Protokół Nr XXVII/06

Protokół Nr XXVII/06

 

XXVII Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 1 marca 2006 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady XXVII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 9.00 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz.

Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz powitał Wójta, Sekretarza, radnych, sołtysów oraz kierowników jednostek organizacyjnych.

Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 13 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Kiryłowicz Andrzej, Mirosław Gromotowicz. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad. W głosowaniu wzięło udział 13 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie XXVII Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XXVI Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Podjęcie uchwał:

-              w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew;

-              w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.      Wolne wnioski, informacje.

9.      Zamknięcie obrad XXVII Sesji Rady Gminy Narew.

 

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXVI Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4.

Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Wójt Gminy mgr Jakub Sadowski.

Poinformował między innymi:

1.      Budżet ulega ciągłym zmianom, zakres inwestycyjny jest ciągle modyfikowany i to było potrzebą zwołania dzisiejszej sesji. Są to zmiany korzystne. Już wiemy, że nie będziemy potrzebować kredytu w wysokości 1,5 mln, a o 300 tys. zł mniej. Zwiększamy zakres zadań inwestycyjnych. Zamierzamy wybudować wodociągi do Koźlik, Lach Gramotnego, Gorodczyna. Chcemy zlecić robienie projektów na wodociągi do Kaczał, Janowa, Gradoczna i Puchłów. Już 86% mieszkańców Gminy Narew korzysta z bieżącej wody.

2.      Wczoraj rozstrzygnęliśmy przetarg na budowę stacji uzdatniania wody w Narwi. Na przetargu był przedstawiciel Instytucji Płatniczej Phare 2003. Przetarg wygrała firma z Leszna, której oferta była jedyną zgłoszoną do przetargu.

3.      W sobotę odbieramy certyfikat uczestnictwa w akcji „Przejrzysta Polska”, w ramach której mieliśmy za zadanie prezentować mieszkańcom m.in. budżet gminy. Tak jak w ubiegłym roku również i w tym przygotowaliśmy informator budżetowy. Wójt poprosił radnych i sołtysów, aby rozdali je w swoich miejscowościach.

4.      W prasie ukazują się artykuły, w których „wylewają na nas tony błota” niesłusznie i nieprawdziwie. Wszystkie instytucje mają podział kompetencji. Gmina nie ma żadnych uprawnień budowlanych. Mamy tylko prawo do aktualizacji planów zagospodarowania przestrzennego. Zarzuca się nam, że ukrywamy samowolę budowlaną. Cały teren firmy Pronar ma aktualny plan zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli plan jest aktualny to nie wymaga się od gminy żadnej decyzji o warunkach zabudowy ani decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych przed rozpoczęciem budowy tylko od razu daje się projekt do zatwierdzenia przez starostwo. Istnieją służby nadzoru budowlanego i do ich kompetencji należy sprawdzanie legalności wznoszonych inwestycji.

5.      Przez Stowarzyszenie Gmin Górnej Narwi tworzona jest Strategia Zagospodarowania Turystycznego Wzdłuż Brzegów Rzeki Narew od Zbiornika Siemianówka do Łap. Rozpisane tam będą zadania, do których chcę wpisać zagospodarowanie miejsca przy moście w Narwi.

6.      Zaproponowałem pani dyrektor szkoły, żeby busa LDV przekazać do Narwiańskiego Ośrodka Kultury do wożenia zespołów oraz sportowców. Natomiast w celu dowożenia dzieci do szkoły dążyć do zakupu taboru „Autosanu” typu „Żaczek”.

 

Ad. 5.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, co ma zrobić radny, jeżeli jest straszony i zabrania mu się rozmów z pracownikami gminy.

Wójt powiedział, że radny radzi nad sprawami strategicznymi, natomiast Wójt wraz z urzędem jest wykonawcą decyzji rady i w tym celu dobiera sobie pracowników. Są osoby, które źle pojmują swoja rolę i uważają, że są uprawnione do wyręczania Wójta w tych sprawach. Pracownicy muszą wiedzieć, że nad nimi jest tylko jeden kierownik, przed którym odpowiadają, bo jak ich będzie dużo, to wtedy będzie anarchia. Żaden z radnych nie ma uprawnień przełożonego w stosunku do osób zatrudnionych w Urzędzie Gminy. Rada jest jedynie przełożonym Wójta.

Sołtys wsi Narew-Gnilica Leon Zubrycki powiedział, że na sesji w grudniu 2004 roku był przedstawiciel z Hajnówki i mówił, że na wiosnę 2005 roku będzie zrobiony asfalt do Odrynek. Gmina zrobiła projekt, a droga nie została zrobiona.

Wójt odpowiedział, że ta sprawa „spędza sen” z oczu władzom gminy od siedmiu lat. Gmina zrobiła podkłady geodezyjne. Starostwo składa wnioski o przyznanie funduszy unijnych, ale ich nie dostaje. Proponowałem, że możemy napisać wniosek i może nasz wniosek będzie miał więcej szczęścia.

