Protokół Nr XXXII/10

Protokół Nr XXXII/10

Ad. 1. Otwarcie obrad.

XXXII Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 23 kwietnia 2010 roku w dużej sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady XXXII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 9.00 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 14 radnych (nieobecna radna Walentyna Timofiejuk) i stwierdził prawomocność obrad. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

 

Wszyscy zebrani uczcili minutą ciszy pamięć ofiar poległych w katastrofie rządowego samolotu pod Smoleńskiem na czele z prezydentem RP Lechem Kaczyńskim wraz z małżonką.

 

Ad. 2. Ustalenie porządku dziennego.

Przewodniczący Rady przeczytał wniosek o zmianę porządku obrad. Wniosek stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą. W głosowaniu wzięło udział 14 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad XXXII Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XXXI Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Narew za 2009r.

6.      Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Gminy Narew za 2009 rok.

7.      Sprawozdanie z realizacji budżetu gminy za 2009 rok – wystąpienie Wójta Gminy.

8.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy;

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok;

-        w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego;

-        w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy na 2010 rok oraz ustanowienia zabezpieczenia jej spłaty;

-        w sprawie ogłoszenia VI edycji konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję, zagrodę i wieś;

-        w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Tyniewicze Duże na lata 2010-2017;

-        w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew;

-        w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów z obszaru gminy Narew;

-        w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Narew.

9.      Interpelacje i zapytania radnych.

10.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

11.  Wolne wnioski, informacje.

12.  Zamknięcie obrad XXXII Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXI Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4. Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

Wójt poinformował między innymi:

„Chciałbym wyjaśnić, że te uchwały są z ostatniej chwili. Wczoraj zgłosił się Andrzej Ostaszewski, który kupił u nas byłe wyrobisko żwiru. Na początku zwrócił się do klasyfikatorów, żeby przeklasyfikować ziemię na grunty rolne, potem zmienił zamiary i chce tam utworzyć żwirownię. Jeżeli chodzi o zmianę w Planie Odnowy Miejscowości, to wynika ona z tego, że skierowaliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie funduszy na remont byłej szkoły w Tyniewiczach i były pewne braki, które należało uzupełnić. Znamy już ostateczną kwotę za jaką wybudujemy wodociągi Puchły, Rybaki, Hajdukowszczyzna i Cimochy. Jest to kwota 997 tys. zł. Jesteśmy już po przetargu, lada moment wejdą na grunt koparki i rozpocznie się budowa. Jesteśmy w trakcie rozstrzygania przetargu na modernizację oświetlenia ulicznego. Przetarg się odbył. Zgłosiło się czterech wykonawców, kwota była skalkulowana na ponad 1 mln zł. Jesteśmy jeszcze w trakcie rozstrzygania, ponieważ wystąpiły braki, np. trzeba było przesłać wzór lampy i ona jeszcze nie przyszła od oferenta, który postawił najkorzystniejszą ofertę. Już wiadomo, że nie przekroczymy kwoty 700 tys. zł, więc mamy kolejne oszczędności.

Na poprzedniej sesji radna Walentyna Timofiejuk zadała pytanie, ile kosztowała ekspertyza składowiska. Ekspertyza i plan odgazowania składowiska, którego wykonanie narzucono nam w efekcie kontroli kosztowały 4 270 zł.

Bardzo intensywnie naprawiamy drogi po ciężkiej zimie. Uzupełniliśmy ubytki na drogach emulsyjnych. Do 20 kwietnia zużyliśmy ponad 5 ton masy bitumicznej. Naprawiliśmy przepusty w Odrynkach i w Gramotnem, uzupełniliśmy żwir, ułożyliśmy nowe przepusty plastikowe na drogach Istok – Śliwowo, Doratynka – Kaczały, Cimochy – Rybaki, dożwirowaliśmy pobocza w Doratynce i na drodze do Kaczał, Istoku, Śliwowa, Radziek, na ul. Cichej. Żwirujemy okolice Koźlik i Lach, stawiamy znaki, równamy, porządkujemy przystanki PKS-u. Porządkujemy park po zimie, teren parku jest objęty ochroną Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Białymstoku, dlatego wystąpiliśmy o zezwolenie na wycięcie dwóch drzew - jedno z nich przeszkadza rosnącej choince, którą można będzie przystroić na święta Bożego Narodzenia. Dokonujemy wycinki zakrzaczeń i drobnych drzew na żwirowni w Waniewie, w Waśkach i Podwaśkach.

