Protokół Nr XXXIII/10

Protokół Nr XXXIII/10

Ad. 1. Otwarcie obrad.

XXXIII Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 28 czerwca 2010 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady XXXII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 9.00 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 15 i stwierdził prawomocność obrad. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

 

Ad. 2. Ustalenie porządku dziennego.

Przewodniczący Rady przeczytał wniosek o zmianę porządku obrad. Wniosek stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą. W głosowaniu wzięło udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad XXXIII Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XXXII Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok;

-        w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Narew za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury;

-        w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzania;

 -        w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Trześcianka na lata 2010-2017;

-        w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Tyniewicze Duże na lata 2010-2017;

6.      Interpelacje i zapytania radnych.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.      Wolne wnioski, informacje.

9.      Zamknięcie obrad XXXIII Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXII Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4. Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

Wójt poinformował między innymi:

„W I turze wyborów prezydenckich w naszej gminie zdecydowanie wygrał Bronisław Komorowski uzyskując wynik 56,2%. Grzegorz Napieralski uzyskał 19,94%, a Jarosław Kaczyński 14%.

Ruszyła wymiana lamp oświetleniowych na energooszczędne. Nie spodziewaliśmy się, że napotkamy ogromne trudności. Zakład energetyczny toczy otwartą wojnę z wykonawcą. Kalkulowaliśmy, że dzięki żarówkom energooszczędnym będziemy płacić połowę tego, co dotychczas. Mamy nadzieję, że pomyślnie zakończymy sprawę. W naszym interesie jest pomagać wykonawcy.

Ruszyły roboty wodociągowe i pojawiły się pierwsze trudności. Dzisiaj miałem interwencję mieszkańców, żeby wykonawca robił przeciski, ponieważ mają ułożoną kostkę. Takie sprawy towarzyszą prawie każdej inwestycji. Szukamy porozumienia i jakoś się dogadujemy.

Podpisaliśmy umowę na budowę chodnika w Trześciance. Lada chwila ruszą roboty.

Wyselekcjonowaliśmy grupę rachmistrzów spisowych. Jesienią będzie przeprowadzony spis rolny.

Przekazaliśmy poprawki do wniosku na świetlicę w Tyniewiczach. Do wniosków na remonty wewnętrzne w świetlicach w Łosince i Krzywcu też otrzymaliśmy pewne uwagi.

Parafii rzymskokatolickiej w Narwi pomagaliśmy pisać projekt na utwardzenie placu parkingowego. Projekt jest już zakończony. Proboszcz złożył wniosek o płatność.

We wtorek składamy wniosek do nowego konkursu na świetlicę w Trześciance.

Wnioski składa też z naszą pomocą parafia prawosławna w Puchłach i parafia rzymskokatolicka w Narwi. Chcę jeszcze namówić, żeby złożyła parafia prawosławna w Tyniewiczach Dużych.

Budowa wodociągu Puchły – Soce – Rybaki – Cimochy – Hajdukowszczyzna jest w trakcie realizacji. Mamy jeden dylemat, ponieważ w Puchłach za wsią są tereny rekreacyjne, ale jest tam wysoki poziom wód gruntowych i nie wiem, czy wykonawca sobie tam poradzi.

Jutro jadę na spotkanie do Turośni Kościelnej w sprawie infrastruktury nad rzeką Narew. Czekamy na podpisanie porozumienia w sprawie realizacji tego projektu. Planujemy, że wkład własny w tym roku będzie wynosił 6 tys. zł, a w przyszłym roku 22tys. zł.

W ramach programu „Radosna szkoła” gmina będzie ogłaszać przetarg na wyłonienie wykonawcy. Dzisiaj podpisałem umowę z projektantem, czyli w ciągu około tygodnia będzie on zrobiony. W tym roku zamierzamy ten plac zrobić.”

 

Ad. 5. Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.

