Protokół Nr VI/07

Protokół Nr VI/07

 

VI Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 29 czerwca 2007 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady VI Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 9.00 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powitał wszystkich radnych, wójta Jakuba Sadowskiego, sekretarza Mariusza Żukowskiego, skarbnik Halinę Niesteruk, radcę prawnego Eugenię Ostapczuk, obecnych sołtysów, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wszystkich zebranych.

Następnie Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 14 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu. (Spóźnił się radny Jerzy Sakowski)

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady przeczytał wniosek o rozszerzenie porządku obrad w pkt 5
o podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego oraz uchwały w sprawie powołania zespołu do spraw wyboru ławników. Wniosek stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą. W głosowaniu wzięło udział 14 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymał się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad VI Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z V Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej;

-        w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;

-        w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania;

-        w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Narew;

-        w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy oraz planów finansowych instytucji kultury za pierwsze półrocze;

-        w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu Gminy Narew, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu;

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok;

-        w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego;

-        w sprawie powołania zespołu do spraw wyboru ławników.

6.      Interpelacje i zapytania radnych.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.      Problemy związane z gospodarką odpadami stałymi.

9.      Wolne wnioski, informacje.

10.  Zamknięcie obrad VI Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z V Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Przybył radny Jerzy Sakowski, w związku z czym liczba obecnych radnych wzrosła do 15.

 

Ad. 4.

Wójt poinformował między innymi:

Zakończył się rok szkolny. Przy okazji rozdaliśmy uczniom nagrody za selektywną zbiórkę odpadów. Dużo było laureatów konkursów, wielu nauczycieli i rodziców zostało wyróżnionych. Wszyscy uczniowie zdali do klas następnych. Swoją działalność zakończyła Filia Szkoły Podstawowej w Łosince.

Trwają prace przy modernizacji chodnika na ul. Bielskiej w Narwi. Jest to inwestycja Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, do której połowę wkładu wniosła gmina. Jest to wkład zarówno finansowy jak i wkład pracy. Skorzystaliśmy przy tym z osób skazanych z zakładu karnego w Hajnówce. Okazało się, że te osoby bardzo rzetelnie pracują.

Dobrze byłoby zrobić chodniki w obrębie parku, aby poprawić wygląd centrum Narwi, dlatego dzisiaj w budżecie zaproponowaliśmy przesunięcie 40 tys. zł na budowę chodnika. 30 tys. zł zaproponowaliśmy na przebudowę drogi dojazdowej do urzędu gminy i firmy „Pronar”. w związku z prośbą Pana Dyrektora zakładu „Pronar” Sergiusza Martyniuka. Pan Sergiusz Martyniuk przy okazji przypomniał, że w tym roku firma „Pronar” przekaże do użytku 3 hektary hali, także gmina może się spodziewać wpływu środków finansowych z podatków. Ponadto zgłosił chęć zakupu terenów naprzeciw wysypiska śmieci.

Przekazaliśmy do szkoły bus do dowozu uczniów. W tej chwili szkoła wycofała samochody „Żuk”. Są one w rezerwie. Mercedes „Vito” na potrzeby urzędu gminy udało się kupić po bardzo okazyjnej cenie około 23 tys. zł.

Narwiański Ośrodek Kultury zorganizował festyn białoruski.

Z pomocą stażystów obliczamy ile jest eternitu na terenie gminy oraz ile jest zawartych umów na odbiór śmieci.

20 czerwca z Wiceprzewodniczącym Rady Panem Piotrem Ostaszewskim byliśmy w Łodzi, gdzie „Gazeta Prawna” wspólnie z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego przeprowadziła ranking i ocenę samorządów pod względem skuteczności w pozyskiwaniu środków unijnych. Znaleźliśmy się w czołówce tego rankingu i jako jedyna gmina z trzech okolicznych powiatów. Będzie to dla nas bardzo ważne przy ubieganiu się o kolejne środki z Unii Europejskiej, ponieważ doświadczenie w tej dziedzinie jest wysoko punktowane.

Z dniem dzisiejszym wrócił na stałe do pracy Sekretarz Gminy Mariusz Żukowski.