Jest miłe zaskoczenie, ponieważ wpadałem w kompleksy, czy gmina jest dobra przedsiębiorcom czy nie, bo spotykam różne opinie. Oto zostałem zaproszony do Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku na 29 kwietnia celem odebrania statuetki pod nazwą „Tęcza monet”, albowiem w konkursie Ogólnopolskiego Magazynu Przedsiębiorców „Europejska firma” jesteśmy na 12 miejscu w województwie podlaskim gmin przyjaznych biznesowi w 2009 roku. Statuetkę przyznano nam, ponieważ mamy zarejestrowanych bardzo dużo podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców, dużo wydajemy na dostosowanie planów zagospodarowania przestrzennego do potrzeb bieżących, mamy w miarę dobrą infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, sprawnie i szybko wydajemy decyzje o warunkach zabudowy, stosujemy duże ulgi dla podatników na nowe inwestycje.

Trwa akcja wypełniania wniosków o dopłaty dla rolników. Stażystki były skierowane na szkolenie, a teraz pomagają rolnikom.

Przygotowaliśmy wspólnie z Przewodniczącym Rady i Dyrektor Gimnazjum wniosek o nadanie Publicznemu Gimnazjum w Narwi imienia tragicznie zmarłego w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem arcybiskupa generała dywizji Mirosława Chodakowskiego. Sprawdziłem, że w naszym Urzędzie Stanu Cywilnego znajdują się akty urodzenia jego rodziców i dziadków oraz akt małżeństwa jego rodziców, którzy ślub zawarli w Janowie. Wniosek jest wspólnym apelem do władz szkolnych, bo to władze szkoły muszą wystąpić, a Rada potem zatwierdza.” Wójt przeczytał wniosek, który stanowi załącznik Nr 3 do protokołu. Wójt powiedział: „Odczytałem nasz wniosek, dlatego że chciałbym usłyszeć opinię wszystkich tu obecnych, czy bylibyście za tym, aby nasze gimnazjum, które jest bez nazwy nosiło imię, które jest apolityczne, a człowiek wywodzący się z naszej narwiańskiej ziemi zostałby w ten sposób uczczony.”

 

Ad. 5. Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Narew za 2009r.

Informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Narew za 2009 rok przedstawił asp. szt. Henryk Prusinowski z Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce. Informacja stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania.

Wójt zapytał: „Jak oceniacie stan bezpieczeństwa na terenie gminy na tle innych gmin?”

asp. szt. Henryk Prusinowski odpowiedział: „Bardzo dobrze.”

 

Ad. 6. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Gminy Narew za 2009 rok.

Zastępca Wójta powiedział: „W 2009 roku Rada podjęła 38 uchwał. Około połowa z tego są to uchwały dotyczące sfery finansów: uchwały budżetowe, zmiany w budżecie, uchwały o przekazaniu dotacji na drogi dla Powiatu (łącznie 185tys. zł), dla Województwa (52tys. zł), dotacje na ochronę zabytków dla Parafii w Trześciance i w Tyniewiczach Dużych. Środki te zostały przekazane i rozliczone. Nie było w tamtym roku uchwał podatkowych, dlatego że obowiązywały poprzednie uchwały i podatki się nie zmieniały. Była uchwała w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych przy Urzędzie Gminy – sołectwa mogą przekazywać środki na specjalne konto, żeby doposażyć świetlice. Najbardziej korzystają z  tego Tyniewicze Duże, ponieważ najwięcej środków wpłaciły. Przepisy ciągle się zmieniają i to jest ostatni rok obowiązywania tych przepisów. W następnym roku trzeba będzie szukać inny rozwiązań. Dużą grupa to uchwały dotyczące zagospodarowania przestrzennego: uchwaliliśmy plany we wsi Saki, Koźliki, Puchły, Narew, Łosinka, Ancuty. Wykonanie tych uchwał polega przede wszystkim na tym, że przekazujemy je do Starostwa Powiatowego, które wydaje pozwolenia zgodnie z przyjętymi planami. Również uchwaliliśmy Plany Odnowy Miejscowości Tyniewicze Duże, Narew, Trześcianka, Łosinka. Złożyliśmy wnioski na remont i doposażenie świetlic do Urzędu Marszałkowskiego. Ostatnia grupa uchwał, to uchwały, które pojawiają się cyklicznie co roku: przyjęcie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, ogłoszenie konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję, zagrodę i wieś, zatwierdzenie taryf.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania. Pytań nie zgłoszono.