Skarbnik powiedziała: „Po raz kolejny dokonujemy zmian w budżecie na 2010 rok. Proponujemy zwiększyć dochody działu Rolnictwo i łowiectwo o 27 750zł z tytułu zwrotu podatku VAT z urzędu skarbowego za wybudowane w latach poprzednich wodociągi. Zwiększamy dochody z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych o 2tys. zł. Zmieniamy klasyfikację dochodów z dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na zakup pomocy i zabawek do przedszkola. Wydatki zwiększamy na drogi publiczne gminne na zakup materiałów – 5tys. zł i na opracowanie dokumentacji drogi rolniczej w Odrynkach o 8 700zł. Zwiększamy wydatki na opracowanie wtórnika i planu zagospodarowania przestrzennego na lata 2010-2011 o 31tys. zł w miejscowościach Narew, Waniewo, Cimochy, Rybaki, Koźliki. Zwiększamy różne opłaty i składki w dziale administracja publiczna o 1tys. zł na składki członkowskie w stowarzyszeniach. W działach 801 i 854 są zmiany w ramach posiadanych środków oraz dodajemy środki na uzupełnienie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zmniejszamy wydatki na wymianę oświetlenia ulicznego o 453 702 zł w wyniku przeprowadzonego przetargu. Zwiększamy wydatki na zakup energii elektrycznej w budynkach gospodarki komunalnej. Zwiększamy wydatki na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego na dotację podmiotową z budżetu dla instytucji kultury, czyli dla biblioteki. Planując w tym roku dotację odjęłam kwotę, którą biblioteka powinna dostać z PROW-u za remont świetlicy w Łosince. Niestety remont świetlicy się przedłuża i nie wiemy, czy w tym roku biblioteka dostanie tę refundację. Proszę o dopisanie w dziale 852 odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 143zł.

17 czerwca Wójt podpisał zarządzenie w sprawie zmian w budżecie na 2010r., w związku z czym budżet po zmianach dokonanych zarządzeniem i dzisiejszą uchwałą zamknąłby się po stronie dochodów kwotą 10 349 756zł, a po stronie wydatków 12 280 057zł. Niedobór budżetowy w wysokości 1 930 301zł zostanie pokryty nadwyżką budżetową 566 814zł, wolnymi środkami 680 091zł i pożyczką bankową 683 396zł. Proszę o zmianę tych kwot w projekcie uchwały.

Zgodnie z dokonanymi zmianami zmieniamy również załącznik inwestycyjny, zakres i kwoty dotacji z budżetu oraz przychody i rozchody budżetu.”

Walentyna Timofiejuk zapytała: „Pożyczka nie była brana?”

Skarbnik powiedziała: „Pożyczkę mamy zaplanowaną. Są podpisane umowy na budowę wodociągu i na oświetlenie uliczne, ale jeszcze żadnej transzy nie otrzymaliśmy. Pożyczki są na zadania inwestycyjne. Gdy będą częściowe faktury, wtedy pojedziemy do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku i on nam daną transzę wypłaci.”

Walentyna Timofiejuk zapytała: „Czy jest możliwość, że pożyczka nie będzie potrzebna?”

Skarbnik powiedziała: „Nie ma takiej możliwości. Na wodociąg musimy wziąć 104 666zł i na oświetlenie uliczne 501 188zł. Nie wiadomo jak się przedstawi sprawa z pożyczką na budowę placu zabaw w wysokości 57tys.zł oraz na dokumentację i wykonanie odgazowania składowiska - 20tys.zł.

Mirosław Szelengowicz powiedział: „Byłem w Zarządzie Dróg Powiatowych w Hajnówce i dowiedziałem się, że w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 40% koszty zakupu materiałów, a dokładniej masy bitumicznej i dlatego będą skrócone odcinki, które były planowane do remontu.”

Joanna Szafrańska powiedziała: „Chciałabym zapytać o dokumentację drogi w Ancutach, czy jest już zrobiona?”

Wójt powiedział: „Dokumentacja jest w trakcie opracowywania przez Pana Goworko, z którym zawarliśmy umowę. Wszystko idzie w dobrym kierunku. Z drogami jest taka sytuacja, że zwróciliśmy się do Powiatu, czy zrobiliby drogę Nowiny – Koweła. Przysłali nam propozycję cenową, że mamy zapłacić 100%. Do tej pory składaliśmy się po połowie na drogi powiatowe.”

Joanna Szafrańska powiedziała: „A w tym roku będzie coś robione z drogą do Ancut?”

Wójt powiedział: „Nie umiem na to pytanie odpowiedzieć, ponieważ projekt jest robiony po to, żeby znać odpowiedź na pytanie ile ta droga będzie kosztowała. Wtedy jeżeli mamy rezerwy to zgłaszamy roboty, jeżeli nie mamy rezerw to wprowadzamy do planu na rok przyszły. Mówiąc o drogach chcę powiedzieć, że mamy problem w Socach. Gdy robiony był wodociąg to glina ze spodu została na wierzchu i teraz tam stoi woda. Nie ma dokąd odprowadzić tej wody. Można spróbować przez podwórko prywatne do rowu, ale nikt nie wpuści na swoje podwórko. Jedyne rozwiązanie to rurociąg kryty, ale byłaby to już inwestycja, którą trzeba uzgodnić z Wojewódzkim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, który odpowiada, że pozwoli na wpuszczenie wody do rowu pod warunkiem wybudowania separatora. Dlatego sprawa wisi w powietrzu.”

