Protokół Nr III/07

Protokół Nr III/07

 

III Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 3 stycznia 2007 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady III Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 12.00 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powitał wszystkich radnych, Wójta Pana Jakuba Sadowskiego, sekretarza, Panią skarbnik, radcę prawnego, obecnych sołtysów, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wszystkich zebranych.

Następnie Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 15 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Jan Kononiuk powiedział, że zgłasza wniosek o rozszerzenie porządku obrad o pkt 9 Podjęcie uchwały o likwidacji szkoły w Łosince.

Przewodniczący Rady powiedział, że nie może wprowadzić tego punktu do dzisiejszych obrad Rady Gminy, ponieważ został on zgłoszony niezgodnie z procedurą. Wniosek o rozszerzenie obrad powinien wpłynąć do Przewodniczącego na piśmie, co najmniej na 7 dni przed dniem sesji.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad. W głosowaniu wzięło udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymał się – 2.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad III Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z II Sesji Rady Gminy.

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Zatwierdzenie planu pracy Komisji Rozwoju Gminy oraz Komisji Budżetu i Finansów na 2007 rok.

6.      Zatwierdzenie planu pracy Rady Gminy Narew na 2007 rok.

7.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Narew na 2007 rok;

-        w sprawie uchwalenia statutów sołectw na terenie Gminy Narew;

-        w sprawie zmiany Statutu Gminy Narew;

-        w sprawie powołania inkasenta opłaty skarbowej;

-        w sprawie nieodpłatnego przekazania samochodu strażackiego typu STAR A 25 P-116 numer rejestracyjny BTU 6978;

-        w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości gminnej o nr ewidencyjnym 1458/6 w Narwi na cele publiczne związane z kulturą i sztuką;

-        w sprawie budżetu gminy na 2007 rok;

8.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

9.      Wolne wnioski, informacje.

10.  Zamknięcie obrad III Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z II Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4.

Radny Andrzej Ostaszewski powiedział, że wjeżdżając do Narwi od strony Białegostoku po prawej stronie za mostem są powywalane drzewa. Czy potrzebne jest jakieś specjalne pozwolenie, żeby to uprzątnąć?

Wójt odpowiedział, że trzeba tam precyzyjnie ustawić granicę, ponieważ jedna działka jest gminna i w obrębie tej działki jesteśmy w stanie wystąpić do Starostwa Powiatowego w Hajnówce o pozwolenie na wycięcie drzew. Problem jest z innymi działkami, ponieważ mają one innych właścicieli. Wójt powiedział, że zorientuje się, do kogo należą działki i porozmawia z ich właścicielami.

Radny Andrzej Ostaszewski powiedział, że ul. Cicha po zrobieniu kanalizacji została trochę zaniedbana. Mieszkańcy zgłaszali, że nie ma jak przejechać.

Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa Stanisław Korobkiewicz powiedział, że równiarka zostanie wysłana na tę ulicę.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że przy drodze Waniewo – Iwanki są powalone drzewa, które trzeba uprzątnąć.

Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej odpowiedział, że jest to droga powiatowa.

 

Ad. 5.

            Przewodniczący Komisji Rozwoju Gminy przeczytał przyjęty przez komisję plan pracy na 2007 rok.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zaproponowany plan pracy Komisji Rozwoju Gminy.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Plan pracy Komisji Rozwoju Gminy stanowi załącznik Nr 2 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów przeczytał przyjęty przez komisję plan pracy na 2007 rok.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zaproponowany plan pracy Komisji Budżetu i Finansów.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Plan pracy Komisji Budżetu i Finansów stanowi załącznik Nr 3 do oryginału protokołu.

 

Ad. 6.

Przewodniczący Rady przeczytał plan pracy Rady Gminy Narew na 2007 rok.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zaproponowany plan pracy Rady Gminy Narew na 2007 rok.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Plan pracy Rady Gminy Narew stanowi załącznik Nr 4 do oryginału protokołu.

 

Ad. 7.

Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Narew na 2007 rok.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Krystyna Pawluczuk przeczytała przyjęty przez komisję plan pracy na 2007 rok.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr III/13/07 Rady Gminy Narew z dnia 3 stycznia 2007 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Narew na 2007 rok stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

-        w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia statutów sołectw.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który wyjaśnił, że diametralne zmiany statutów wymagają konsultacji społecznych z mieszkańcami. Na to potrzeba czasu, a już trzeba przeprowadzać wybory sołtysów. Ostatecznie zaproponowaliśmy zmianę uchwały polegającą na zastąpieniu wyrażenia „zarząd gminy” wyrażeniem „Wójt Gminy Narew”.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr III/14/07 Rady Gminy Narew z dnia 3 stycznia 2007 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia statutów sołectw stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

 

-        w sprawie zmiany Statutu Gminy Narew.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że zmieniony zostanie zapis dotyczący wyboru przewodniczących komisji.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Jerzemu Sakowskiemu, który powiedział, że wszędzie jest tak, że przewodniczących komisji wybierają członkowie komisji.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 3, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr III/15/07 Rady Gminy Narew z dnia 3 stycznia 2007 roku w sprawie zmiany Statutu Gminy Narew stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

 

-        w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa oraz powołania inkasentów opłaty skarbowej.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Z-cy Wójta, który powiedział, że od nowego roku wprowadzone zostały podwyżki opłaty skarbowej. Ponadto ustawa wprowadziła zasadę, że trzeba odprowadzać opłatę skarbową w banku, na poczcie lub w kasie urzędu. U nas nie ma kasy. Jest jeszcze jedno rozwiązanie, a mianowicie pobór opłaty skarbowej w drodze inkaso, tzn. rada wyznacza inkasentów, u których można dokonywać wpłat. Chodzi o to, aby nie odsyłać interesantów do banku.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr III/16/07 Rady Gminy Narew z dnia 3 stycznia 2007 roku w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa oraz powołania inkasentów opłaty skarbowej stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.

 

-        w sprawie nieodpłatnego przekazania samochodu strażackiego typu STAR A 25 P-116 numer rejestracyjny BTU 6978.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr III/17/07 Rady Gminy Narew z dnia 3 stycznia 2007 roku w sprawie nieodpłatnego przekazania samochodu strażackiego typu STAR A 25 P-116 numer rejestracyjny BTU 6978 stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.

 

-        w sprawie nieodpłatnego przekazania własności zabudowanej nieruchomości położonej w obrębie miejscowości Narew na rzecz Narwiańskiego Ośrodka Kultury.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że chodzi tu o uwłaszczenie NOK-u, który korzysta z hotelu, a nie jest jego właścicielem. Wójt dodał, że chciałby zmobilizować NOK do zarabiania na siebie, a zarabiać na siebie może właściciel lub ewentualnie dzierżawca. To dałoby podstawę do zwiększenia dochodów własnych NOK-u.

Radny Jarosław Kiryłowicz zapytał, czy miejsce na NOK i GBP są odpowiednie?

Wójt odpowiedział, że miejsce urzędu gminy też jest nieodpowiednie. Poprzednicy „przegapili” budynek GS-u w centrum Narwi, który mógł być gminny w zamian za zadłużenie. Jeżeli chodzi o bibliotekę i NOK, to gdy one były w jednym budynku, to było „bezkrólewie”, ponieważ dwóch gospodarzy w jednym budynku to tak jakby nie było żadnego. Wójt powiedział, że ponieważ hotel przynależał do NOK-u to zadecydował, żeby umiejscowić całe kierownictwo w tym budynku. Do rady należy jeszcze decyzja, czy ten budynek ma służyć celom hotelowym, czy należy go przystosować do celów kultury, tzn. zrobić większe pomieszczenia. Wójt powiedział, że jeżeli chodzi o bibliotekę, to jest zadowolony z tego pociągnięcia, ponieważ widać jak odżyła. Jest tam pracownia internetowa, jest przytulnie i ładnie. Hotel takich warunków nie ma. Dzisiaj NOK, ze względów lokalowych i nie tylko, jest w dużej mierze nastawiony na działalność sportową, dlatego że nie mamy możliwości finansowania „Iskry”, a jest duży nacisk na to, żeby jej pomagać i to jest jedyny sposób. W tych warunkach lepszego rozwiązania nie ma.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr III/18/07 Rady Gminy Narew z dnia 3 stycznia 2007 roku w sprawie nieodpłatnego przekazania własności zabudowanej nieruchomości położonej w obrębie miejscowości Narew na rzecz Narwiańskiego Ośrodka Kultury stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