 

Ad. 7. Sprawozdanie z realizacji budżetu gminy za 2009 rok – wystąpienie Wójta Gminy.

Wójt powiedział: „Zbierały się komisje, każdy z radnych otrzymał sprawozdanie z wykonania budżetu na piśmie. Jeżeli kogoś z obecnych interesują szczegóły budżetowe, to zapraszam - udostępnimy każdemu egzemplarz sprawozdania. Ograniczę się do krótkiego komentarza. Budżet roku 2009 podobnie jak w latach poprzednich zaplanowaliśmy w oparciu o dane dostępne nam w końcówce roku 2008.

Zawsze realistycznie planujemy dochody, a wydatki kalkulujemy bardzo ostrożnie w trosce o to, aby nie zabrakło pieniędzy na funkcjonowanie Gminy. Samo funkcjonowanie gminy pociąga najwięcej pieniędzy: poczynając od utrzymania szkół, urzędu, gospodarki komunalnej, a nawet Rady i sołtysów, na które nie może zabraknąć pieniędzy. Wtedy, gdy stałe wydatki mamy załatwione, patrzymy jaką nadwyżką dysponujemy na inwestycje.

Pierwotny plan zakładał dochody w kwocie 9.557.591zł, a wydatki – 10.501.136zł.

W ciągu roku swoje siły i umiejętności poświęciliśmy na uzyskanie jak najlepszych efektów rzeczowych i finansowych. Dwanaście razy korygowaliśmy budżet na lepszy, albowiem postawione cele potrafiliśmy zrealizować mniejszymi nakładami oraz staraliśmy się stale zwiększać dochody.

Wykonanie budżetu przedstawia się o wiele korzystniej niż założenia. Uzyskaliśmy dochody w kwocie 10.762.780,62zł (o 1.205.189zł więcej) co stanowi 106% planu, a wydatki zmniejszyliśmy z 10.501.136zł do kwoty 10.217.740zł tj. o 283.396zł, co stanowi 95% planowanych wydatków.

Dla uzmysłowienia w dobie kryzysu gospodarczego potrafiliśmy oszczędzając i poszukując dodatkowych źródeł dochodów wygospodarować na korzyść budżetu przez rok łączną kwotę 1.488.585zł. Zapytacie Państwo „To gdzie ta kwota?” Otóż nie musieliśmy brać zaplanowanej na 823.545zł pożyczki. Wykonaliśmy wszystkie zadania rozszerzając ich zakres.

Przygotowaliśmy niezbędną dokumentację na wodociągowanie wsi Puchły, Cimochy, Rybaki, Hajdukowszczyzna – Teraz mamy już pieniądze na budowę. Przekazaliśmy dotację celową Podlaskiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich w kwocie 52 tys. zł na dokończenie chodnika przy ul. Bielskiej. Przekazaliśmy dotację celową 185 tys. zł dla Powiatu Hajnowskiego na budowę dróg Trześcianka – Puchły, Kutowa – Chrabostówka oraz odcinka drogi przy Podborowisku. Przebudowaliśmy ulicę Piaski w Narwi za kwotę około 145.680zł. Przygotowaliśmy mapy i wtórniki na Ancuty. Będziemy przystępować do robienia projektu. Na bieżąco aktualizowaliśmy plany zagospodarowania przestrzennego, co kosztowało nas 68 tys. zł. Zakupiliśmy zestaw hydrauliczny Lukas dla strażaków za kwotę około 21tys. zł, który ratuje ludzi tnąc karoserię samochodową na kawałki. Poprawiliśmy kondycję finansową Gminy Narew.

Na 31 grudnia 2009r. do spłacenia pozostawało 836 506zł, co stanowi obciążenie budżetu w wysokości 7,77% wykonanego budżetu gminy po stronie dochodów. Przenieśliśmy na ten rok nadwyżkę 566 815zł.

W związku z tym, że kolejny budżet będą rozliczać już nasi następcy pozostaje mi podziękować wszystkim radnym, sołtysom, moim pracownikom z Gminy i jednostek podległych za bardzo dobrą współpracę, na której zyskują wszyscy, a dobra Gminy Narew są pomnażane i powiększane.”

