Protokół Nr IX/07
Protokół Nr IX/07
IX Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 27 listopada 2007 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.
Obrady IX Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 11.00 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz.
Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powitał wszystkich radnych, wójta Jakuba Sadowskiego, radnego powiatowego, obecnych sołtysów, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wszystkich zebranych.
Następnie Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 15 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.
Ad. 2
Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.
Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad. W głosowaniu wzięło udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymał się – 0.
Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad IX Sesji Rady Gminy.
2. Ustalenie porządku dziennego.
3. Przyjęcie protokołu z VIII Sesji Rady Gminy.
4. Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
5. Podjęcie uchwał:
- w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku;
- w sprawie powiadomienia Skarbnika Gminy o obowiązku przedłożenia Radzie Gminy Narew oświadczenia w przedmiocie pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w okresie od dnia 22 lipca 1944r. do dnia 31 lipca 1990r.;
- w sprawie zmiany uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa oraz powołania inkasentów opłaty skarbowej.
6. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
9. Wolne wnioski, informacje.
10. Zamknięcie obrad IX Sesji Rady Gminy Narew.
Ad. 3
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z VIII Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.
Uwag do końca Sesji nie wniesiono.
Ad. 4.
Wójt poinformował między innymi:
Koniec roku wiąże się z podsumowaniem i pytaniem, co dalej robimy? Planujemy jeszcze dwie sesje: podatkową i budżetową.
Zakończyliśmy budowę wodociągu we wsiach Kaczały, Janowo i Gradoczno. Odbiór odbędzie się 28 listopada br. Wykonawca nie dotrzymał terminu i będziemy zmuszeni naliczyć mu kary umowne. Jeden dzień zwłoki kosztuje wykonawcę około 900 zł.
Przeprowadziliśmy rozpoznanie ilości eternitu. W sumie jest 86 947,5 m2.
Przeprowadziliśmy badanie stopnia nasycenia pojemnikami na odbiór śmieci. Wynik jest mizerny, bowiem 41,8% mieszkańców posiada pojemniki na śmieci. Dane są szacunkowe, bowiem mogą być podpisywane nowe umowy lub mieszkańcy mogą rezygnować z usług. Dane te zostały przekazane sołtysom i radnym, aby za ich pośrednictwem docierać do mieszkańców i przekonywać do podpisywania umów na odbiór odpadów. Przepisy o ochronie środowiska nałożyły obowiązek odprowadzania do Funduszy Ochrony Środowiska 75 zł za tonę składowanych odpadów. Trzeba pamiętać o tym, że funkcjonowanie składowiska też kosztuje. Stoimy przed bardzo ważnym pytaniem, jaką ustalić stawkę za przyjmowanie odpadów na składowisko. Jeżeli nie ustalimy stawki, to z innych gmin będą do nas przywozić odpady, a musimy też dbać, żeby składowisko jak najdłużej nam służyło. Z drugiej strony wysoka opłata może odstraszyć mieszkańców od przywożenia odpadów na składowisko i przyczyni się do zaśmiecania lasów.
Otrzymaliśmy zamówioną przez Lokalną Grupę Działania „Koncepcję Zagospodarowania Wodnego Szlaku Turystycznego Rzeką Narew”. W 1999r. opracowaliśmy „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew”. Wówczas też zostały uchylone plany zagospodarowania przestrzennego. Obecnie wielu rolników chce na gruntach gorszej jakości zasadzić las. Plan, który mamy nie odpowiada tym potrzebom. Niezbędna jest aktualizacja Studium.
Otrzymaliśmy odpowiedź Instytucji Zarządzającej Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina Interreg IIIA/Tacis CBC, że nasz wniosek o dofinansowanie kompleksowej przebudowy ciągów komunikacyjnych Gminy Narew spełnia wszystkie kryteria formalne, lecz nie wystarczyło środków finansowych.
Na najbliższych posiedzeniach komisji rady należałoby się zająć aktualizacją Planu Rozwoju Lokalnego, czyli przede wszystkim ustalić priorytetowe inwestycje do realizacji.