Radna Bożena Pogorzelska powiedziała, że złożony został wniosek do Rady Powiatu o podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia do budżetu powiatu na 2006 rok i sfinansowania ułożenia nawierzchni bitumicznej na drodze powiatowej do Odrynek podpisany przez Przewodniczącego Rady i Wójta Gminy Narew oraz poparty podpisami mieszkańców. Powiedziała, że razem z mieszkańcami pojedzie na sesję Rady Powiatu.

Sołtys Leon Zubrycki powiedział, że kierownik Zarządu Dróg Powiatowych powinien mieć porozumienie ze starostwem, a nie przyjeżdżać na sesję i mówić, że ta droga zostanie zrobiona.

Sołtys wsi Waniewo powiedział, że rolnicy będą mieli problem, co robić z padłą zwierzyną. Jeżeli się telefonuje do firmy utylizacyjnej oni tłumaczą, że gmina nie podpisała umowy. Lekarz weterynarii wyrejestrowując padłą zwierzynę pyta, co rolnik z nią zrobił.

Wójt odpowiedział, że nie nawiązaliśmy z firmą utylizacyjną umowy z tego powodu, że za sam stan gotowości trzeba byłoby jej płacić około 800 zł miesięcznie, a i tak od rolnika byłaby pobierana opłata. Jest inna firma utylizacyjna, która bez opłat odbiera niektóre padłe zwierzęta. W tej sprawie należy kontaktować się z Inspektorem Mikołajem Timofiejukiem.

Radna Bożena Pogorzelska powiedziała, że jeżeli chodzi o drób to umowę na odbiór zdechłego ptactwa można podpisać z firmą „Struga”. Jeżeli jest kilka gospodarstw, to wtedy jest taniej.

 

Ad. 6.

Podjęcie uchwał:

-        w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że w Radźkach odkupiliśmy teren i chcemy przekształcić go na drogę gminną.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXVII/169/06 Rady Gminy Narew z dnia 1 marca 2006 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że w tej uchwale proponujemy rozszerzenie zakresu zadań inwestycyjnych i zmniejszenie kredytu.

Rana Walentyna Timofiejuk zapytała, czy kwota wymieniona w pkt 10 załącznika Nr 1 do załącznika Nr 3 może być kwotą zagrożoną.

Z-ca Wójta powiedział, że nie jest to kwota zagrożona, bo umowa jest już podpisana.

Wójt dodał, że w tym miejscu jest tylko zaznaczone, że inwestycja nie będzie finansowana z własnych środków tylko z unijnych.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, kiedy rozpoczną się prace.

Wójt odpowiedział, że za tydzień podpiszemy umowę z wykonawcą.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, czy to prawda, że w 2005 roku nie przekazaliśmy w żadnych środków na „Iskrę” i w tym też nie przewidujemy dotacji na sport.

Wójt odpowiedział, że nie zawarliśmy porozumienia z LKS „Iskra” dlatego, że nie mamy podstaw prawnych do finansowania stowarzyszeń. „Iskra” jako stowarzyszenie nie jest instytucją gminną. Może ona startować w przetargach, wyręczać odpłatnie gminę z zadań sportowych. Równie dobrze przetarg może wówczas wygrać stowarzyszenie z innej gminy. Zadania „Iskry” w zakresie opieki nad najmłodszymi sportowcami przejął Narwiański Ośrodek Kultury i dla niego zwiększyliśmy dotację oraz chcemy przekazać samochód. NOK jest odpowiedzialny za szkolenie najmłodszych formacji sportowych, które z czasem awansują do seniorów. Obecnie trwają prace nad zarejestrowaniem LKS „Iskra” jako organizacji pożytku publicznego.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, czy został złożony wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych drogi do Goręd.

Z-ca Wójta odpowiedział, że wniosek został złożony 30 września 2005r. Nadal trwają procedury kwalifikacyjne.

Wójt dodał, że nadal rozpatrywany jest wniosek o dofinansowanie budowy drogi do Grodziska.

Radny Mikołaj Kondraciuk zapytał, czy jest złożony wniosek na drogę Soce-Puchły.

Wójt odpowiedział, że nie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXVII/170/06 Rady Gminy Narew z dnia 1 marca 2006 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006r. stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

Ad. 7.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostały udzielone na bieżąco i znajdują się w pkt 5 protokołu.

 

Ad. 8.