 

Ad. 8. Podjęcie uchwał:

-        w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

Przewodniczący Rady przeczytał Uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Narew sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2009 rok, która stanowi załącznik Nr 5 do protokołu, opinie komisji Rady Gminy Narew w sprawie wykonania budżetu gminy za 2009 rok, które stanowią załączniki Nr 6 - 8 do protokołu, wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium, który stanowi załącznik Nr 9 do protokołu oraz Uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Narew wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2009 rok, która stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXII/185/10 Rady Gminy Narew z dnia 23 kwietnia 2010 roku w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.

Skarbnik powiedziała: „Po raz kolejny korygujemy nasz budżet. Chcemy dokonać zmiany w dochodach zmniejszając dochody ze środków unijnych, które mieliśmy przyznane na budowę wodociągu do wsi Puchły, Hajdukowszczyzna, Cimochy i Rybaki o kwotę 201 175zł. Mamy już rozstrzygnięty przetarg i według naszych wyliczeń o taką kwotę zostanie zmniejszona dotacja ze środków unijnych. Zwiększamy dochody o 221 604zł, z czego 3 tys. zł pochodzi z opłat za wieczyste użytkowanie i jest to kwota już wypracowana, a 218 604zł pochodzi z dotacji budżetu państwa na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego. Zmniejszamy wydatki o 279 616zł na budowę wodociągu. Jak teraz będzie wyglądało finansowanie tego wodociągu można zobaczyć w załączniku Nr 3. Rozdysponujemy kwotę 218 604zł na wypłatę zwrotu podatku akcyzowego dla rolników według złożonych wniosków i wydanych decyzji. Zwiększamy dotację na drogi publiczne powiatowe o 50 tys. zł na remont odcinka drogi z Narwi do Bielska Podlaskiego. W dziale turystyka na opracowanie dokumentacji na zagospodarowanie terenu nad rzeką Narew przy moście mieliśmy zaplanowane 8 tys. zł, a będzie to kosztowało więcej więc prosimy o zarezerwowanie jeszcze 26 200zł. Środki te zostaną nam zwrócone w 100% ze środków unijnych, ale nie w tym roku. Jeszcze na dzień dzisiejszy nie wiemy, czy tę dokumentację będziemy opłacali sami, czy opłaci to Stowarzyszenie Gmin Górnej Narwi.”

Andrzej Ostaszewski zapytał: „Czy oprócz dokumentacji coś tam będzie jeszcze zrobione?”

Wójt odpowiedział: „Jest tam zaplanowane wybudowanie wieży widokowej, przystani kajakowej wraz z suszarką, trzech wiat, w tym dwie duże, które będą połączone pomostem w rodzaju sceny. Sfinansowane to będzie z funduszy unijnych. W tym roku zdążymy doprowadzić tę sprawę do końca, Stowarzyszenie wyłoni wykonawcę i będzie miało nadzór. Wszystko stanie w 2011 roku.”

Skarbnik powiedziała: „W dziale 750 zwiększamy wydatki na podróże służbowe zagraniczne o 3 241zł, ponieważ rozwija się nasza współpraca z Białorusią, a nie było nic zaplanowane w budżecie na zagraniczne wyjazdy.”

Wójt powiedział: „Wójt Gminy Czerni prosił, żeby znaleźć farmerów, których chce zaprosić i poznać z białoruskimi. Jeżeli ktoś z obecnych jest chętny do podjęcia takiej znajomości lub zna takie osoby, to proszę o zgłaszanie się.”

Skarbnik powiedziała: „Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych uzupełniamy o symboliczne kwoty, ponieważ budżet był planowany na poziomie zeszłorocznych składek, a w tym roku one lekko poszły w górę. W dziale 754 prosimy, żeby przyznali Państwo dotację dla Straży Granicznej w wysokości 2tys. zł na zakup paliwa w celu zwiększenia kontroli naszego terenu. Będzie podpisana stosowana umowa. Budżet po dokonanych zmianach zamknie się kwotą 10 294 655zł po stronie dochodów i 12 622 964zł po stronie wydatków. Niedobór budżetowy w wysokości 2 328 309zł zostanie pokryty nadwyżką budżetową 566 814zł, wolnymi środkami 688 327zł i pożyczką bankową 1 073 168zł. Pożyczka bankowa przeznaczona jest na zadania inwestycyjne i jest zmniejszona o korektę związaną z budową wodociągu. Zmniejszymy ją jeszcze na kolejnej sesji w związku z wymianą oświetlenia ulicznego. Zmieniamy zadania inwestycyjne w związku ze zmianą finansowania i ogólnych kosztów budowy linii głównej wodociągu oraz dokumentacji uzupełnienia oświetlenia ulicznego. Dokumentacja uzupełnienia oświetlenia ulicznego będzie kosztowała 30tys. zł. Zmieniamy zakres i kwoty dotacji z budżetu na 2010 rok wprowadzając dotację dla Straży Granicznej i dla Powiatu Hajnowskiego. Zmieniamy limit zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciągniętych na spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek długoterminowych do kwoty 193 255zł oraz sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego w kwocie 1 073 168zł.”