 

-        w sprawie uchwalenia budżetu gminy Narew na rok 2007.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Skarbnik Halinie Niesteruk, która powiedziała, że projekt budżetu, który był przyjęty zarządzeniem wójta z dnia 15 listopada 2006r., trafił do radnych zmieniony o stawki podatkowe i zwiększone wydatki. W wyniku nowych stawek podatkowych budżet zmienił się po stronie dochodów o 129 250zł, natomiast po stronie wydatków zwiększył się o 119 560zł. Skarbnik powiedziała, że na komisjach radni zostali proszeni o zmianę kolejności załączników wymienionych w uchwale oraz w podstawie prawnej o wykreślenie „oraz lit. i”. Skarbnik poprosiła o poprawienie załącznika Nr 10 „Prognoza kwoty długu i spłat na rok 2007 i lata następne”, ponieważ robiąc zmiany do projektu budżetu nie zmieniała planowanych dochodów i planowanych wydatków. Na str. 2 pkt 3 tj. „Prognozowane dochody budżetowe” powinno być 7 412 534zł, natomiast „Prognozowane wydatki budżetowe” powinno być 7 823 482zł. Zmieni się zadłużenie z pkt 6.1 na 21,00%. Budżet jest zaprojektowany po stronie wydatków bardzo oszczędnościowo. Dochody zaprojektowane są bardzo realnie i gwarantują ich wykonanie w trakcie roku. Jeżeli będą jakieś nadwyżki, to wtedy zmianami będą wprowadzane.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, czy w uchwale celowo pominięty jest § 12, ponieważ po § 11 następuje od razu § 13?

Skarbnik wyjaśniła, że wkradł się chochlik i zostanie to naprawione.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że do stowarzyszeń, do których należymy płacimy składki i jak dotąd praktycznie nic z tego nie mamy. Nasi przedstawiciele w tych stowarzyszeniach powinni dążyć, żeby zmniejszać te składki, skoro nie korzystamy.

Wójt odpowiedział, że zgadza się z radnym. Wyjaśnił, że w naszym przypadku jest alternatywa: należeć lub nie należeć. Wysokość składek uchwala Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia. Przez te Stowarzyszenia otrzymaliśmy trochę pieniędzy w ramach Kontraktu z rządem. Obecnie poprzez Program Leader+ przygotowujemy się do wzięcia pieniędzy. Składki są duże. Są one naliczane w stosunku do ilości mieszkańców. Ze składek utrzymywane jest biuro stowarzyszenia. Powiedział, że wraz z Przewodniczącym Rady podniesie na Walnym Zgromadzeniu kwestię wysokości składek.

Radny Jerzy Sakowski zapytał skąd się wzięło zwiększenie o około 44 tys. zł, czyli o około 27% wydatków na utrzymanie świetlic w szkole.

Dyrektor Zespołu Szkolno - Przedszkolnego powiedziała, że wzrost jest związany ze wzrostem wynagrodzenia nauczycielki, która jest obecnie nauczycielką dyplomowaną. Ponadto będzie zwiększona liczba grup oraz będą poniesione wydatki na wyposażenie świetlicy i remont.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, co z pomocą stypendialną?

Skarbnik odpowiedziała, że na dzień dzisiejszy nie wpłynęło żadne pismo, jaka to będzie kwota.

