Protokół Nr XXXVIII/10

Protokół Nr XXXVIII/10

Ad. 1. Otwarcie obrad.

XXXVIII Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 9 listopada 2010 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady XXXVIII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 9.00 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz, który powitał wszystkich zebranych.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 14 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecny radny: Leszek Gołowaczyk. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

 

Ad. 2. Ustalenie porządku dziennego.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą. W głosowaniu wzięło udział 14 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad XXXVIII Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XXXVII Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok;

-        w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej przekształcenia Szpitala Wojewódzkiego im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Łomży,

-        w sprawie zatwierdzenia projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;

-        w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązania w formie weksla in blanco oraz określenia wysokości sumy do której Wójt Gminy Narew może zaciągnąć zobowiązanie.

6.      Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Narew za rok szkolny 2009/2010.

7.      Interpelacje i zapytania radnych.

8.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

9.      Wolne wnioski, informacje.

10.  Zamknięcie obrad XXXVIII Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXVII Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4. Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

Wójt poinformował między innymi:

„Na bieżąco trwają odbiory oświetlenia ulicznego. Jest dużo usterek. W tych miejscach, w których była już komisja usterki są usunięte. Nie odbierzemy robót, dopóki wykonawca nie zrobi robót tak, jakbyśmy sobie życzyli.

W ciągu moich trzech kadencji po raz trzeci zorganizowaliśmy uroczystość dla stulatka. Jest to mieszkaniec Trześcianki Michał Pawluczuk. Zorganizowaliśmy również uroczystość dla par małżeńskich z okazji Złotych Godów.

W niedzielę i poniedziałek z wizytą w Gminie Narew przebywał ks. Arcybiskup Antoni Dydycz. Spotkał się z parafianami, a także odwiedził urząd.

Chciałbym przeczytać, to co przekazałem wszystkim radnym i sołtysom na piśmie i przypomnieć, co zrobiliśmy w okresie 12 lat.” Wójt odczytał treść informacji, która stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Wójt powiedział: „Narew była i pozostanie moją ojczyzną. Żegnam się z funkcją, a nie z Wami. Chciałbym wszystkim podziękować. Widziałem, że 99,9% mieszkańców przejmowało się sprawami Gminy Narew, podchodziło z troską i ze zrozumieniem. Dyrektorzy jednostek organizacyjnych dawali z siebie wszystko, by dobrze zaprezentować Gminę. Szczególne słowa podziękowania należą się radnemu powiatowemu Stefanowi Kuczyńskiemu, który walczył o Gminę. Dziękuję bardzo.”

 

Ad. 5. Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.