Andrzej Ostaszewski zapytał: „Chodnik na ul. Mickiewicza będzie w tym roku, czy będzie tylko dokumentacja?”

Skarbnik odpowiedziała: „Będzie tylko dokumentacja.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXII/186/10 Rady Gminy Narew z dnia 23 kwietnia 2010 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok stanowi załącznik Nr 12 do protokołu.

 

-        w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego.

Wójt powiedział: „Wicestarosta powiedział, że jeżeli wygospodarujemy 50tys. zł, to Powiat też znajdzie 50tys. zł i położy warstwę emulsji do granic gminy, bo łatanie tej drogi nic nie daje. Po przetargach zostały nam pieniądze.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXII/187/10 Rady Gminy Narew z dnia 23 kwietnia 2010 roku w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego stanowi załącznik Nr 13 do protokołu.

 

-        w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy na 2010 rok oraz ustanowienia zabezpieczenia jej spłaty.

Skarbnik powiedziała: „Chodzi tu o zaciągnięcie pożyczki długoterminowej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku z przeznaczeniem na budowę wodociągu do wsi Puchły, Hajdukowszczyzna, Cimochy i Rybaki oraz na wymianę oświetlenia ulicznego. Mamy to zagwarantowane w budżecie. Wojewódzki Fundusz żeby dać nam taką pożyczkę preferencyjną musi mieć zgodę Rady Gminy. Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przysłała nam opinię o możliwości sfinansowania tej pożyczki.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXII/188/10 Rady Gminy Narew z dnia 23 kwietnia 2010 roku w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy na 2010 rok oraz ustanowienia zabezpieczenia jej spłaty stanowi załącznik Nr 14 do protokołu.

 

-        w sprawie ogłoszenia VI edycji konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję, zagrodę i wieś.

Przewodniczący Rady powiedział: „Co roku organizujemy taką akcję, chcemy ją przedłużać, bo estetyka naszych gospodarstw i podwórek jest coraz większa. Zachęca to do dbania o posesje i warto to kontynuować.”

Joanna Krystyna Szafrańska powiedziała: „Trzeba zmobilizować wsie do zgłoszenia się do konkursu.”

Wójt powiedział: „Tutaj apel do sołtysów. Który podejmie się zaprezentować wieś.”

Przewodniczący Rady powiedział: „Komisję pozostawimy w niezmienionym składzie.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXII/189/10 Rady Gminy Narew z dnia 23 kwietnia 2010 roku w sprawie ogłoszenia VI edycji konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję, zagrodę i wieś stanowi załącznik Nr 15 do protokołu.

 

-        w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Tyniewicze Duże na lata 2010-2017.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXII/190/10 Rady Gminy Narew z dnia 23 kwietnia 2010 roku w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Narew na lata 2010-2017 stanowi załącznik Nr 16 do protokołu.

 

-        w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew.

Inspektor Piotr Pawłowski powiedział: „Chcemy przeprowadzić zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew. W obrębie wsi Narew działkę 680 chcemy przeznaczyć pod kopalnię żwiru i piasku. Działka położona jest przy drodze do Waniewa. Działkę 1039 w obrębie wsi Waniewo też chcemy przeznaczyć pod kopalnię żwiru i piasku.”

Andrzej Ostaszewski zapytał: „A nie jest to w tej chwili przeznaczone pod kopalnię?”