Otrzymaliśmy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchyla § 9 naszej uchwały dotyczący wsi Iwanki, a dokładniej posesji Pana Adama Hryniewickiego. Przepisy prawa wymagają, żeby zmiany w planie przestrzennego zagospodarowania ogłaszać w sposób zwyczajowo przyjęty. Zwyczaj wprowadza rada gminy. U nas rada nie wprowadziła zwyczaju. Robiliśmy tak, że jeżeli Wójt wydawał decyzję o warunkach zagospodarowania posesji to wywieszana ona była na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy, w danej miejscowości i ogłaszana prasie. Jeżeli Rada Gminy uchwalała zmiany w planach zagospodarowania przestrzennego, to ogłaszaliśmy to w prasie, Internecie i poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy. Wszystkie gminy tak robią. Zarzucono, że zwyczaj przyjęty wskazuje, aby jeszcze ogłosić na tablicy ogłoszeń w danej miejscowości. Na tej działce była szkoła, położona ona jest za wsią. Teren jest budowlany. To właściciel decyduje, co na nim chce wybudować. Decyzja Wójta upadła, Pan Hryniewicki złożył wniosek, więc postanowiliśmy, żeby Rada podjęła uchwałę, bowiem to ona decyduje o planach przestrzennego zagospodarowania. Teraz zarzuca mi się, że Wójt użył Rady jako narzędzia. Drugi zarzut dotyczy tego, że planista wpisał, co jest faktycznie na działce, czyli „budynek inwentarski z przeznaczeniem na hodowlę krów”. Przepisy wymagają opisania tego, co jest faktycznie. Potem można dopisać „z możliwością zmiany jego funkcji”. Zarzuca się, że należało wpisać „że działka nadaje się pod zabudowę” nie zauważając, że tam już jest budynek. Sprawa ciągnie się już cztery lata. Dzisiaj należy odpowiedzieć na pytanie, czy zgadzamy się na uchylenie punktu naszej uchwały, czy walczymy. Jest przygotowana skarga kasacyjna przez naszego radcę prawnego.
Odpis wyroku stanowi załącznik Nr 2 do oryginału protokołu.
Skarga kasacyjna stanowi załącznik Nr 3 do oryginału protokołu.
Opinia architekta Wiktora Panfiluka dotycząca treści wyroku stanowi załącznik Nr 4 do oryginału protokołu.
Radny Jan Selwestruk zapytał, czy jest szansa na wygranie sprawy.
Wójt odpowiedział, że jeżeli radni będą chcieli, to można będzie pojechać na rozprawę i przedstawić nasze uzasadnienie, co może pomóc sprawie.
Wójt powiedział, że jest przekonany, że budynek inwentarski jest usytuowany w dobrym miejscu, bowiem nie otrzymał żadnej skargi od miejscowych. Wszystkie skargi płyną od przyjezdnych.
Ad. 5.
Podjęcie uchwał:
- w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku.
Wójt dodał, że uchwała wprowadziła plan zagospodarowania przestrzennego w sześciu miejscowościach. Uchylone zostały tylko zapisy dotyczące wsi Iwanki. Jeżeli nie wniesiemy skargi kasacyjnej to z dniem 30 listopada wyrok nabierze mocy i § 9 uchwały przestanie obowiązywać.
Radny Jerzy Sakowski poprosił o przypomnienie brzmienia uchylanego zapisu uchwały.
Wójt odczytał § 9 uchwały.
Radny Jerzy Sakowski zapytał o sposób postępowania: czy uchwała nie powinna być podjęta przed wydaniem przez wójta decyzji o warunkach zabudowy.
