacja książki i czytelnictwa, współdziałanie z bibliotekami innych sieci, instytucjami upowszechniani kultury, organizacjami i towarzystwami w rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczeństwa, doskonalenie form i metod pracy bibliotecznej. Mieszkańców naszej gminy obsługują 3 biblioteki tj. Filia Biblioteczna w Łosince, Filia Biblioteczna w Trześciance i Gminna Biblioteka Publiczna w Narwi, gdzie mamy wypożyczalnię dla dorosłych, oddział dla dzieci, czytelnię z księgozbiorem podręcznym, kawiarenkę internetową z programu „Ikonka” (3 komputery) oraz „Wioskę Internetową” (11 komputerów), obie filie również posiadają bezpłatny dostęp do Internetu. Ciekawsze imprezy zorganizowane przez GBP i Filię w I półroczu 2010 r. to styczeń – warsztaty przygotowywania potraw regionalnych oraz podsumowanie projektu „Stare i nowe spotkania warsztatowe” realizowanego przez GBP i współfinansowanego przez Stowarzyszenie Euroregionu Puszcza Białowieska w ramach programu „DZIAŁAJ LOKALNIE VI”, luty – „Konkurs Walentynkowy” na najładniejsze życzenia walentynkowe na samodzielnie wykonanych kartkach walentynkowych, ferie zimowe z biblioteką „Spotkania z baśnią” – głośne czytanie baśni dla najmłodszych czytelników biblioteki, konkursy rysunkowe, plastyczne, malowanie na szkle, quizy, zgaduj zgadule itp., projekcje filmów dla dzieci, zajęcia kulinarne dla dzieci w „Bibliotecznym kąciku smakosza”, wyjazd z dziećmi do kina i na lodowisko do Białegostoku, otwarty turniej szachowy i warcabowy przy współpracy z Powiatowym Zrzeszeniem Ludowych Zespołów Sportowych w Hajnówce w różnych kategoriach wiekowych, marzec – w bibliotece w Narwi odbyły się warsztaty malowania pisanek dla osób powyżej 18 roku życia, gdzie wykonywano pisanki metodą tradycyjną oraz technikami współczesnymi, dzień wagarowicza czyli I Dzień Wiosny – organizacja różnego rodzaju konkursów, quizów itp. aby dzieci mogły przyjemnie i pożytecznie spędzić czas, kwiecień – występ dzieci z Klubu Wiewiórka, maj – występ teatrzyku „POD ORZEŁKIEM” ze sztuką „Opowieści starego kredensu” dla uczniów klas I-III, spotkanie autorskie z pisarką, podróżniczką Dorotą Katende, „Święto Rodziny” montaż słowno-muzyczny w wykonaniu uczniów klas I-III ze Szkoły Podstawowej w Narwi, wspólny poczęstunek dzieci i rodziców przy ciastkach, kawie i herbacie, czerwiec – „DZIEŃ DZIECKA” – zorganizowano dzieciom gry, konkursy, zabawy itp. Raz w miesiącu odbywały się spotkania w Dyskusyjnym Klubie Książki.”