Przy ubieganiu się o środki z programów współpracy przygranicznej niezbędny jest faktyczny udział strony białoruskiej w projekcie, jeżeli chcemy otrzymać fundusze. Współpraca ma się opierać na udziale obu stron w pisaniu projektu, wspólnym finansowaniu i wspólnej realizacji. Wobec tego należy nawiązać faktyczny kontakt ze stroną białoruską, ponieważ inaczej nie ma szans na realizację projektów. Władze samorządowe Brześcia zaprosiły Stowarzyszenie Samorządów Puszczy Białowieskiej w celu wymiany doświadczeń samorządowych. W związku z tym 5 lipca wyjeżdżamy z Przewodniczącym Rady na dwa dni do Brześcia.

Bardzo nam zależy na tym, aby zrobić inwestycje wodociągowe. Dobrze nam poszła sprzedaż nieruchomości, dlatego chcemy w zmianach budżetowych zaproponować rozpoczęcie budowy wodociągu z Doratynki do Gradoczna. Być może uda nam się tę inwestycję przeprowadzić, dlatego że jest przestój dla wykonawców ze względu na to, że nie ma środków unijnych. Zrealizowanie inwestycji z własnych środków nie zamyka drogi do ubiegania się w tym roku o zwrot poniesionych nakładów.

Wójt zaapelował, aby nie zwlekać z wymianą dowodów osobistych. Według szacunków jeszcze 900 dowodów jest do wymiany w naszej gminie. Do osób niedołężnych jesteśmy w stanie dotrzeć z wnioskiem o wymianę dowodu i pomóc go wypełnić, natomiast największy kłopot będzie z fotografem. Zaapelował do sołtysów o rozpoznanie tematu. Gdy będzie taka potrzeba to wzorem innych gmin można będzie zaprosić fotografa do urzędu gminy i autobusami dowieźć mieszkańców.

Przy „Zajeździe pod Akacją” jest suczka z sześciorgiem małych szczeniąt. Na gminie spoczywa obowiązek wyłapywania bezpańskich zwierząt. Za przyjęcie do schroniska trzeba byłoby zapłacić 500 zł za sztukę. Wójt zaapelował o rozpropagowanie informacji, bo być może są osoby, które potrzebują psów.

Radny Andrzej Ostaszewski zgłosił dwa dni temu wniosek, aby w obrębie kortów wybrać miejsce i zrobić boisko do piłki plażowej. Spróbujemy to zrobić.

Kolejka zamówień na utwardzanie dróg jest coraz większa. Realizujemy stopniowo:
w pierwszej kolejności drogi dojazdowe do wsi, którymi kursują samochody osobowe potem drogi polne.

 

Ad. 5.

Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej.

Przewodniczący Rady udzielił głosu pracownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Elżbiecie Lewickiej, która wyjaśniła, że podjęcie uchwały jest wymogiem nowej ustawy o pomocy społecznej. Uchwała mówi o zwrocie, jeżeli dochód osoby lub rodziny przekracza kryterium dochodowe. GOPS w Narwi nie daje takich zasiłków. Istnieje również możliwość odstąpienia od zwrotu, jeżeli naraziłoby to rodzinę na trudności.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VI/36/07 Rady Gminy Narew z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

 

 

-        w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Przewodniczący Rady udzielił głosu pracownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Elżbiecie Lewickiej, która przypomniała, że w 2004 roku była opracowana Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych, która też zawiera system opieki nad rodziną. W uchwale ujęte są wszystkie możliwe rodzaje pomocy. Podjęcie uchwały wynika z obowiązku ustawowego.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VI/37/07 Rady Gminy Narew z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

 

-        w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.

Przewodniczący Rady udzielił głosu pracownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Elżbiecie Lewickiej, która wyjaśniła, że Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Narwi nie ma zatrudnionej opiekunki. Do pomocy dla osób bez zaburzeń psychicznych kierowani są pracownicy interwencyjni.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, jaki jest obecnie minimalny dochód w rodzinie i skąd są brane kryteria.