Wójt odpowiedział, że jeżeli jest wydana decyzja to uchwała nie jest konieczna i odwrotnie. Gdy decyzja Wójta została uchylona to wnioskodawca zwrócił się do Rady o ujęcie w planie. Rada ujęła w planie, a dziś również uchwała rady została uchylona. Pozostaje złożyć skargę kasacyjną, a jeżeli to nie pomoże to trzeba będzie rozważyć, czy zaczynamy procedurę od nowa, czy zostawiamy sprawę. Wójt dodał, że decyzja wójta była zaskarżona do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które przyznało nam rację, czyli odrzuciło skargę. Następnie zebrał się drugi skład i uchylił decyzję pierwszego składu.
Z-ca Wójta dodał, że w uchwale trzeba dodać § 3 „Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.”
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr IX/51/07 Rady Gminy Narew z dnia 27 listopada 2007 roku w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.
- w sprawie powiadomienia Skarbnika Gminy o obowiązku przedłożenia Radzie Gminy Narew oświadczenia w przedmiocie pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w okresie od dnia 22 lipca 1944r. do dnia 31 lipca 1990r.
Wójt wyjaśnił, że Rada powołuje Skarbnika i dlatego ma obowiązek powiadomić o obowiązku złożenia oświadczenia.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr IX/52/07 Rady Gminy Narew z dnia 27 listopada 2007 roku w sprawie powiadomienia Skarbnika Gminy o obowiązku przedłożenia Radzie Gminy Narew oświadczenia w przedmiocie pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w okresie od dnia 22 lipca 1944r. do dnia 31 lipca 1990r. stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.
- w sprawie zmiany uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa oraz powołania inkasentów opłaty skarbowej.
Z-ca Wójta wyjaśnił, że w sekretariacie mamy nową pracownicę. Najwygodniej jest wnosić opłaty skarbowe właśnie w sekretariacie, dlatego należy ją to tego upoważnić.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr IX/53/07 Rady Gminy Narew z dnia 27 listopada 2007 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa oraz powołania inkasentów opłaty skarbowej stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.
Ad. 6.
Przewodniczący Rady oraz Wójt przedstawili informacje o złożonych oświadczeniach majątkowych. Informacje stanowią załączniki Nr 8 i 9 do oryginału protokołu.
Przewodniczący Rady przeczytał informację Naczelnika Urzędu Skarbowego
w Hajnówce, która stanowi załącznik Nr 10 do oryginału protokołu oraz informacje Wojewody, która stanowi załącznik Nr 11 do oryginału protokołu.
Ad. 7.
Piotr Ostaszewski powiedział, że przed szkołą należałoby powiększyć parking na całą szerokość posesji, ponieważ rano nie mieszczą się na nim autobusy i samochody rodziców dowożących dzieci do szkoły.
Andrzej Ostaszewski powiedział, że w złym stanie jest odcinek ul. Cichej od końca żwirówki do cmentarza oraz odcinek drogi od końca ul. Dąbrowskiego do cmentarza. Należałoby również utwardzić drogę dojazdowa na łąki od drogi do Bielska przy posesji Kuprianowiczów. Powiedział, że należy docenić pracę Pani Olgi Leonowicz np. poprzez wręczenie nagrody na koniec roku.
Joanna Krystyna Szafrańska powiedziała, że należy coś zrobić z przystankiem w Trześciance, bo jest w opłakanym stanie.
Eugeniusz Dudzicz zaproponował, aby przystanki w gminie pomalować na barwy „Jagielonii” tak jak robią to inne gminy, aby zapobiec dewastacji.
Jerzy Sakowski zapytał, kiedy będzie zakupiony sprzęt do Gospodarki Komunalnej.
Jan Kononiuk przeczytał wnioski Komisji Budżetu i Finansów o:
1) konsultacje z Zarządem Dróg Wojewódzkich w sprawie ułożenia chodnika przy drodze wojewódzkiej od ul. Bielskiej do stacji paliw;
2) przedstawienie raportu ze współpracy ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami Unii Europejskiej i pozarządowymi;
3) dofinansowanie Klubu Sportowego „Iskra” w kwocie 12 500zł.