Przewodniczący Rady przeczytał opinie komisji rady gminy w sprawie projektu budżetu gminy na 2007 rok. Opinie stanowią załączniki Nr 11, 12 i 13 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady przeczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie projektu budżetu gminy na 2007 rok. Opinia stanowi załącznik Nr 14 do oryginału protokołu.

Radny Mirosław Szelengowicz powiedział, że na drogi powiatowe mamy 15tys. zł, a 35 tys. na drogi gminne. Powiedział, że znając budżet zdajemy sobie sprawę, że nie można w tym roku liczyć na duże inwestycje, musimy więc dążyć do realizacji tego co jest możliwe i realne. Mam tu na myśli sporządzanie planów zagospodarowania przestrzennego oraz projektów budowy odcinków dróg. Powiedział, że jako członek Komisji Rewizyjnej zgłosił wniosek, aby dotację w wysokości 15 tys. zł przeznaczyć konkretnie na dofinansowanie drogi powiatowej na odcinku Białki – Ogrodniki – Iwanki. Jest to odcinek priorytetowy, walka o to trwa już wiele kadencji. Należy to ująć w planie do najbliższej realizacji.

Przewodniczący Rady powiedział, że rada ustaliła, że ułoży harmonogram realizacji inwestycji. Jeżeli będzie on ustalony, to wtedy te 15 tys. przeznaczy na dany cel. Powiedział, że uważa, że dzisiaj nie ma sensu przeznaczać środków na konkretny cel. Musi to być również ustalone z władzami powiatu, trzeba się dowiedzieć, jakie są możliwości powiatu.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że trzeba zagwarantować pieniądze, żeby móc robić projekty, ponieważ na podstawie tych projektów będziemy występować o fundusze strukturalne z Unii Europejskiej. Chodzi o zagwarantowanie tych pieniędzy w budżecie.

Przewodniczący Rady powiedział, że one są zagwarantowane w budżecie.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że na Komisji Budżetu i Finansów zgłoszono wniosek, aby zdjąć środki z oświetlenia, a przeznaczyć na sporządzenie projektów. Środki wpłyną z refundacji za kanalizację i wtedy przywrócone zostaną na oświetlenie ulic.

Wójt powiedział, że dążeniem wszystkich jest zrobić jak najwięcej inwestycji. Gdyby powiat przyjął do realizacji więcej inwestycji, to zrobimy przesunięcie w budżecie, ponieważ drogi powiatowe są dla nas strategiczne. Wystarczy jeden projekt, ponieważ powiat więcej niż jednego projektu w roku nie zrealizuje. Do radnych należy decyzja, jaki to będzie projekt. Możemy zaprosić na sesję Starostę lub Wicestarostę. Jeżeli powiat zadecyduje, że może nam zrobić więcej, to będziemy robić. Jest u nas kilka gotowych dokumentacji do zrealizowania następujących projektów: wodociągu z Doratynki przez Janowo i Kaczały do Gradoczna, drogi przez Gorędy, Bruszkowszczyznę do Odrynek, drogi powiatowej do Puchłów.

Radny Andrzej Ostaszewski powiedział, że trzeba zająć się Narwią, nie robić dróg w lesie.

Wójt odpowiedział, że należy o tym pamiętać przy tworzeniu harmonogramu realizacji inwestycji.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr III/19/07 Rady Gminy Narew z dnia 3 stycznia 2007 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Narew na rok 2007 stanowi załącznik Nr 15 do protokołu.

 

 

Ad. 8.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostały udzielone na bieżąco i znajdują się w pkt 5 protokołu.

 

Ad. 9.

Wójt Jakub Sadowski powiedział, że gminny park maszynowy jest przestarzały, nie stać nas na zakup nowych. Jeżeli chodzi o dowożenie dzieci sprawdzają się tylko „Autosany”. Równiarka jest wiekowa, nie ma do niej części, ponieważ nie są produkowane – jeżeli coś się zepsuje to trzeba dorabiać w prywatnych warsztatach. W każdej chwili może się rozsypać, a dróg do równania mamy dużo. Wójt powiedział, że zamierza pojechać z operatorem, obejrzeć i kupić. Za wycofane sprzęty będą jakieś dochody.