Joanna Szafrańska powiedziała: „A żeby zdjąć glinę i nawieźć żwiru?”

Wójt powiedział: „Możemy spróbować.”

Stanisław Korobkiewicz powiedział: „Tam się nie zdejmie gliny, ponieważ jest tam zapadlisko ulicy i leży bruk, który jest wyjeżdżony i są w nim koleiny. Są doły i woda stoi w bruku.”

Joanna Szafrańska powiedziała: „To zdjąć razem z brukiem.”

Stanisław Korobkiewicz powiedział: „To wtedy będzie już przebudowa ulicy.”

Wójt powiedział: „Trzeba zrobić tam porządną dokumentację i po obu stronach ulicy wykopać rowy, pozakładać przepusty i gdzieś skierować wodę . Po to są inżynierowie, żeby szukać rozwiązań.”

Stanisław Korobkiewicz powiedział: „Jest też wniosek z Trześcianki żeby zrobić ulicę.”

Joanna Szafrańska powiedziała: „Tam jest taki problem, że jest dojazd do domów, ale jeżdżą też maszyny i szybko droga może być uszkodzona.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały ze zmianami.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXIII/194/10 Rady Gminy Narew z dnia 28 czerwca 2010 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

-        w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Narew za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury.

Skarbnik powiedziała: „Nowa ustawa o finansach publicznych nałożyła obowiązek określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Narew za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXIII/195/10 Rady Gminy Narew z dnia 28 czerwca 2010 roku w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Narew za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

 

-        w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzania.

Skarbnik powiedziała: „Nowa ustawa o finansach publicznych nałożyła obowiązek określenia jednostek budżetowych, które gromadzą dochody, źródeł z których dochody są gromadzone na rachunku, przeznaczenia dochodów, z tym że dochody wraz z odsetkami nie mogą być przeznaczone na finansowanie wynagrodzeń osobowych oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków, dokonywania zmian w tym planie oraz ich zatwierdzania. Środki finansowe pozostające na rachunku na dzień 31 grudnia roku budżetowego podlegają odprowadzeniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie do dnia 5 stycznia następnego roku.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXIII/196/10 Rady Gminy Narew z dnia 28 czerwca 2010 roku w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzania stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

-        w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Trześcianka na lata 2010-2017.

Wójt powiedział: „Trzeba doprecyzować kwoty zgodnie z kosztorysem.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXIII/197/10 Rady Gminy Narew z dnia 28 czerwca 2010 roku w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Trześcianka na lata 2010-2017 stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

 

-        w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Tyniewicze Duże na lata 2010-2017.

Wójt powiedział: „Chcemy do Planu wpisać inwestycje proboszcza.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania do projektu uchwały. Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXIII/198/10 Rady Gminy Narew z dnia 28 czerwca 2010 roku w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Narew na lata 2010-2017 stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

 

Ad. 9. Interpelacje i zapytania radnych.

Radna Krystyna Pawluczuk powiedziała: „Czy uzupełniane będzie oświetlenie tam, gdzie go nie ma podczas wymiany? Czy wiadomo już coś o zbiórce elektrośmieci?”

Radny Jan Selwestruk powiedział: „Do świetlicy w Gorodczynie trzeba podłączyć wodociąg.”

Radny Leszek Gołowaczyk powiedział: „Ponownie są uszkodzenia na drodze na końcu wsi Tyniewicze w miejscu, w którym niedawno droga była reperowana. Czy ruszyła naprzód sprawa siatek do bramek w Tyniewiczach? Trzeba ułożyć płytki wokół cerkwi w Tyniewiczach.”

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powiedział: „Przy wjeździe do Chrabostówki też jest uszkodzona droga.”

Radny Eugeniusz Gryniewicki powiedział: „Dobrze byłoby wydłużyć raz w tygodniu godziny pracy wysypiska śmieci, aby osoby pracujące mogły po pracy tam pojechać.”

Radny Andrzej Ostaszewski powiedział: „Czy jest gwarancja na chodnik na ul. Bielskiej, ponieważ są w nim ubytki?”