Dyrektor Narwiańskiego Ośrodka Kultury w Narwi Tamara Juszkiewicz powiedziała: „W okresie sprawozdawczym Narwiański Ośrodek Kultury w Narwi prowadził własne stałe i cykliczne formy pracy, był organizatorem imprez skierowanych do ludzi w różnym wieku. Narwiański Ośrodek Kultury pokrywa koszty bieżącej działalności z uzyskanych przychodów. Przychodami NOK-u są dotacje urzędu gminy, wpływ z wynajęć pokoi i Sali, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz wpływy z innych źródeł. W I półroczu NOK otrzymał z urzędu gminy 153 200zł, co stanowi 59,38% zaplanowanej kwoty oraz uzyskał dochody własne (usługa noclegowa) w wysokości 8 048,54zł co stanowi 20,12% zaplanowanej kwoty, wynajem Sali 2 074zł, co stanowi 41,48% zaplanowanej kwoty oraz inne wpływy w wysokości 4 803,59zł, co stanowi 24,02% planowanej kwoty. Znaczne zmniejszenie przychodów spowoduje zmianę planu finansowego w II półroczu. Środki przeznaczone na działalność Narwiańskiego Ośrodka Kultury zostały wykorzystane na organizację zajęć stałych odbywających się w ciągu tygodnia (zajęcia świetlicowe, zajęcia wokalne, zajęcia taneczne i teatralne) jak również organizację imprez oraz koszty stałe. Wykorzystaliśmy 178 362,94zł, co stanowi 51,90% zaplanowanej kwoty. Zorganizowaliśmy cykl spotkań „Żywie jaszcze tradycja” czyli spotkanie „Kaladki” w Krzywcu, spotkanie „Abrady Jurie i Zelenec” w Tyniewiczach Dużych, wieczory przygotowane przez Teatr „Pozytyw” przybliżające kulturę, tradycję, obrzędy oraz historię innych narodowości, „Wieczór z Samowarem” i „Wieczór Żydowski”, dyskoteki dzieciom i młodzieży uczestniczącym w zajęciach NOK-u, turniej piłki siatkowej o Puchar Dyrektora Narwiańskiego Ośrodka Kultury, gminny konkurs recytatorski „Baje bajki, bajeczki…” oraz „O złotą różdżkę dobrej wróżki” dla przedszkolaków, gminne konkursy plastyczne pt. „Walentynkowe obrazki” i „Mój tato moja mama”, obchody Dnia Matki i Dnia Ojca, „Bal seniora” w ramach Klubu Seniora, na który przybyli seniorzy z powiatu hajnowskiego, występy chórów z Rosji i Ukrainy na Koncercie Muzyki Cerkiewnej w Narwi, 2-dniowe Seminarium Karate. Nasz zespół „NARVA” brał udział w Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Białoruskiej zajmując II miejsce w eliminacjach powiatowych w Hajnówce oraz III miejsce w eliminacjach wojewódzkich w Białymstoku, udział 5 uczestników w Powiatowych Eliminacjach XXII Małego Konkursu Recytatorskiego „Bajki, baje, bajeczki…” oraz w Powiatowych Eliminacjach Konkursu Recytatorskiego „O złotą różdżkę dobrej wróżki”, udział dzieci z Koła Plastycznego „Akwarela” w Międzynarodowym Konkursie Plastycznym Pentel oraz w Konkursie plastycznym WIOSNA MŁODYCH TALENTÓW-PREZENTACJE wraz z dziećmi ze Świetlicy Środowiskowej „Promyk”, udział zespołów wokalnych działających w NOK-u w konkursie piosenki Białoruskiej, na którym w eliminacjach wojewódzkich III miejsce zajął zespół wokalny NOK-u i II miejsce duet z NOK-u, udział i wyróżnienie teatru „Pozytyw” w Międzynarodowym Konkursie Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej „Nuty Przyjaźni” w Hajnówce, występ teatru „Pozytyw” na promocji nowego tomiku wierszy Pani Ewy Alimowskiej w Teatrze Arkadia w Białymstoku, udział teatru „Pozytyw” w 55 Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim, wyjazd dzieci uczestniczących w zajęciach NOK do Białegostoku na kręgle, do kina i na pizzę. W lipcu zorganizowaliśmy największą naszą imprezę jaką są „Dni Narwi”, a w sierpniu 15-lecie Chóru „Ramonka”. Serdecznie wszystkich zapraszam w niedzielę na Dożynki Gminne.”
Inspektor Andrzej Rusaczyk powiedział: „Promocja odbywa się przede wszystkim przez stronę internetową Gminy Narew, na której znajdują się aktualności, wydarzenia i ogłoszenia, strony internetowe zespołów z Gminy Narew: Ramonka, Zaranoczka, Narva i BeHappy zawierające wydarzenia i muzykę, strony tematyczne stworzone w ramach projektów szkolnych: Nasz region to Gmina Narew oraz Miejsca pamięci Gminy Narew, informacje o najważniejszych uroczystościach publikowane są na portalach: Wrota Podlasia oraz Powiat Hajnowski. Materiały promocyjne, czyli foldery, mapy, film DVD, pocztówki prezentowane są na stoisku promocyjnym Gminy Narew podczas najważniejszych uroczystości gminnych, przez SGGN oraz LGD PB podczas różnych imprez promocyjnych w kraju oraz rozdawanie są zainteresowanym osobom, pytającym o materiały promocyjne, atrakcje turystyczne itp. Nowe materiały promocyjne to mapa turystyczna Doliny Górnej Narwi wydana przez SGGN, album na XX-lecie samorządu terytorialnego prezentujący wszystkie gminy województwa podlaskiego, w którym część jest poświęcona Gminie Narew. Artykuły na temat wydarzeń w Gminie Narew są w miesięczniku Wieści Podlaskie, relacje z najważniejszych wydarzeń w TVP3 Białystok, głównie w programach „Tydzień białoruski” i „Przegląd ukraiński”, a ostatnio także w Telewizji Kablowej Hajnówka.”
