Protokół Nr XXII/05

Protokół Nr XXII/05

 

XXII Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 27 września 2005 roku w świetlicy wiejskiej we wsi Gorodzisko.

Obrady XXII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 12.00 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz, który powitał Wójta, Sekretarza, Skarbnika Gminy, radnych oraz kierownika budowy kanalizacji w Narwi.

Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 10 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Kiryłowicz Andrzej, Kondraciuk Mikołaj, Sawicki – Andrzejuk Michał, Mirosław Gromotowicz, Witalis Gromotowicz. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad.

Za przyjęciem porządku głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie XXII Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XXI Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Podjęcie uchwał:

- w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków;

- w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Narew;

- w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na przebudowę drogi gminnej Gorędy – Bruszkowszczyzna – Odrynki;

- w sprawie utworzenia Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej;

- w sprawie przyjęcia statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej;

- w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

8.      Wolne wnioski, informacje.

9.      Wizytacja drogi gminnej do Gorodziska.

10.  Zamknięcie obrad XXII Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXI Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4.

Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Wójt Gminy mgr Jakub Sadowski.

Poinformował między innymi:

  1. XXII sesja Rady Gminy w Narwi zwołana została w Gorodzisku w tym celu, aby radni mieli możliwość obejrzenia zmodernizowanej drogi i zgłoszenia ewentualnych zastrzeżeń, które później zostaną przekazane wykonawcy przy odbiorze technicznym inwestycji.
  2. Zbliża się ku końcowi budowa wodociągu we wsi Soce.
  3. Unieważniliśmy przetarg na zakup ładowarki, ponieważ oferent, który wygrał przetarg nie dostarczył ładowarki.
  4. Chcemy połączyć drogę Radźki – Lady z drogą do Śliwowa, czyli wybudować systemem gospodarczym żwirową drogę.
  5. Zleciliśmy przebudowę wodociągu w Narwi na ul. Słowackiego i Białowieskiej. Zostaną tam wykonane podłączenia do 8 gospodarstw. Stan dotychczasowego wodociągu jest bardzo zły: są tam rury azbestowe położone za wysoko, wobec czego woda często zamarzała. Roboty zostaną rozpoczęte 3 października.
  6. Złożyliśmy do Instytucji Pośredniczącej dwa wnioski płatnicze o odzyskanie pieniędzy, które wydaliśmy na budowę kanalizacji w Narwi.
  7. Zleciliśmy projektowanie wodociągu do Lach i Gorodczyna. Już są tam podkłady geodezyjne. Poprzedni projektant znalazł się w szpitalu i dlatego sprawę przejmą wodociągi z Bielska Podlaskiego.
  8. W ubiegłą niedzielę odbyły się wybory do Sejmu i Senatu. Frekwencja w Gminie Narew wynosiła 24,87%. Kursowały autobusy gminne dowożąc mieszkańców do lokali wyborczych. Sfinansowane to zostało z funduszy Wojewódzkiego Biura Wyborczego. Wójt podał wyniki głosowania w Gminie Narew.
  9. Do 15 listopada należy przygotować prowizorium budżetowe. Do tego czasu chcę przeprowadzić jak najwięcej zebrań wiejskich, aby wysłuchać jakie mieszkańcy mają problemy, dzięki temu zaktualizować PRL, porównać potrzeby do możliwości finansowych i sprawdzić, czy właściwa jest zaplanowana w PRL-u kolejność inwestycji.

 

Ad. 5.

Wójt zaproponował, aby radni, korzystając z obecności na sesji kierownika budowy kanalizacji w Narwi, zadawali mu pytania.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, czy prawdą jest, że firma poprawia to, co wcześniej zrobiła.

Kierownik budowy odpowiedział, że nie ma żadnych poprawek. Ostatnie deszcze ujawniły, że stara linia kanału burzowego na ulicy Mickiewicza jest w złym stanie i należy ją przebudować. Stąd prace drugi raz na tym samym odcinku.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, jak będą przebiegały prace nad budową wodociągu na ul. Słowackiego i czy nie będzie to kolidowało z budową kanalizacji.

Kierownik budowy odpowiedział, że prędkość prac firmy budującej wodociąg pozwoli na bezkolizyjne prowadzenie dwóch inwestycji.

 

Ad. 6.

Podjęcie uchwał:

 

-        w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Mikołajowi Seliwonik, który zapytał, dlaczego oczyszczanie ścieków w Łosince jest droższe niż w Narwi.

Wójt odpowiedział, że oczyszczanie ścieków w Łosince jest skalkulowane, dlatego że jest tam zamknięty krąg odbiorców. Są policzone koszty rzeczywiste, a ceny za oczyszczanie ścieków są poniżej kosztów. W Narwi natomiast obowiązują ceny ryczałtowe. Skalkulowanie kosztów będzie możliwe po wybudowaniu kanalizacji.

Skarbnik dodała, że firma obsługująca oczyszczalnię w Łosince wyliczyła, ze opłata za 1m3 ścieków powinna wynosić około 3,50zł ze względu na małą ilość odbiorców.

Przewodniczący zaproponował, aby zrównać stawki odprowadzania ścieków w Łosince i Narwi.