Elżbieta Lewicka odpowiedziała, że minimalny dochód wynosi 351 zł na osobę w rodzinie i 477 zł na osobę samotną. Kryteria wynikają z ustawy o pomocy społecznej, są takie jak w poprzedniej uchwale.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VI/38/07 Rady Gminy Narew z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

-        w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Narew.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że poprzednio Rada Gminy ustalała stawki czynszu, a teraz kompetencja te przechodzi na Wójta. Powiedział, że można byłoby bardziej zróżnicować stawki czynszu.

Wójt powiedział, że ta uchwała jest podejmowana, dlatego że jest taki wymóg. Zasobu mieszkaniowego w gminie jest niewiele. Zauważalne są tendencje do przenoszenia wszelkich decyzji finansowych na Wójta, ponieważ Radni decydują o strategii, w związku z czym nie mogą podpisywać żadnych dokumentów finansowych. Najczęściej z zasobu mieszkaniowego gminy korzystają podopieczni Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VI/39/07 Rady Gminy Narew z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Narew stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

 

-        w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy oraz planów finansowych instytucji kultury za pierwsze półrocze.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik Gminy Halinie Niesteruk, która wyjaśniła, że ustawa o finansach publicznych narzuciła konieczność opracowania uchwały określającej formę sprawozdania z wykonania budżetu gminy i instytucji kultury. W opisany w uchwale sposób gmina i instytucje kultury będą przedstawiały Radzie Gminy sprawozdanie z wykonania budżetu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VI/40/07 Rady Gminy Narew z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy oraz planów finansowych instytucji kultury za pierwsze półrocze stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

 

-        w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu Gminy Narew, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik Gminy Halinie Niesteruk, która wyjaśniła, że uchwała nakazuje w jaki sposób należy postępować, przy opracowywaniu projektu budżetu. Są określone obligatoryjne terminy, sposób gromadzenia materiałów do projektu budżetu, sporządzenie i uchwalenie budżetu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VI/41/07 Rady Gminy Narew z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu Gminy Narew, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik Gminy Halinie Niesteruk, która wyjaśniła, że zaistniała konieczność dokonania dodatkowych zmian w dochodach polegających na:

1.      zwiększeniu dotacji dla OSP Narew, która jest w Krajowym Ratownictwie Drogowym na zakup materiałów potrzebnych do bieżącej działalności w kwocie 5323zł;

2.      zwiększeniu o 2007zł dofinansowania pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego dwóch młodocianych z naszej gminy; jest to pierwsza transza środków z budżetu państwa; środki te muszą przejść przez budżet gminy;

3.      zwiększeniu dochodów z tytułu sprzedaży działek w dziale 010 o 130 tys. zł;

Dodatkowe zmiany w wydatkach:

1.      zwiększamy wydatki na utylizację padłych zwierząt o 2100zł, ponieważ obowiązkiem gminy jest pomoc w uprzątnięciu padłych zwierząt, przenosimy te środki z działu 02095 „Leśnictwo”;

2.      zwiększamy wydatki na budowę chodnika w centrum Narwi o 40 tys. zł;

3.      zwiększamy wydatki na zakup sprzętu OSP pochodzące z dotacji Komendy Wojewódzkiej OSP o 5323 zł;

4.      zwiększamy wydatki na opłacenie przygotowania zawodowego młodocianych o 2007zł;

5.      zwiększamy wydatki na dotację celową dla Powiatu Hajnowskiego na warsztaty Terapii Zajęciowej w Hajnówce o 1050zł; z naszej gminy na warsztaty uczęszczają 3 osoby;

6.      zwiększamy dotację dla Gminnej Biblioteki Publicznej o 900 zł na wkład własny do Programu „Działaj Lokalnie V”;

7.      zwiększamy wydatki na budowę wodociągu Doratynka – Kaczały – Janowo – Gradoczno do 280 tys. zł.

Budżet po dokonanych zmianach zamknie się kwotą po stronie dochodów 8 325 410zł, a po stronie wydatków 8 641 748zł.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VI/42/07 Rady Gminy Narew z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.

 

-        w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VI/43/07 Rady Gminy Narew z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Powiatu Hajnowskiego stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

 

-        w sprawie powołania zespołu do spraw wyboru ławników.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Zastępcy Wójta, który powiedział, że do końca czerwca można zgłaszać kandydatury na ławników. Zgodnie z ustawą potrzebna jest uchwała powołująca zespół opiniujący kandydatów na ławników.