Eugeniusz Dudzicz powiedział, że na drodze do Hajnówki między Makówką i Chrabostówką dochodzi do wielu wypadków. Powiedział, żeby wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg o ustawienie barierki i oznakowanie.
Jan Kononiuk powiedział, że większość skrzyżowań na terenie gminy jest zakrzaczonych, co powoduje, że jest bardzo słaba widoczność.
Eugeniusz Gryniewicki zapytał, jak zmobilizować spółkę wodną do pracy.
Eugeniusz Gryniewicki zapytał, jak wygląda sprawa opału dla poszczególnych świetlic wiejskich.
Ad. 8.
Wójt udzielił następujących odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:
Na interpelację Piotra Ostaszewskiego: Zainteresujemy się sprawą parkingu. Nie wygląda on najlepiej.
Na interpelacje Andrzeja Ostaszewskiego i Jerzego Sakowskiego: Mamy jedną przyczepę, która cały czas jest zajęta wywozem osadów ściekowych. Na poprzedniej sesji zgłosiłem chęć zakupu samochodu ciężarowego, żeby zintensyfikować naprawę dróg. Pracownicy Gospodarki Komunalnej zasugerowali, że przyczepa będzie lepsza od samochodu ciężarowego, ponieważ np. na „Star” wchodzi 6 ton, a na przyczepę 12 ton. W budżecie są na to zarezerwowane środki w wysokości 40 tys. zł. Na następnej sesji zaproponujemy zwiększenie do 46 tys. zł na zakup nowej przyczepy. Mamy ciągnik z dwoma napędami, który bez problemu będzie jeździł po bocznych drogach. Gdy zakupimy sprzęt robota pójdzie szybciej.
Na interpelację Jana Kononiuka: Do usuwania krzaków na drogach gminnych wykorzystamy pracowników interwencyjnych. W sprawie dróg powiatowych i wojewódzkich wystąpimy z pismami.
Na interpelację Joanny Krystyny Szafrańskiej: Przystanek trzeba zrobić.
Na propozycję Eugeniusza Dudzicza odpowiedział, że zostanie ona rozważona i sprawdzone będzie, czy SANEPID zaakceptuje inny kolor niż biały.
Na wnioski Komisji Budżetu i Finansów:
1) Zarząd Dróg Wojewódzkich nie wyraża zgody na chodnik na tym odcinku. W budżecie na rok przyszły zaplanowaliśmy dotację dla Zarząd Dróg Wojewódzkich na dokończenie chodnika przy ul. Bielskiej. Przy tej okazji ponowimy prośbę o chodnik na tym odcinku.
2) Z organizacjami pozarządowymi trudno się współpracuje. Np. Północnopodlaskie Towarzystwo Ochrony Ptaków wykupiło ogromne połacie ziem, na których nic nie robią. Włączają się do tego, aby obejmować nasze tereny planami ochrony Natura 2000. Nasze zdanie mniej się wówczas liczy. Współpraca ze stowarzyszeniami sprowadza się do włączania się w realizację projektów. Są trzy stowarzyszenia, z którymi dobrze się współpracuje i współpraca powinna być traktowana poważnie. Są to: Stowarzyszenie Gmin Górnej Narwi, Stowarzyszenie Samorządów Euroregionu Puszczy Białowieskiej oraz Związek Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej. W ramach SGGN przygotowany został wniosek na termomodernizację budynków na 5 mln euro do Programu ISPA. Współpraca z SSEPB to głównie współpraca z Lokalną Grupą Działania. ZGRPB zawiązał się głównie po to, aby stworzyć niedaleko Bielska Podlaskiego składowisko i przetwórnię odpadów. Nie należymy do Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, ponieważ należy do niego około 60 gmin i one dostatecznie dobrze reprezentują nasze interesy. Raz lub dwa razy do roku jeżdżę na spotkania ZGWWP. Przez ZGWWP nie bylibyśmy w stanie uzyskać żadnych dotacji. Jest wiele różnych stowarzyszeń i należy zadać sobie pytanie, jakie korzyści uzyska gmina dzięki współpracy z nimi i czy współpraca nie doprowadzi do wykorzystywania gminy do statutowych celów organizacji. Szkoda, że nie ma na naszym terenie Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Narwiańskiej, przez które można byłoby np. zdobywać fundusze.