Wójt powiedział, że trwa budowa kanalizacji w Narwi. Ważne jest, aby jak najwięcej gospodarstw się do niej podłączyło, a podniesione stawki mogą zniechęcić ludzi. Zmiana stawek będzie najrozsądniejsza po zakończeniu tej inwestycji.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 10 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXII/145/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 września 2005 roku w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

-        w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Narew.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że gotowy jest projekt budowy drogi Gorędy – Bruszkowszczyzna – Odrynki i do 30 września można złożyć wniosek o dofinansowanie tej inwestycji, wobec tego powinna ona być ujęta w Planie Rozwoju Lokalnego Gminy Narew. Po drugie Zakład energetyczny Bielsk Podlaski zwrócił się o ujęcie w Planie zadania reelektryfikacji wsi, które Zakład ten będzie realizował, bowiem bez takiego zapisu w nie będzie mógł ubiegać się o jego dofinansowanie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 10 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXII/146/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 września 2005 roku w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Narew stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

-        w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na przebudowę drogi gminnej Gorędy – Bruszkowszczyzna – Odrynki.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że uchwała jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie budowy drogi Gorędy – Bruszkowszczyzna – Odrynki, który należy złożyć do 30 września br.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, dlaczego jest taki duży koszt budowy drogi.

 

Wójt odpowiedział, że jest to koszt kosztorysowy, a przetarg na pewno go obniży.

W głosowaniu jawnym głosowało 10 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXII/147/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 września 2005 roku w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na przebudowę drogi gminnej Gorędy – Bruszkowszczyzna – Odrynki stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

 

-        w sprawie utworzenia Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że powstający Związek obejmie trzy powiaty: siemiatycki, bielski i hajnowski. Celem tworzenia Związku jest rozwiązanie gospodarki odpadami stałymi.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 10 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXII/148/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 września 2005 roku w sprawie utworzenia Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

-        w sprawie przyjęcia statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 10 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXII/149/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 września 2005 roku w sprawie przyjęcia statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik, która powiedziała, że uchwała przewiduje zwiększenie dochodów o 13 179 zł. Budżet po zmianach zamknie się po stronie dochodów kwotą 8 457 605,00 a po stronie wydatków 9 607 634,00. Niedobór budżetowy w wysokości 1 150 029,00 zostanie pokryty pożyczką w wysokości 652 970,00; nadwyżką budżetową – 483 579,00 i wolnymi środkami – 13 480,00.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 10 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXII/150/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 września 2005 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

 

Ad. 7.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostały udzielone na bieżąco i znajdują się w pkt. 5 protokołu.

 

Ad. 8.

Przewodniczący przeczytał pismo z Zarządu Dróg Powiatowych będące odpowiedzią na interpelację radnego Mikołaja Kondraciuka. Pismo stanowi załącznik Nr 8 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo Wojewody Podlaskiego z podziękowaniem za współpracę przy aktualizacji urzędowego wykazu nazw miejscowości. Pismo stanowi załącznik Nr 9 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Radcy Prawnemu Markowi Kułakowskiemu, który przedstawił sprawę szkolnej Sali gimnastycznej. Powiedział, że przed sądem w Białymstoku toczy się postępowanie z powództwa gminy o nakazanie usunięcia usterek. W artykule w „Kurierze Porannym” jest nieścisłość bowiem powód (czyli gmina) nie zmieniał roszczeń. Sprawa się przeciąga m.in. dlatego że pan Stępniewski odbierał zawiadomienia sądowe w możliwie najpóźniejszym terminie. Dwie rozprawy się nie odbyły właśnie z powodu nie stawienia się pozwanego. Pan Stępniewski złożył odpowiedź na pozew, w którym zaznaczył, że do niczego się nie poczuwa. 21 września odbyło się posiedzenie sądu, na którym nie było dwóch świadków pozwanego. Kolejna rozprawa będzie 12 października, na której zostaną przesłuchani ci świadkowie, później sąd powoła biegłego dla oceny wad i określenia zakresu robót do ich usunięcia.

Ponadto Radca poinformował, że gmina na mocy rozstrzygnięcia sądu w Bielsku Podlaskim odziedziczyła po zmarłym mieszkańcu nieruchomość w miejscowości Trześcianka.

Wójt poinformował, że odbyły się dwa jubileusze: radny Włodzimierz Dudzicz obchodził jubileusz pięćdziesięciolecia pożycia małżeńskiego, a Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego – dwudziestopięciolecia pracy.

Radny Jan Selwestruk powiedział, że mieszkańcy zgłaszają do niego potrzebę wydłużenia czasu funkcjonowania oświetlenia ulicznego.

Wójt powiedział, że może zlecić wcześniejsze włączanie lamp oświetleniowych ze względu na rolników dowożących mleko do mleczarni.

 

Ad. 9.

Radni obejrzeli zmodernizowaną drogę gminną łączącą drogę wojewódzką Nr 685 Białystok-Hajnówka ze wsią Gorodzisko.

 

Ad. 10.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 13.30.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

Przewodniczący obrad:

                            mgr Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2005-12-13

Data modyfikacji: 2005-12-13

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2005-12-13