Zostały zgłoszone następujące osoby do zespołu opiniującego: Krystyna Pawluczuk, Walentyna Timofiejuk, Jerzy Sakowski i Eugeniusz Dudzicz. Wszyscy zgłoszeni wyrazili zgodę na uczestniczenie w pracach zespołu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały z zaproponowanym składem.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VI/44/07 Rady Gminy Narew z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie powołania zespołu do spraw wyboru ławników stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.

 

Ad. 6.

Radny Mirosław Szelengowicz zapytał, w jakiej fazie jest teraz opracowywanie dokumentacji na drogi powiatowe i gminne.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz zapytał radnego powiatowego, czy w powiecie też są zmiany w budżecie, ponieważ odpisano nam, że za późno, czyli po uchwaleniu budżetu, zostały złożone wnioski na dwie drogi powiatowe. Poprosił, aby radny powiatowy na sesji rady powiatu zorientował się w tym temacie.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że docierają do niego niepokojące sygnały od mieszkańców, że radni podjęli złą decyzję odnośnie przekazania nieruchomości dola NOK-u uchwałą z 3 stycznia 2007r. Kotłownia została bez placu i dodatkowo gmina obłoży podatkiem ludzi za składowanie opału.

Radna Walentyna Timofiejuk powiedziała, że Unia Europejska finansuje projekt bezpłatnego Internetu dla gmin. Zapytała, czy gmina coś robi w tym kierunku.

Radny Andrzej Ostaszewski zapytał, czy jest nadzór z gminy nad remontem chodnika na ul. Bielskiej. Czy jest jakiś termin na podłączenie się do kanalizacji.

Radny Eugeniusz Gryniewicki powiedział, że należy utwardzić teren przed przystankiem na ul. Białowieskiej w Narwi. Powiedział, że mieszkańcy Krzywca wykarczowali teren pod boisko i poprosił, aby nawieźć kilka wywrotek piachu.

Radny Piotr Ostaszewski powiedział, że mieszkańcy zgłaszają do niego problem zakrzaczeń na ulicy Mickiewicza. Zapytał, czy można je, np. spryskać jakimś środkiem.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że dobrze byłoby ogrodzić siatką boisko w Trześciance.

Sołtys wsi Gorodzisko Władysław Teśluk powiedział, że na drodze powiatowej przez wieś Gorodzisko jest dziura i woda wymywa podbudowę. Poprosił o interwencję w powiecie. Powiedział, że w Narewce ruszył program przydomowych oczyszczalni ścieków, zapytał, czy u nas coś takiego się planuje.

 

Ad. 7.

Wójt udzielił następujących odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

            Na interpelację radnego Mirosława Szelengowicza: Mamy zrobiony jeden projekt na drogę przez Bruszkowszczyznę do Odrynek, który jest ważny go grudnia. Na pozostałe projekty wystąpiliśmy kompleksowo o dofinansowanie. Czekamy na decyzję. Taka sama sytuacja jest w powiecie.

Radny Andrzej Ostaszewski zapytał, czy mamy wpływ na to jak zostaną zaprojektowane ulice w Narwi, czy leży to całkowicie w gestii projektanta. Chodzi głównie o ul. Młynową, która leży wyżej niż posesje i należałoby ją obniżyć.

Wójt odpowiedział, że projektant powinien sam o tym wiedzieć, a po drugie powinien być zobowiązany do przyjęcia uwag od osób zainteresowanych.

            Na interpelację radnego Jerzego Sakowskiego: NOK ma obowiązek prowadzić działalność kulturalną, ale też na siebie zarabiać tam, gdzie się da. Po przekazaniu działki NOK miał obowiązek podpisać umowę z kotłownią na dzierżawę placu. Nie jest to duża kwota, bo tylko 1000 zł miesięcznie. Nie można z budżetowych pieniędzy finansować osiedla. Mieszkańcom minimalnie mogą wzrosnąć opłaty.