Inspektor Piotr Pawłowski powiedział: „Przy działce 680 było i jest przeznaczenie tylko w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania. Jest zapis, że możliwe jest występowanie żwiru, ale żeby to uruchomić trzeba wprowadzić w planie zagospodarowania przestrzennego. W miejscowości Narew teren chcemy przeznaczyć pod budownictwo jednorodzinne wraz z usługami nieuciążliwymi dla otoczenia. Leży on na przedłużeniu ulicy Dąbrowskiego. Drogi dojazdowe wybudowaliśmy w zeszłym roku: jest utwardzona żwirówka, jest droga asfaltowa dochodząca z ulicy Dąbrowskiego i z ulicy Piaski. Uzbrojenie terenu też jest łatwe, ponieważ dochodzi prąd, woda i kanalizacja. Z właścicielami tych działek przeprowadziliśmy rozmowy i każdy wyraził zgodę. We wsi Rybaki działkę nr 71 chcemy przeznaczyć pod budownictwo jednorodzinne wraz z usługami nieuciążliwymi dla otoczenia. We wsi Cimochy działkę 68 chcemy przeznaczyć pod budownictwo jednorodzinne wraz z usługami nieuciążliwymi dla otoczenia. W obrębie wsi Odrynki teren w planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczony pod usługi turystyczne i rekreacyjne. Jest to teren, gdzie ojciec Gabriel wybudował czasownię. Chcemy ten teren przeznaczyć pod zabudowę sakralną i budownictwo kościelne. Nie są to tereny zalewowe. Mamy na to zgodę Regionalnej Dyrekcji w Warszawie.”

Jerzy Sakowski zapytał: „Jak będzie budowa na terenie zalewowym i to zaleje, to wtedy urząd będzie odpowiadał?”

Inspektor Piotr Pawłowski powiedział: „Żeby przeznaczyć teren pod zabudowę przy opracowaniu planu zwracamy się do Regionalnej Dyrekcji w Warszawie i ona wydaje opinię, czy na tym terenie można budować, czy nie. Jest postanowienie, że na tym terenie w Odrynkach można budować, że nie dochodzi tam strefa zalewowa.”

Wójt powiedział: „Na pewno każdy z Państwa miał do czynienia z planem zabudowy. Jeżeli teren jest przeznaczony pod zabudowę, to jest na nim wyznaczony teren, gdzie można budować budynki. Także będzie to uszczegółowione, gdzie konkretnie można postawiać budynki. My podejmujemy uchwałę intencyjną, to jest tylko przeznaczenie w planie. Nie widzę tutaj naszej odpowiedzialności.”

Mirosław Szelengowicz powiedział: „Czy jest już wyjaśniona sprawa drogi do żwirowni?”

Wójt powiedział: „Tak. Jest wycięty las i jesteśmy na etapie robienia tej drogi. Jest ona tak ustawiona, że jest tam skręt pod kątem prostym i my swoimi maszynami przejedziemy, natomiast większe składy nie są w stanie na tym zakręcie się wyrobić.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXII/191/10 Rady Gminy Narew z dnia 23 kwietnia 2010 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew stanowi załącznik Nr 17 do protokołu.

 

-        w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów z obszaru gminy Narew.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXII/192/10 Rady Gminy Narew z dnia 23 kwietnia 2010 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów z obszaru gminy Narew stanowi załącznik Nr 18 do protokołu.

 

-        w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Narew.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXII/193/10 Rady Gminy Narew z dnia 23 kwietnia 2010 roku w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Narew stanowi załącznik Nr 19 do protokołu.

 

Ad. 9. Interpelacje i zapytania radnych.

Radny Andrzej Ostaszewski powiedział: „Czy naprawa zjazdów z drogi powiatowej do Bielska Podlaskiego leży w gestii Zarządu Dróg Powiatowych? Drogę dojazdową do łąk, do starego wysypiska z drogi bielskiej trzeba podsypać.”

Radny Jan Selwestruk powiedział: „Na drodze z Koźlik przez Lachy do Janowa jest przepust, w którym są dwie dziury.”

Radny Jerzy Sakowski powiedział: „Trzeba uzupełnić drogę z Ancut do Sak. We wsi Soce droga polna też jest zalewana.”

Radny Jan Selwestruk powiedział: „Jak wygląda sprawa z parkowaniem przy „Arhelanie”? Nie ma miejsca, najgorzej jest we wtorek.”

Radny Mirosław Szelengowicz powiedział: „Zgłaszane było ustawianie znaków ograniczenia prędkości przed mostem. Są ustawione. Trześcianka apelowała o ustawienie znaku przed mostkiem przed Trześcianką, gdzie jest wybój. Znaki postawiono, ale obowiązują one na całej długości od Trześcianki do zakrętu, a miało dotyczyć tylko tej jednej wyrwy.”