Ad. 8. Podjęcie uchwał:
- w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.
Skarbnik powiedziała: „Dzisiaj otrzymaliście państwo zmiany planu finansowego Zespołu szkolno-Przedszkolnego, z tego powodu, że księgowa szkolna była na urlopie. Są to przesunięcia między działami i paragrafami. Chcielibyśmy zwiększyć budżet o 165 500zł. Zmniejszamy dochody w rozdziale Gospodarka gruntami i nieruchomościami o 5tys. zł, ponieważ kredyt hipoteczny jest nieściągalny i tych środków w tym roku nie będziemy mieli. Zwiększamy dochody z wpływu z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych o 186tys. zł, ponieważ przy tworzeniu budżetu nie uwzględniliśmy dochodów w związku z zakończeniem ulg inwestycyjnych. Zmniejszamy dochody o 20tys.zł w dziale Oświata i wychowanie, ponieważ przez pomyłkę przenieśliśmy wykonanie dochodów z roku poprzedniego, a dochody pochodziły z odkupionego długu firmy, która nam remontowała salę gimnastyczną. Zwiększamy dochody w dziale Pomoc społeczna o 3tys. zł z dotacji z budżetu państwa z przeznaczeniem na składki na ubezpieczenia zdrowotne, a 1500zł na dożywianie. Zwiększamy wydatki o 15tys. zł na opłacenie faktur za umieszczenie bezpańskich zwierząt w schronisku.”
Wójt powiedział: „Za jednego szczeniaka płacimy 1tys. zł. Policja zgłasza, pracownicy schroniska wyłapują, a nam przysyłają rachunek.”
Skarbnik powiedziała: „Następnie w dziale Transport na zakup materiałów i wyposażenia na utrzymanie dróg gminnych zwiększamy o 10tys. zł, na zakup usług remontowych na ulicy prowadzącej do szkoły o 20tys. zł i na zakup pozostałych usług o 10tys. zł., ponieważ piętrząca się woda połamała przepusty, a odśnieżanie też zabrało dużo pieniędzy. Zwiększamy o 20tys.zł na usuwanie klęsk żywiołowych na dotację celową na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych dla Gminy Gąbin. Zwiększamy wydatki na promocję jednostek samorządu terytorialnego o 11tys. zł na obchody XX-lecia samorządu. Zwiększamy wydatki na zakup i objęcie akcji spółki „Wodociągi Podlaskie” o 10tys. zł. Zwiększamy wydatki na ochotnicze straże pożarne o 8tys. zł na zakup materiałów i wyposażenia. Uaktywniła się straż pożarna w Trześciance i ciągle coś udoskonala. Zwiększamy wydatki o 16 300zł w ramach posiadanego budżetu. W dziale Opieka społeczna zwiększamy wydatki o 4 500zł na składki na ubezpieczenia społeczne i na dożywianie dzieci. W dziale 900 zwiększamy o 5tys. zł na dotację podmiotową z budżetu dla samorządowych instytucji kultury, ponieważ nie są wykonywane zaplanowane dochody z wynajmu pokoi oraz o 2tys. zł na zakup usług remontowych, ponieważ kupiliśmy budynek po sklepie w Waśkach, który trzeba wyremontować oraz w Ogrodnikach trzeba dokupić drzwi. Zwiększamy dotację podmiotową dla Gminnej Biblioteki Publicznej o 25tys. zł, ponieważ planując budżet obniżyliśmy dotację o kwotę, którą Biblioteka ma dostać z tytułu remontu świetlicy w Łosince. Remont się przedłużył i wniosek o płatność dopiero został wysłany. Zwiększamy wydatki na dotację celową na Ochronę i konserwację zabytków o 7tys. zł na cerkiew w Tyniewiczach Dużych. Proszę również o uwzględnienie zmian planu finansowego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Budżet po zmianach dokonanych uchwałą zamknąłby się po stronie dochodów kwotą 10 557 854zł, a po stronie wydatków 12 488 155zł. Niedobór budżetowy w wysokości 1 930 301zł zostanie pokryty nadwyżką budżetową 566 814zł, wolnymi środkami 680 091zł i pożyczką bankową 683 396zł. Zmieniamy zakres i kwoty dotacji zgodnie z załącznikiem nr 3 uwzględniając dotacje dla Gminy Gąbin i na remont zabytkowej cerkwi w Tyniewiczach Dużych.”