            Na interpelację radnej Walentyny Timofiejuk: uczestniczyliśmy w programie „E-gmina”, z programu Ikonk@ zainstalowano komputery w bibliotece. Jeżeli pojawią się jakieś programy i będą one dla nas odpowiednie, to będziemy z nich korzystać. Poprosił radnych, aby sygnalizowali pojawienie się nowych programów.

            Na interpelację radnego Andrzeja Ostaszewskiego: nie ma terminu podłączeń do kanalizacji. Jest parę punktów, w których należy wykonać projekty dodatkowe na kanalizację ciśnieniową. Na razie trzeba rozliczyć się z przedsiębiorstwem „Dalba”. Odbyła się już pierwsza rozprawa.

            Na interpelację radnego Eugeniusza Gryniewickiego: przystanek na osiedlu był niecały miesiąc temu odremontowany, a już jest znowu zdewastowany. Można postawić nowy, ale jeżeli będzie delikatny to nie postoi długo. Można np.wybudować nowy z ładnej cegły.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że ładne, metalowe przystanki są w Gminie Michałowo. Wójt odpowiedział, że chętnie pojedzie z radnym i je obejrzy. Jeżeli taka będzie wola rady, to zostanie wykonany nowy przystanek.

Odnośnie terenu przed przystankiem Wójt powiedział, że najpierw trzeba zaprojektować skrzyżowanie.

Odnośnie boiska w Krzywcu – nie ma problemu z dowiezieniem piasku.

Na interpelację radnego Piotra Ostaszewskiego: nie wolno stosować środków chemicznych na zakrzaczenia.

Na interpelację radnego Jerzego Sakowskiego: boisko jest zbyt duże.

Na interpelację sołtysa wsi Gorodzisko Władysława Teśluk: wystosujemy pismo do powiatu. Odnośnie oczyszczalni ścieków – zgłosił się do nas instytut naukowy, który oferuje system przydomowych oczyszczalni ścieków. Dostarczają dwa zbiorniki, gmina powinna kupić licencję z prawem autorskim. Koszt przydomowej oczyszczalni ścieków wynosi około 3 tys. zł, jeżeli gospodarz zapewni udział własny, tzn. wkopie te pojemniki i podłączy. Efektem końcowym jest ładne oczko wodne na podwórku. Wykonawcy oczyszczalni oczekują dofinansowania z funduszy gminnych. Gminny Fundusz Ochrony Środowiska wynosi w naszej gminie około 20 tys. zł. Komisja Rozwoju Gminy może zająć się sprawą przydomowych oczyszczalni ścieków, zrobić rozeznanie.

Jan Kononiuk powiedział, że dobrze byłoby, aby pracownicy gminy śledzili fundusze unijne pod kątem kompleksowego dofinansowania przydomowych oczyszczalni ścieków.

Wójt odpowiedział, że ten problem leży nam wszystkim na sercu i nie trzeba zachęcać do szukania rozwiązań.

 

Ad. 8.

Przedstawiciel Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w Białymstoku poinformował, że ceny za odbiór śmieci są zróżnicowane, ponieważ obecnie firma odchodzi od pobierania opłat za dzierżawę pojemników. Od przyszłego roku wchodzi ponadto tzw. „opłata marszałkowska” w wysokości 75 zł za tonę odpadów oraz opłata za wysypisko. Wobec tego zaistnieją na pewno zmiany. Na dzień dzisiejszy koszt wywozu pojemnika wynosi 6,5zł.

Przewodniczący Rady zapytał, w jaki sposób można wypowiedzieć umowę, ponieważ mieszkańcy są zainteresowani korzystaniem z usług innej firmy. Zaznaczył, że pracownicy MPO nie zabierają worków ze śmieciami stojących przy pojemnikach.

Przedstawiciel MPO powiedział, że przekaże zastrzeżenia do centrali firmy. Zaznaczył, że firmie zależy na poprawieniu usług i dostosowaniu cen do cen konkurencji. Powiedział, że o zastrzeżeniach można informować telefonicznie.

Walentyna Timofiejuk zapytała, czy w Narwi jest możliwość ustawienia pojemników do selektywnej zbiórki odpadów, ponieważ mieszkańcy zgłaszają taką potrzebę.