Skarbnik powiedziała: „Proszę o dokonanie zmian w budżecie. Zwiększamy dochody z tytułu sprzedaży mienia komunalnego. Są to dochody wypracowane. Zwiększamy dochody w Ochotniczych Strażach Pożarnych o 17 470zł. OSP piszą wnioski do Komendy Wojewódzkiej OSP i dostają dotacje na podniesienie gotowości bojowej, które przechodzą przez nasz budżet. Zwiększamy dochody od osób prawnych podatku od nieruchomości o 82 943zł. Jest to dochód, który płaci Gmina sama sobie. Jest to podatek od nieruchomości od majątku gminy i z jednej strony przyjmujemy to po stronie dochodów, a z drugiej strony po stronie wydatków. Są to pieniądze wirtualne. Zmniejszamy dochody w dziale Oświata i wychowanie z tytułu dotacji celowej na inwestycję, z której realizacji zrezygnowaliśmy. Przetarg był dużo wyższy niż środki przez nas zaplanowane na ten cel. W wydatkach zmieniamy klasyfikację na zakup akcji przekształcającego się zakładu, który administruje naszymi wodociągami. Wpłaciliśmy 10tys. zł. tytułem wykupu udziału. Mieliśmy złą klasyfikację w dziale 750. Zmniejszamy o 25tys. zł dotację na drogi powiatowe. Zwiększamy dotację na promocję jednostek samorządu terytorialnego na zakup usług o 4 tys. zł. Zwiększamy wydatki na zakup materiałów i wyposażenia w Ochotniczych Strażach Pożarnych, które pochodzą z dotacji. Dokonujemy zmian w dziale Oświata, przenosimy środki między działem 801 i 854 w ramach posiadanego budżetu. W dziale 851 Gminna Komisja Alkoholowa przekazała po 8 tys. zł na zadania z zakresu profilaktyki alkoholowej. W dziale Pomoc społeczna wprowadzamy środki budżetowe, które pochodzą z naszego udziału we wpłatach przez komorników zaliczek alimentacyjnych. Musimy te środki dołożyć do utrzymania i wypłaty świadczeń alimentacyjnych. Jest to kwota 4 600zł. Zmieniamy klasyfikację w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej zabieramy z zakupu materiałów i przenosimy na wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń na zakup sortów mundurowych dla pracownic socjalnych. W gospodarce komunalnej zwiększamy wydatki na oświetlenie ulic o 5tys.zł, ponieważ nie był zaplanowany wykup lamp przy wymianie oświetlenia ulicznego. Wprowadzamy wydatki na zakupy inwestycyjne na zakup linii energetycznej, którą potem sprzedamy razem z działką. Zwiększamy wydatki na podatek od nieruchomości o 82 943zł. Zmniejszamy wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych w gospodarce komunalnej o 15tys. zł. Zwiększamy wydatki na domy i ośrodki kultury o 24tys.zł. Narwiański Ośrodek Kultury miał zaplanowane dochody z tytułu wynajmu pokoi. Niestety dochody te nie są zrealizowane w całości. Skoro mamy utrzymać NOK, to musimy dołożyć na wynagrodzenia i na pochodne od wynagrodzeń. Zwiększamy dotację o 23tys. zł dla Gminnej Biblioteki Publicznej, ze względu na to, że nie wpłynęły środki z tytułu remontu świetlicy w Łosince. Budżet po tak dokonanych zmianach zamknie się kwotą po stronie dochodów 11 022 778zł, a po stronie wydatków 12 915 537zł. Zmniejszyliśmy pożyczkę bankową, która jest brana na budowę wodociągu i na oświetlenie. Zmienia się załącznik inwestycyjny poprzez usunięcie zadania budowy placu zabaw. Zmieniamy plan rozchodów i przychodów poprzez zmianę wysokości pożyczki.”

Radny Andrzej Ostaszewski zapytał o zadanie „Projekt i budowa przystani kajakowej w Narwi”.

Skarbnik powiedziała: „Zadanie to nie jest przez nas realizowane, tylko przez SGGN. Naszym zadaniem było tylko opłacenie dokumentacji technicznej, co zrobiliśmy w tym roku. W przyszłym roku mamy jeszcze zaplanowane około 24tys. zł. na to zadanie. Ogólny koszt budowy to 148 799zł, ale nasze środki to 34 200zł w tym roku i 24tys. zł w przyszłym.”

Wójt powiedział: „Stowarzyszenie samo ogłosi przetarg, wyłoni wykonawcę, który następnie rozliczy się ze Stowarzyszeniem.”

Radny Jerzy Sakowski zapytał: „Z czym wiąże się podwyżka dla ośrodka kultury. W zeszłym miesiącu było ponad 20 tys. zł. i w tym też.”

Skarbnik powiedziała: „Biblioteka miała zaplanowany zwrot środków z budżetu państwa w związku z remontem świetlicy w Łosince. Miały one być zwrócone w tym roku. Wniosek był składany w lipcu. Dotacja ta nie wpłynie w tym roku. Na przyszły rok odjęłam tę kwotę. Środki muszą być na wynagrodzenia i na bieżącą działalność.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze pytania lub uwagi do projektu uchwały. Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zmianami.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 2.

Uchwała Nr XXXVIII/218/10 Rady Gminy Narew z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

-        w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej przekształcenia Szpitala Wojewódzkiego im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Łomży.

Wójt powiedział: „Otrzymaliśmy projekt uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego do zaopiniowania. Ta uchwała proponuje likwidację komórek organizacyjnych wchodzących w skład Zespołu Poradni Specjalistycznych Dziecięcych w Łomży: Kardiologiczną dla Dzieci, Endokrynologiczną dla Dzieci, Pulmonologiczną dla Dzieci, Alergologiczną dla Dzieci i Poradnię Pediatryczną. Do likwidacji szpitali nie wchodziliśmy i proponuję nie wchodzić.”

Radny Mirosław Szelengowicz zapytał: „Czy ktoś będzie się liczył z naszym zdaniem?”