Radny Andrzej Ostaszewski zapytał: „W dziale 600 w Zestawieniu wykonania głównych zadań inwestycyjnych na opracowanie dokumentacji dróg planowane jest 60 200zł, a wykonano 7 029,05zł, czyli 12%. Na co wydano te pieniądze?”
Wójt powiedział: „Na początku robi się podkład geodezyjny i to jest mały wydatek, następnie projektant robi projekt i to jest już duży wydatek. Projektant jeszcze projektu nie zrobił. Pierwsza połowa roku to jest zazwyczaj zamawianie inwestycji, a drugie półrocze to jest rozliczanie inwestycji.”
Skarbnik powiedziała: „Opłacono za kserokopie map i wtórnik ulicy Mickiewicza w Narwi i drogi w Koźlikach.”
Radny Andrzej Ostaszewski zapytał: „Budowa przystani kajakowej w Narwi to 23 924zł, czy jest wykonana całość dokumentacji?”
Skarbnik powiedziała: „Tak.”
Wójt powiedział: „Ten projekt jest ogniwem w łańcuchu projektów Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi. W biurze Stowarzyszenia wszystkie projekty są gromadzone i wszystkie 15 gminnych projektów traktowane są jako jedna inwestycja. My dostarczamy projekty, a Stowarzyszenie zdobywa pieniądze i wyłania wykonawcę. Jest tylko takie niebezpieczeństwo, że jeżeli jedna z gmin się wyłamie to padnie cały projekt.”
Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XXXIV/199/10 Rady Gminy Narew z dnia 31 sierpnia 2010 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.
- w sprawie utworzenia wraz z innymi samorządami gminnymi spółki prawa handlowego pn. „Wodociągi Podlaskie” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Zaściankach.
Wójt powiedział: „W świetle nowej ustawy o finansach publicznych gospodarstwa pomocnicze mogą funkcjonować do końca tego roku. Mamy dwa wyjścia: ogłaszać przetarg z pełną, długą procedurą przez co ciągłość obsługi wodociągu może być zagrożona, albo przystąpić do spółki. Do spółki przystąpiły praktycznie wszystkie samorządy, które obsługiwało gospodarstwo pomocnicze. Trzeba wnieść aport w wysokości 10tys. zł. Przedstawiciel gminy wchodzi w skład zarządu spółki i może kontrolować działalność. Na dzień dzisiejszy lepszej propozycji nie ma. Uważam, że jest niezbędne podjęcie tej uchwały.”
Radna Walentyna Timofiejuk zapytała: „A cena jednego metra sześciennego spadnie?”
Wójt powiedział: „Nie umiem odpowiedzieć.”
Radny Andrzej Ostaszewski zapytał: „Czy 10tys. zł to jest jednorazowy wkład?”
Wójt powiedział: „Tak. Można je będzie wycofać jak wystąpimy ze spółki.”
Radny Andrzej Ostaszewski zapytał: „Czy spółka będzie miała swoich pracowników?”
Wójt powiedział: „Tak.”
Radny Andrzej Ostaszewski zapytał: „Jeden udział to ile to będzie procent?”
Wójt powiedział: „Nie umiem odpowiedzieć, ponieważ większościowym udziałowcem będzie Urząd Marszałkowski, dlatego że aportem wnosi cały majątek, którym dysponowało gospodarstwo pomocnicze. Obliczyliśmy, że wszystkie gminy, które wniosą po 10tys. zł będą miały mniej niż 50%. Traktujemy to jako okres przejściowy: będziemy się przyglądać i jeżeli będzie coś nie tak to będzie można się wycofać.”