Przedstawiciel MPO odpowiedział, że jest to możliwe. Wymaga jedynie porozumienia między firmami oczyszczającymi.

Wójt zaproponował, aby do urzędu gminy dostarczyć formularze umów na odbiór odpadów tak, aby mieszkańcom ułatwić formalności związane z ich podpisaniem. Obecnie stażyści odwiedzają kolejno sołectwa i mogliby przy okazji zostawić dla chętnych osób taką umowę.

Radny Jan Kononiuk zapytał, czy MPO odbiera eternit, na jakich zasadach i jaki jest tego koszt.

Przedstawiciel MPO odpowiedział, że za niewielką odpłatnością odbiera eternit. Poprosił o następne spotkanie i powiedział, że wówczas przedstawi pełne dane na temat odbioru eternitu, cen i zawierania umów.

 

Ad. 9.

Przewodniczący przeczytał pismo PKS Białystok informujące o zawieszeniu kursów autobusów. Pismo stanowi załącznik Nr 12 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo PKS Connex Bielsk Podlaski informujące o zawieszeniu kursów autobusów. Pismo stanowi załącznik Nr 13 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo z Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Hajnówce z prośbą o dofinansowanie zakupu tomografu komputerowego. Pismo stanowi załącznik Nr 14 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał informację Zarządu Dróg Powiatowych o wyprofilowaniu drogi powiatowej Nr 1640. Pismo stanowi załącznik Nr 15 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich dotyczące remontu chodnika we wsi Trześcianka. Pismo stanowi załącznik Nr 16 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał podanie mieszkańców wsi Trześcianka o oświetlenie skrzyżowania dróg w Trześciance. Pismo stanowi załącznik Nr 17 do oryginału protokołu.

Radna Joanna Krystyna Szafrańska poprosiła o zainstalowanie na budynku biblioteki w Trześcince żarówki zmierzchowej, aby w centrum wsi był oświetlony punkt.

Przewodniczący przeczytał informację Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o przyznaniu dofinansowania na realizację zadania „Remont cerkwi p.w. św. Apostoła Jakuba syna Alfeusza w Łosince”. Pismo stanowi załącznik Nr 18 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo Towarzystwa Muzycznego „Słopiewnie” z propozycją wstąpienia Narwiańskiego Ośrodka Kultury w Narwi jako członka wspierającego. Pismo stanowi załącznik Nr 19 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo Przewodniczącego Związku Gmin Wiejskich RP z propozycją wstąpienia w szeregi gmin członkowskich ZGW RP. Pismo stanowi załącznik Nr 20 do oryginału protokołu. Przewodniczący wyjaśnił, że poradniki „Vademecum skutecznego działania w samorządzie” przekazane zostały radnym przez Związek Gmin Wiejskich RP.

Przewodniczący przeczytał pisma dotyczące wyboru ławników. Pisma stanowią załączniki Nr 21 i Nr 22 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Hajnówce z propozycją wydawania mieszkańcom zaświadczeń z Urzędu Skarbowego za pośrednictwem Urzędu Gminy Narew. Pismo stanowi załącznik Nr 23 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo Świętokrzyskiego Związku Pracodawców Prywatnych i Polskiego Biura Pracy z prośbą o rozpropagowanie informacji o możliwości podjęcia pracy w Republice Czeskiej. Pismo stanowi załącznik Nr 24 do oryginału protokołu.

Wójt poinformował, że zgodnie z interpretacją jednej z Regionalnych Izb Obrachunkowych członkom ochotniczych staży pożarnych nie można wypłacać ekwiwalentu za udział w akcjach gaszenia pożarów. Oznacza to upadek ochotniczych straży pożarnych. Wójt wyraził nadzieję, że zakaz ten zostanie zniesiony. Dodał, że jeżeli Rada wyrazi chęć to można w tej sprawie wystosować pismo do władz centralnych informujące, że nie akceptujemy takiego stanu rzeczy.

 

Ad. 10.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 11.30.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Wójt Gminy Narew

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Data wytworzenia: 2007-08-10

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2007-10-26

Data modyfikacji: 2007-10-26

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2007-10-26