Wójt powiedział: „Poprzednio liczyli się i nie zlikwidowali.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania lub uwagi do projektu uchwały. Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXVIII/219/10 Rady Gminy Narew z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej przekształcenia Szpitala Wojewódzkiego im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Łomży stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

 

-        w sprawie zatwierdzenia projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Sekretarz Gminy Mariusz Żukowski powiedział: „Uchwała ta jest potrzebna, po to, aby Szkoła Podstawowa mogła złożyć wniosek do Urzędu Marszałkowskiego. Przesłaliśmy radnym wstępny projekt, ale nie mieliśmy danych, co do budżetu. Dlatego proszę o wprowadzenie do uchwały ustępu 3 i 4 w § 1 w brzmieniu: „3. Budżet projektu, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie wynosi 46 336 zł, w tym: budżet Lidera – 18 862 zł, zaś budżet Partnera – 27 474 zł. 4. Czas trwania projektu określony we wniosku o dofinansowanie wynosi trzy miesiące, tj. od 4 kwietnia 2011 roku do 30 czerwca 2011 roku.” Ubiegamy się o 100% dofinansowania.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania lub uwagi do projektu uchwały. Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXVIII/220/10 Rady Gminy Narew z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie zatwierdzenia projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

-        w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązania w formie weksla in blanco oraz określenia wysokości sumy, do której Wójt Gminy Narew może zaciągnąć zobowiązanie.

Sekretarz Gminy Mariusz Żukowski powiedział: „Chodzi o to, że Starostwo Powiatowe w Hajnówce zobowiązało nas w formie decyzji, do tego, aby zabezpieczyć nasze składowisko odpadów na wypadek, gdyby stały się tam jakieś szkody, które mogłyby zaszkodzić środowisku i nałożyło na nas obowiązek, aby dostarczyć gwarancje ubezpieczeniowe. Dlatego teraz wystąpiliśmy do jednej z firm ubezpieczeniowych, która da gwarancję pod warunkiem podpisania weksla. Żeby podpisać weksel Rada Gminy musi upoważnić Wójta.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze pytania lub uwagi do projektu uchwały. Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXVIII/221/10 Rady Gminy Narew z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązania w formie weksla in blanco oraz określenia wysokości sumy, do której Wójt Gminy Narew może zaciągnąć zobowiązanie  stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

 

Ad. 6. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Narew za rok szkolny 2009/2010.

Przewodniczący Rady powiedział, że każdy radny otrzymał pisemną informację o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Narew za rok szkolny 2009/2010.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania lub uwagi. Pytań i uwag nie zgłoszono.

 

Ad. 7. Interpelacje i zapytania radnych.

Radny Andrzej Ostaszewski zapytał: „Czy kontener w parku nie mógłby stać w jednym miejscu, ponieważ zostawia ślady i bruzdy? Czy nie można byłoby poprawić ulicy Cichej?”

 

Ad.8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Na interpelację Andrzeja Ostaszewskiego Wójt odpowiedział: „Poproszę, żeby kontener stał w jednym miejscu. Mieszkańcy mają podzielone zdania na temat ulicy Cichej: jedni mówią równać, drudzy nawozić, a gdy nawieziemy, to krzyczą, że miękko i nie można przejechać.”

 

Ad. 9. Wolne wnioski, informacje

Radny Jan Selwestruk powiedział: „Chciałbym serdecznie podziękować za naszą wspólną pracę.”

Sołtys wsi Waniewo Witalis Jarmocik powiedział: „Do naszej wsi dochodzą dwie drogi i każdą trudno dojechać. Druga sprawa to taka, aby to, co Wójt powiedział, o tym, co zostało zrobione umieścić na stronie i w książce i tak z każdej kadencji, bo ludzie mają krótką pamięć, a tak będzie można wziąć po paru latach i będzie wiadomo, co kto zrobił.”

Wójt odpowiedział: „Zgadam się z Panem, co do stanu drogi. Jest ona systematycznie niszczona przez jednego mieszkańca ciężkim sprzętem. Dopóki woda nie wsiąknie, to gminnym sprzętem zrobimy tylko gorzej. Wysoki poziom wody stoi na łąkach, nie ma melioracji i drogi zaczynają rozmiękać. Droga jest dobra, jeżeli się ją podniesie, aby w jej koronie nie stała woda.”

Przewodniczący Rady udzielił głosu Komendantowi Placówki Straży Granicznej w Narewce kpt. Markowi Dziubonosowi, który w imieniu własnym oraz funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej w Narewce złożył serdeczne podziękowania Wójtowi i Radzie Gminy Narew za wymierną pomoc i wspieranie działań, które przyczyniły się do znacznej poprawy funkcjonowania i realizacji zadań Straży Granicznej.