Radny Jerzy Sakowski powiedział: „Na drodze powiatowej we wsi Białki są dziury.”

Radna Walentyna Timofiejuk powiedziała: „Na ul. Konopnickiej i ul. Reja też są dziury.”

Radna Joanna Szafrańska powiedziała: „Czy ktoś sprawdza hydranty, czy jest w nich woda, ponieważ jest to ważna sprawa w przypadku pożaru. Może zlecić strażakom, aby co jakiś czas sprawdzali.”

Radny Andrzej Ostaszewski powiedział: „Strażak ochotnik z Narwi chce mieć mundur galowy, ale go na niego nie stać. Czy miałby szansę dostać dofinansowanie z Gminy?”

 

 

Ad.10. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Na interpelację Krystyny Pawluczuk Wójt odpowiedział: „Umowa nie obejmuje wydłużenia oświetlenia tylko wymianę na energooszczędne. Zleciliśmy wydłużenie i potem aneksem do umowy zlecimy wymianę. W sezonie wakacyjnym zajmiemy się zbiórką elektrośmieci.”

Na interpelację Jana Selwestruk Wójt odpowiedział: „Tak. Podłączymy.”

Na interpelację Leszka Gołowaczyk Wójt odpowiedział: „Wszyscy piszą wnioski. Na ułożenie płytek wokół cerkwi niech proboszcz złoży wniosek do PROW-u, a my pomożemy go napisać. W sprawie drogi napiszemy do Powiatu.”

Na interpelację Eugeniusza Dudzicza Wójt odpowiedział: „Napiszemy do Powiatu.”

Na interpelację Eugeniusza Gryniewickiego Wójt odpowiedział: „Nie ma takiej potrzeby, ponieważ wysypisko pracuje od wtorku do soboty i w soboty osoby pracujące mogą tam pojechać.”

Na interpelację Andrzeja Ostaszewskiego Wójt odpowiedział: „Skierujemy to pytanie do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku.”

Na interpelację Jerzego Sakowskiego Wójt odpowiedział: „Skierujemy pismo do Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce.”

Na interpelację Walentyny Timofiejuk Wójt odpowiedział: „Zajmiemy się tym.”

Na interpelację Joanny Szafrańskiej Wójt odpowiedział: „Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku ma obowiązek utrzymywać hydranty w sprawności. Gdy telefonujemy w tej sprawie, to słyszymy, że wszystkie hydranty są sprawne. Strażakom ochotnikom nie mogę wydać polecenia sprawdzania hydrantów. Zapytam konserwatora jak widzi tę sprawę.”

Na interpelację Andrzeja Ostaszewskiego Wójt odpowiedział: „Zarząd Wojewódzki Ochotniczych Straży Pożarnych może dać dofinansowanie na mundury bojowe. OSP w Narwi ma dochody z wynajmu świetlicy i może z tego sfinansować mundury. Gmina wyposaża w sprzęt, ale nie finansuje mundurów.”

 

Ad. 11. Wolne wnioski, informacje

            Przewodniczący Rady przeczytał pismo z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku dotyczące sposobu rozpatrzenia skargi. Pismo stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.

Wójt powiedział: „Chciałbym poruszyć temat powodzian. Wielu ludzi dotknęło nieszczęście. Bardzo mało gmin zgłasza swoje potrzeby, informacje o potrzebach można znaleźć na stronach instytucji pośredniczących. Chciałbym pomóc, ale bezpośrednio, a nie przez kogoś. Mamy dużo sprzętu strażackiego, m.in. pomp, ale dowiedziałem się, że tego nie potrzebują. Potrzebne jest natomiast siano i zboże.”

Przewodniczący Rady powiedział: „Transport będzie droższy niż siano, czy zboże.”

Radny Mirosław Szelengowicz powiedział: „Jeżeli będziemy przekazywać pomoc, to należy to zrobić bezpośrednio do gminy, a nie robić tego przez instytucje pośredniczące.”

Sołtys wsi Waniewo Witalis Jarmocik powiedział: „Słyszałem wczoraj w telewizji, że jakaś organizacja hodowców zabierze każdą ilość siana. Ja mogę dać 20-30 dużych bel siana.”

 

Ad. 12. Zamknięcie obrad.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 10.10.

 

Protokolant:

Joanna Majewska

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Majewska

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Data wytworzenia: 2010-09-05

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2010-10-07

Data modyfikacji: 2010-10-07

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2010-10-07