3) Przynależność„Iskry” do IV ligi pociąga za sobą wydatki od 100 do 200 tys. zł. Przekazywaliśmy kilkakrotnie środki dla klubu – w sumie około 20-30 tys. zł. Klub sportowy nie jest gminną instytucją i gmina nie ma obowiązku przekazywania środków na jego funkcjonowanie. W budżecie na 2008 rok zostanie zaplanowana kwota 30 tys. zł., którą przekażemy po przeprowadzeniu konkursu na sportowe usługi dla gminy, a z której klub będzie musiał się rozliczyć. Nie wycofujemy się z utrzymania stadionu. Praktycznie żadna z gmin w województwie nie ma na utrzymaniu IV-ligowej drużyny. Nie stać nas, aby z funduszy gminnych utrzymać IV-ligową drużynę. Więcej przekazać nie możemy. Jeżeli „Iskra” nie będzie w stanie się utrzymać to powinna się wycofać z działalności ligowej i rozwijać sport miejscowy, np. zająć się sportem masowym, rozwijać umiejętności sportowe naszych dzieci.
Na interpelację Eugeniusza Gryniewickiego: Spółka wodna nie podlega pod gminę tylko pod starostwo. Mieszkańcy odczuwają dobre lub złe skutki funkcjonowania spółki. Jest to organizacja samofinansująca.
Mirosław Szelengowicz powiedział, że 29 listopada odbędzie się posiedzenie Zarządu Spółki. Zaproponował, żeby na następnej sesji Rady Gminy Bazyl Ostaszewski przedstawił raport z realizacji zadań i wpłat członkowskich.
Na interpelację Eugeniusza Gryniewickiego: Nie mamy żadnych problemów z opałem, bowiem często musimy usuwać drzewa spróchniałe, przeszkadzające przy drodze lub przy budowie inwestycji. Wozimy je nie tylko do świetlic, ale też do ludzi biednych korzystających z pomocy społecznej.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady przeczytał podziękowania Posła Eugeniusza Czykwina. Pismo stanowi załącznik Nr 12 do oryginału protokołu.
Przewodniczący Rady przeczytał pismo Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce informujące, że zimowe utrzymanie dróg powiatowych w sezonie 2007/2008 będzie prowadzone według V standardu zimowego. Pismo stanowi załącznik Nr 13 do oryginału protokołu. Przewodniczący Rady przeczytał definicję pojęcia V standardu zimowego utrzymania dróg. Jest to: „jezdnia odśnieżona w miejscach zasp, odśnieżony, co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek, jezdnia posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu. Dopuszczalne odstępstwa od standardu po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny do 16 godzin, zajeżdżony – występuje, nabój śnieżny – występuje, zaspy – występują do 24 godzin, dopuszczalne przerwy w komunikacji do 24 godzin, gołoledź pośniegowa do 8 godzin.”
Wójt poinformował, czym dysponuje gmina. Jest to pług za traktorem, pług czołowy, ładowarka i równiarka, która obecnie jest na generalnym przeglądzie, który potrwa do 4-5 grudnia. Może być problem z posypywaniem, ponieważ jest jeden rozrzutnik jednoosiowy, który za jednym razem może posypać około 900 metrów drogi.
Radny Jan Selwestruk poprosił, aby przy wzgórkach i zakrętach wysypać trochę piasku. Powiedział, że w swojej miejscowości sam posypywał drogę.
Wójt powiedział, żeby radni, sołtysi i mieszkańcy zgłaszali do urzędu gminy, gdzie jest potrzeba przywiezienia piasku.
Ad. 10.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 13.30.
Protokolant: Joanna Majewska | Przewodniczący obrad: Eugeniusz Dudzicz |
Metryka strony