Radna Walentyna Timofiejuk zapytała: „Kto jest prezesem?”
Wójt powiedział: „Nie jest jeszcze wybrany.”
Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymał się – 1.
Uchwała Nr XXXIV/200/10 Rady Gminy Narew z dnia 31 sierpnia 2010 roku w sprawie utworzenia wraz z innymi samorządami gminnymi spółki prawa handlowego pn. „Wodociągi Podlaskie” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Zaściankach stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.
- w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania należności pieniężnych przysługujących Gminie Narew i jej jednostkom organizacyjnym mających charakter cywilnoprawny, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych.
Zastępca Wójta Mariusz Żukowski powiedział: „Przepisy wymagają, żeby była podjęta taka uchwała. Mieliśmy podobną uchwałę, ale przepisy nakazują ją zaktualizować. Chodzi o to, że jeżeli ktoś ma w stosunku do gminy dług inny niż podatkowy, np. nie płaci za ścieki lub za wykonaną usługę, to uchwała określa w jakich sytuacjach można ten dług rozłożyć na raty lub umorzyć. Projekt uchwały uzgodniliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przeszłości nie było takich spraw. Prosilibyśmy o poprawki formalne w podstawie prawnej, polegające na wpisaniu brakujących dzienników ustaw.”
Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
- w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Puchły na lata 2010-2017.
Inspektor Andrzej Rusaczyk powiedział: „Zmiana w Planie jest prosta. Pisząc wniosek o dofinansowanie uwzględniliśmy koszt inspektora nadzoru, a tego nie było w planie. Kwota się zwiększyła, a Urząd Marszałkowski wymaga, żeby kwota była taka jak we wniosku. Został ponadto dopisany mały rozdział formalny, w którym jest opisany obszar o szczególnym znaczeniu, a obowiązek zamieszczenia go w planie wynika z rozporządzenia.”
Zastępca Wójta Mariusz Żukowski powiedział: „Chciałbym wyjaśnić, że zatwierdzamy plan miejscowości, który jest sporządzany przez zebranie wiejskie. Założeniem było, żeby inicjatywa wychodziła od mieszkańców, którzy postanowią, co chcą wykonać. Skąd mieszkańcy mieliby wiedzieć ile kosztuje np. inspektor nadzoru. Biurokracja wypacza w ten sposób sens oddolnej inicjatywy. W uchwale proszę o wpisanie w §1 daty 27 sierpnia 2010r. i w §2 numeru uchwały, czyli XXXI/178/10.”
Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.
W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XXXIV/202/10 Rady Gminy Narew z dnia 31 sierpnia 2010 roku w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Puchły na lata 2010-2017 stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.
- w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Skarbnik powiedziała: „Zmieniona ustawa o finansach publicznych nakazuje nam zmienić sposób w jaki przystępujemy do opracowania projektu budżetu. Taką uchwałę już mieliśmy. Uchwała określa kto, co i do kiedy składa i opracowuje. Proszę, aby w §7 skreślić „i podlega rozplakatowaniu na tablicy ogłoszeń”.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.
W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XXXIV/203/10 Rady Gminy Narew z dnia 31 sierpnia 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.
- w sprawie przyznania dotacji na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
Wójt powiedział: „Parafia chce odtworzyć zabytkowy bruk wokół cerkwi. Całość inwestycji jest skalkulowana na 40tys. zł. Zaproponowaliśmy 15tys. zł.”
Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XXXIV/204/10 Rady Gminy Narew z dnia 31 sierpnia 2010 roku w sprawie przyznania dotacji na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.
- w sprawie przystąpienia do sporządzania zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew.
Inspektor Piotr Pawłowski powiedział: „W miejscowości Narew teren został zakupiony przez Pana Sergiusza Martyniuka. Zgodnie z planem jest tam droga, a w rzeczywistości jej nie ma. Pan Sergiusz Martyniuk wystąpił z wnioskiem, żeby ten odcinek drogi wewnętrznej zlikwidować i wybudować na gruntach, które przekaże na własność gminy. W planie będziemy chcieli napisać, że odcinek tej drogi ulegnie likwidacji z chwilą wybudowania nowej drogi.”
Wójt powiedział: „Zakład Pronar rozbudowuje się, a my w ten sposób nie utrudniamy, lecz pomagamy.”