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powiedział: „Chciałbym, aby zgłosić do Zarządu Dróg Powiatowych, że przepust na końcu wsi Łosinka od strony wsi Kotłówka nie odprowadza wody oraz że zjazdy na pola nie przepuszczają wody.”

Radny Leszek Gołowaczyk powiedział: „Chciałbym zgłosić, żeby zakupić siatki na boisko do Tyniewicz Dużych. Mam propozycję odnośnie zagospodarowania centrum Narwi, aby ułożyć w parku lepszej jakości płytki i zrobić wjazdy parkingowe.”

 

Ad.10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Na interpelację Andrzeja Ostaszewskiego Wójt odpowiedział: „Tak. Zanotowałem, sprawdzę i zrobimy.”

Na interpelację Jana Selwestruk Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej Stanisław Korobkiewicz odpowiedział: „Wymiana przepustu kosztuje 3 tys. zł.”

Na interpelację Jerzego Sakowskiego Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej Stanisław Korobkiewicz odpowiedział: „Wszystkie zgłoszenia odnotowuję. Zanotowane mamy następujące rzeczy na terenie całej gminy: jest podanie Pana Aleksandra Rybińskiego z Trześcianki o naprawę drogi dojazdowej obok jego działki na długości 100m, droga Saki – Ancuty naprzeciwko wysypiska w Ancutach, wymiana przepustu do Tyniewicz Dużych, który się zapadł, trzeba uzupełnić drogę do Cis na całej długości, przepust na drodze Doratynka – Kaczały już jest zrobiony, dzisiaj żwirujemy w Lachach, zakręt na drodze w Koźlikach, dożwirowana droga na kolonii Radźki, droga z Łopuchówki do Zabłocia, dożwirowanie w Usnarszczyźnie, dożwirować drogę Koweła – Łosinka, w Gramotnem dożwirować drogę przez las i wymienić dwa przepusty, przepust na drodze Rybaki – Cimochy, przepust w Ogrodnikach, dożwirować ul. Cichą od cmentarza, dożwirować drogę Waniewo – Paszkowszczyzna, dożwirować drogę Podborowisko – Przybudki, obsypać ulicę w Doratynce, dożwirować drogę Krzywiec – Chrabostówka i Krzywiec – Przybudki, dożwirować drogę z Makówki do szosy bielskiej, dożwirować drogę Kutowa – Krzywiec i na kolinii Soce, zrobić parking dla autobusów przy szkole w Narwi. Tyle zadań mam zanotowanych.”

Wójt dodał: „Żeby tylko wystarczyło nam kadencji żeby to zrobić.”

Na interpelację Jana Selwestruk Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej Stanisław Korobkiewicz odpowiedział: „Postulowano ustawienie znaków drogowych, które przypominałyby dla kierowców, że tam nie można parkować. Kodeks drogowy wyraźnie mówi, że znaki dzielą się na pionowe i poziome. Od skrzyżowania z drogą wojewódzką są dwie linie ciągłe i nie można tam parkować. Dalej jest następne skrzyżowanie, a od skrzyżowania można stać 10 metrów. Jest plac u Selewoniuka za „Arhelanem”, na który można wjechać, można zaparkować też na ul. Poniatowskiego.”

Na interpelację Eugeniusza Dudzicza Wójt odpowiedział: „Dobrze, zgłosimy.”

Na interpelację Leszka Gołowaczyka Przewodniczący Rady odpowiedział: „Przy parku jest wystarczająco miejsca nawet jak stoją samochody, żeby przejechać, więc nie koliduje to z ruchem. Odnośnie płytek, to jak będzie robiona ulica Mickiewicza, to na pewno będzie ujęte, aby położyć płytki od nowa.”

 

Ad. 11. Wolne wnioski, informacje

            Skarbnik powiedziała: „Chciałabym odpowiedzieć ile kosztowało odśnieżanie. Usługi obce kosztowały nas 42 508zł, dodatkowe godziny nadliczbowe dla naszych pracowników 10 250zł, do tego dochodzi koszt paliwa, części i zatrudnienia pracowników na etacie. Czyli w sumie około 70tys. zł.”

            Przewodniczący Rady przeczytał pismo z Gminy Czerni. Pismo stanowi załącznik Nr 20 do protokołu.

 

Ad. 12. Zamknięcie obrad.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 10.30.

 

Protokolant:

Joanna Majewska

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Majewska

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Data wytworzenia: 2010-06-28

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2010-08-03

Data modyfikacji: 2010-08-03

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2010-08-03