Wójt powiedział: „Odkąd Straż Graniczna objęła Gminę Narew swoim terenem działania poczuliśmy się bezpieczni, widać patrole Straży Granicznej.”

Przewodniczący Rady udzielił głosu przedstawicielowi Instytutu Ekologii Stosowanej.

Przedstawiciel Instytutu Ekologii Stosowanej przedstawił informacje na temat przydomowych oczyszczalni ścieków i możliwości pozyskania przez gminę środków finansowych.

Wójt powiedział: „Zbieraliśmy już informacje na temat chętnych. Zachęcam sołtysów oraz radnych obecnych i przyszłych do zainteresowania się tą sprawą, ponieważ nasza gmina jest wyludniona, we wsiach jest mało ludzi i nie ma sensu podłączać do oczyszczalni w Narwi. Chętni powinni zgłaszać się, ponieważ wnioskodawcą będzie gmina.”

Sołtys wsi Gorodzisko Władysław Tesluk zapytał: „Jeżeli po zebraniu chętnych ktoś zrezygnuje?”

Przedstawiciel Instytutu Ekologii Stosowanej powiedział: „Jeżeli mieszkańcy się wycofają, to na etapie przygotowywania wniosku wnioskodawca może zmienić wniosek, harmonogram rzeczowo – finansowy i kosztorysy. Zmniejszenie jest możliwe, natomiast zwiększenie nie.”

Radny Mirosław Szelengowicz zapytał: „Czy może być inna technologia oczyszczalni ze względu na uwarunkowania terenu? Czy można wspólnie z sąsiadami wybudować jedną oczyszczalnię.”

Przedstawiciel Instytutu Ekologii Stosowanej powiedział: „Proponowaliśmy w niektórych gminach inną technologię. Na swoją technologię dajemy pięcioletnią gwarancję, jeżeli weźmiemy inną technologię, to nie ma tej gwarancji. Decyzja należy do państwa. Względy prawne i względy techniczne pozwalają na wybudowanie jednej oczyszczalni dla dwóch sąsiadów.”

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powiedział: „Można też wybudować oczyszczalnię dla całej wsi.”

Radna Joanna Krystyna Szafrańska powiedziała: „Zgłaszam, że oczyszczalnia w Trześciance jest nieszczelna i jest w niej cały czas woda.”

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz podziękował przedstawicielowi Instytutu Ekologii Stosowanej za wystąpienie.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz w imieniu Pani Dyrektor, rodziców i uczniów Gimnazjum Publicznego w Narwi zaprosił wszystkich radnych na uroczystość nadania imienia Arcybiskupa Generała Dywizji Mirona Chodakowskiego Gimnazjum Publicznemu w Narwi, która odbędzie się 19 listopada 2010r. o godz. 11.00.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powiedział: „Jest to ostania sesja. Chciałbym podziękować wszystkim radnym za pracę w Radzie, sołtysom za aktywne uczestniczenie w sesjach i informowanie, co się dzieje w Gminie. Cztery lata szybko minęły, ważne jest by starczyło sił do dalszej pracy dla naszej „Małej Ojczyzny”. Gmina jest jedną wielką rodziną, więc powinniśmy się wzajemnie wspierać w różnych sytuacjach. Nie podchodziliśmy w sposób kłótliwy, każdy podchodził w sposób wyrozumiały, panowała zgoda, która przyniosła oczekiwane efekty. Chciałbym, żeby dalej była zgoda i wzajemna życzliwość, abyśmy byli zaufanymi reprezentantami społeczności lokalnej. Chciałbym podziękować wszystkim Radnym, Sołtysom, Wójtowi i pracownikom urzędu.” Wszystkim obecnym przekazano podziękowania w formie pisemnej.

Wójt Jakub Sadowski przekazał podziękowanie Przewodniczącemu Rady Eugeniuszowi Dudziczowi.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz udzielił głosu Dyrektor Alinie Ostaszewskiej, Dyrektor Tamarze Juszkiewicz, Dyrektor Annie Andrzejuk-Sawickiej, które złożyły podziękowanie Radnym Gminy Narew za współpracę. Podziękowanie stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

 

Ad. 12. Zamknięcie obrad.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 10.30.

 

Protokolant:

Joanna Majewska

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Majewska

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Data wytworzenia: 2010-11-30

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2010-12-02

Data modyfikacji: 2010-12-02

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2010-12-02