Inspektor Piotr Pawłowski powiedział: „We wsi Hajdukowszczyzna w 1956 roku przeznaczyliśmy teren pod budownictwo jednorodzinne. Jest tu las o powierzchni 0,7ha, którego nie mogliśmy przeznaczyć pod budownictwo jednorodzinne. Właściciel gruntu, czyli Pan Weremczuk wystąpił do nas z prośbą, żeby ten teren przeznaczyć pod budownictwo jednorodzinne. Wyraża na to zgodę Marszałek Województwa Podlaskiego. We wsi Koźliki są na działkach 113/2 i 114/2 istnieje kopalnia kruszywa i właściciel zgłosił, żeby to zalegalizować. Gmina będzie miała z tego większy podatek i 60% opłaty eksploatacyjnej.”
Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XXXIV/205/10 Rady Gminy Narew z dnia 31 sierpnia 2010 roku w sprawie przystąpienia do sporządzania zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.
- w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Narew.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XXXIV/206/10 Rady Gminy Narew z dnia 31 sierpnia 2010 roku w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Narew stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.
- w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów z obszaru gminy Narew.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XXXIV/207/10 Rady Gminy Narew z dnia 31 sierpnia 2010 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów z obszaru gminy Narew stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.
- w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Gąbin.
Wójt powiedział: „Inspektor Andrzej Rusaczyk przygotował zdjęcia Gminy Gąbin po powodzi.”
Zebrani obejrzeli prezentację zdjęć.
Wójt powiedział: „Nasze pieniądze będą kroplą w morzu potrzeb.”
Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XXXIV/208/10 Rady Gminy Narew z dnia 31 sierpnia 2010 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Gąbin stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.
Ad. 9. Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Andrzej Ostaszewski powiedział: „Czy jest możliwość, żeby na ul. Mickiewicza koło szkoły ułożyć poziome progi zwalniające, ponieważ samochody jeżdżą tam szybciej niż 40km/h. Po drugie, gdyby były progi, to więcej samochodów pojechałoby obwodnicą. Następna sprawa to na zjeździe do starej żwirowni zrobiła się nierówność i próg. Proszę o wyjaśnienie skąd wynika zwiększenie podatku i dlaczego naliczany jest od 15 maja? Czy jest możliwość zrobić nazwy ulic na słupkach tak jak jest to w Michałowie lub Zabłudowie?”
Radna Joanna Szafrańska powiedziała: „Zgłosili się mieszkańcy domów na zakręcie w stronę Białegostoku z prośbą, żeby odtworzyć chodnik ziemny. Tam były kiedyś krawężniki, więc nie byłaby to nowa inwestycja. Mam prośbę, aby dopilnować tego przy dalszej realizacji inwestycji. Druga sprawa to zniknęła nam tablica ogłoszeniowa.”
Ad.10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Na interpelację Andrzeja Ostaszewskiego Wójt odpowiedział: „Słuszna uwaga sprawie progu. Musimy to uzgodnić w wydziałem ruchu. Może zrobilibyśmy to później, ponieważ chcemy zgłosić projekt na wymianę chodnika i jezdni na ul. Żeromskiego i Mickiewicza. Zajmiemy się progiem na drodze do starej żwirowni. W sprawie podatku z jednej strony czeka nas zwiększenie dochodów, ale z drugiej strony czeka nas atak właścicieli. Starostwo Powiatowe w Hajnówce przeprowadziło aktualizację klasyfikacji gruntów bez naszego udziału i przysłało do gminy wykaz gdzie są poszczególne klasy gruntów. Teraz musimy naliczyć opłaty zgodnie z zaktualizowaną klasyfikacją. Jeżeli tego nie zrobimy, to będzie naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jeżeli coś jest nie tak to odsyłam do klasyfikatorów, którzy to robili. Zgłaszali się interesanci, którym cierpliwie wyjaśniamy sprawę. Jest to też dużo pracy w urzędzie i będą duże wydatki m.in. na znaczki pocztowe. Data 15 maja wynika z terminu kwalifikacji gruntów. Zaległości w podatkach możemy ściągać do pięciu lat wstecz. Są to mechanizmy prawne, na które nie mamy wpływu. W tej kadencji już nie będzie czasu na ustawianie tablic z nazwami ulic.”