            Przewodniczący Rady przeczytał pismo Społecznego Komitetu Organizacyjnego Hajnowskich Dni Muzyki Cerkiewnej z prośbą o pomoc w organizacji festiwalu na zasadzie pokrycia kosztów zakwaterowania i wyżywienia jednego z chórów. Przewodniczący, powiedział, aby wzorem lat ubiegłych zapewnić jednemu z chórów zakwaterowanie w „Zajeździe pod Akacją”. Rada przyjęła propozycję przez aklamację. Pismo stanowi załącznik Nr 4 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady przeczytał pismo KRUS w Hajnówce informujące o konkursie dla rolników „Na najlepiej wykonane zadanie prewencyjne w programie Zdrowie i Bezpieczeństwo Pracy w Gospodarstwie Rolnym”. Pismo stanowi załącznik Nr 5 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady przeczytał pismo Prawosławnego Ośrodka Miłosierdzia „Eleos” z prośbą o dofinansowanie rozbudowy Domu Opieki w Trześciance. Pismo stanowi załącznik Nr 6 do oryginału protokołu.

Z-ca powiedział, że przepisy „związały ręce” gminie, jeżeli chodzi o udzielanie pomocy, ponieważ kolejność powinna być taka, że to gmina organizuje przetarg pokazując, co chce zrobić i dopiero później wybiera organizacje społeczne do realizacji tego celu.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że jest to jedyny dom opieki na terenie gminy, w którym jest obecnie 27 pensjonariuszy. Parafia w Trześciance jest nieduża, bo liczy sobie około 200 osób.

Radca prawny powiedział, że gmina może pomóc dla pensjonariuszy będących mieszkańcami Gminy Narew.

Radna Bożena Pogorzelska powiedziała, aby ksiądz napisał wniosek o pomoc rzeczową z wyszczególnieniem, czego będzie potrzebował i w jakiej ilości.

Z-ca powiedział, że Gmina nie będzie finansowała rozbudowy Domu Opieki, a może tylko pomóc w jego utrzymaniu. W tym celu zaproponował, aby zawrzeć porozumienie na nieodpłatny wywóz nieczystości z Ośrodka oraz dostawę żwiru lub innych materiałów, którymi dysponuje Gmina Narew.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o rzeczowe wsparcie rozbudowy Domu Opieki w Trześciance. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem wniosku głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Przewodniczący Rady przeczytał pismo Włodzimierza Rakowskiego z prośbą o przyznanie materiałów budowlanych. Pismo stanowi załącznik Nr 7 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady powiedział, że Pan Włodzimierz Rakowski zostanie poinformowany pisemnie, że jeżeli po wyjściu z Zakładu Karnego zgłosi się do urzędu gminy, to jego prośba zostanie wówczas rozpatrzona.

Radny Witalis Gromotowicz zapytał, jak wygląda sprawa z Salą gimnastyczną.

Radca prawny powiedział, że sprawa jest w toku. Biegły wydał opinię, że wykonawca popełnił błędy. Pozwany ma prawo złożyć zarzuty do opinii i to zrobił, a biegły musi się do nich ustosunkować. Pozwany ma również prawo wnioskować o nowego biegłego.

Radna Bożena Pogorzelska zapytała, czy nie można wystąpić do sądu o zamknięcie sprawy dowodowej na etapie opinii biegłego.

Radca prawny powiedział, że jeżeli będzie wniosek pozwanego o powołanie nowego biegłego, to będzie wnioskował o jego oddalenie. Natomiast, jeżeli sąd dopuści nowego biegłego, to w sali nie będzie można nic robić.

Z-ca powiedział, że należy doprowadzić sprawę do wydania wyroku w I instancji, żeby były już stworzone dokumenty dowodowe, następnie wyremontować salę za własne pieniądze, a potem walczyć o ich zwrot.

            Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Narwi zaprosiła do zwiedzenia wystawy twórców nieprofesjonalnych z terenu Gminy Narew, która będzie otwarta do 18 marca.

            Radny powiatowy Stefan Kuczyński powiedział odnośnie budowy drogi powiatowej do Odrynek, że budowa dróg powiatowych jest zaplanowana tylko ze środków Unii Europejskiej. Czy będą pieniądze na tę drogę będzie wiadomo pod koniec marca, ponieważ na wtedy zaplanowana jest sesja budżetowa. W sprawie drogi Soce-Puchły powiedział, że są problemy natury technicznej, ponieważ są tam nieuregulowane stosunki własnościowe. Przebiega ona w innym miejscu niż w planie, dlatego też najwcześniej remont tej drogi może być zaplanowany na rok 2007.

            Radna Bożena Pogorzelska powiedziała, że na ulicy Mickiewicza jest wyłom w ulicy słabo widoczny po zmierzchu. Zapytała, czy nie można go byłoby oświetlić.

Kierownik GK powiedział, że światło pali się zarówno wieczorem, jak i całą noc. Zaproponował, że z kimś z radnych może to sprawdzić.

            Radny Mikołaj Kondraciuk zapytał, czy robi się coś, aby gmina przejęła sprzedaż wody.

            Z-ca Wójta odpowiedział, że na razie nie.

 

Ad. 9.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 10.30.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2006-05-09

Data modyfikacji: 2006-05-09

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2006-05-09