Na interpelację Joanny Szafrańskiej Wójt odpowiedział: „Zgłosiliśmy do Urzędu Marszałkowskiego chęć dofinansowania połowy kwoty. W tym roku są oni w stanie wydać 50tys. zł, więc my też dołożymy 50tys.zł. Jest koniec kadencji, będziemy pracować jak dotychczas, ale nie możemy przyjmować zadań dla następnego samorządu. Musimy przygotować realny budżet, natomiast nie powinniśmy przyjmować nowych zadań. Wystąpimy do Urzędu Marszałkowskiego o wyodrębnienie w budżecie kwoty na dokończenie chodnika i zadeklarujemy z naszej strony 50% udziału.”
Ad. 11. Wolne wnioski, informacje
Wójt powiedział: „Mieliśmy spotkanie Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, na którym zastanawialiśmy się nad wspólną pomocą rzeczową dla powodzian. Otrzymaliśmy pisemną informację kto i dla kogo miałby pomagać. Mam prośbę i apel do sołtysów, aby zebrali od mieszkańców dane na temat tego, co może przekazać. Zrobimy następnie zbiorczy wykaz i będziemy rozmawiać na temat transportu. Transportem zajmie się Caritas poszczególnych diecezji, lecz może nie być go stać na pokrycie pełnych kosztów, wtedy będziemy na to otwarci i będziemy zastanawiać się skąd wygospodarować pieniądze. Gospodarujemy budżetem oszczędnie, ale w takich momentach nie możemy wykazać skąpstwa. Klęski nawiedzają coraz częściej i nie wiadomo, czy my nie będziemy musieli się zwracać o pomoc.”
Sołtys wsi Tyniewicze Duże Irena Pietryszyk powiedziała: „Trzeba naprawić drogę do Tyniewicz.”
Przewodniczący Rady przypomniał o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych na 2 miesiące przed końcem kadencji.
Przewodniczący Rady przeczytał pismo z MPO stanowiące odpowiedź na wniosek radnej Walentyny Timofiejuk. Pismo stanowi załącznik Nr 12 do protokołu. Wójt powiedział: „Dopóki nie pojawią się środki na pojemniki, to przedsiębiorstwa będą „odbijać piłeczkę”. Trzeba w przyszłej kadencji zająć się zakupem kontenerów do wywozu i do selektywnej zbiórki odpadów.”
Radna Walentyna Timofiejuk powiedziała: „Nie zadawala mnie ta odpowiedź MPO i proszę o ponowne wysłanie pisma.”
Sołtysi zapytali, kto będzie odbierać posegregowane butelki.
Wójt odpowiedział: „Mogę wystąpić z pismem przypominającym, że mieszkańcy zebrali surowce wtórne i nie ma odbioru.”
Przewodniczący Rady powiedział: „Na drugi wniosek radnej Walentyny Timofiejuk pisemnej odpowiedzi udzielił Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa Stanisław Korobkiewicz.” Wniosek i pismo stanowią załączniki Nr 13 i 14 do protokołu.
Przewodniczący Rady powiedział: „Otrzymaliśmy pismo od mieszkańców Soc z prośbą o budowę ulicy w Socach. Odpisaliśmy, że podejmiemy decyzję na sesji. Droga ta jest ujęta w Planie Rozwoju Lokalnego na lata 2008-2013. Rada może podjąć decyzję w tej sprawie.”
Wójt powiedział: „W Socach osiedliła się rodzina, która ma prowadzić agroturystykę. Dla Soc droga jest potrzebna. Problemem jest, że nie ma gdzie odprowadzać wód opadowych, stoi woda w ulicy. Nie można odprowadzić wody do rowu bez postawienia separatora. Trzeba zrobić tam porządny projekt z odwodnieniem. Do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony środowiska złożono anonimowy donos, że w Socach wszystkie szamba są nieszczelne. Wywiesiłem na tablicy w Socach ten anonim i ostrzegłem o konsekwencjach za nieszczelne szambo. Proponuję odpowiedzieć na pismo, że budowa nawierzchni ulicy we wsi Soce jest zaplanowana w Planie Rozwoju Lokalnego na lata 2008-2013.”
Ad. 12. Zamknięcie obrad.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 12.30.
Protokolant: Joanna Majewska | Przewodniczący obrad: Eugeniusz Dudzicz |
Metryka strony