Wójt powiedział, że radnym rozdany został Plan Rozwoju Lokalnego w celu zapoznania się, zaktualizowania i posługiwania się nim. Plan przyjęty jest uchwałą i jest rozkazem dla Wójta, w jakiej kolejności realizować inwestycje. Jeśli chodzi o fundusze unijne są to pieniądze znaczone, czyli jeżeli są przeznaczone na drogi to nie można wybudować za nie wodociągu. Jest zrobiony projekt na drogę przez Bruszkowszczyznę do Odrynek. Sfinansowaliśmy projekt na drogę do Puchłów. Kolejne projekty trzeba byłoby uzgadniać z powiatem.

Wójt Jakub Sadowski powiedział, że w sprawie szkoły w Łosince sytuacja dojrzewa do podjęcia decyzji. Jest tam w sumie 9 dzieci: 7 chodzi do klas, a 2 do zerówki. W sumie od czterech lat nazbierało się 18 dzieci. Dodał, że nie jest zwolennikiem drastycznych posunięć, np. żeby zwalniać nauczycieli. Reorganizacja oświaty w Gminie Narew została przeprowadzona bezboleśnie, dlatego że nie było problemu z zatrudnieniem nauczycieli. Nauczyciele nie stracili miejsc pracy, a rodzice chętnie wysłali dzieci do Narwi ze swoim nauczycielem. Nie było wobec tego protestów. Sprawa dojrzała do podjęcia decyzji, ale nie można nic robić pochopnie. Rada ma czas do lutego, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie czy zajmuje się sprawą szkoły w Łosince, czy nie?

Przewodniczący Rady powiedział, że w prawie szkoły w Łosince należałoby ten temat przedyskutować w komisjach rady. Sprawa ta wymaga przedyskutowania i zastanowienia się, ale nie przygotowani, bez danych nie możemy dyskutować na dany temat.

Radny Jarosław Kiryłowicz powiedział, że w „Poradniku radnego” napisane jest, że rada może wszystko, może wprowadzić pewne rzeczy do porządku obrad.

Przewodniczący powiedział, że nie można działać pochopnie.

Zastępca Wójta wyjaśnił, że ustawa o samorządzie gminnym mówi, że jeżeli wniosek wpłynie wcześniej niż na siedem dni przed sesją to przewodniczący rady ma obowiązek wprowadzić punkt do porządku obrad, jeżeli natomiast później to może to zrobić.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że rada powinna zdecydować, czy wprowadza dany punkt do porządku obrad, czy nie.

Zastępca Wójta odpowiedział, że nie, ponieważ to przewodniczący ustala porządek obrad.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że art. 20 ust 1a mówi, że „Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady”.

Radca prawny powiedział, że wniosek Komisji Budżetu i Finansów dotyczył rozszerzenia porządku obrad o pkt 9 Podjęcie uchwały o likwidacji szkoły w Łosince, ale komisja nie przedstawiła projektu takiej uchwały.

Zastępca Przewodniczącego Rady Piotr Ostaszewski powiedział, że sprawa szkoły w Łosince i tak nie zostałaby dziś rozwiązana. Dodał, że rada ma czas. Gdy będzie złożony wniosek to na następnej sesji można będzie zająć się tym tematem.

Sołtys wsi Tyniewicze Duże Irena Pietryszyk zapytała, co można zrobić z wałęsającymi się psami, które mają właścicieli?

Wójt odpowiedział, że jest to straszny problem, ponieważ żadne schronisko psów nie przyjmuje. Jest regulamin utrzymania porządku i czystości w gminie. Pozostaje go przestrzegać: można wysłać jakieś straże gminne po wsiach. Rakarza nie można zatrudnić, nie można wynająć myśliwego, ponieważ nie są to psy bezdomne. Ostatnio weterynarze nie przyjmują nawet do uśpienia. Można podawać gospodarzy do sądu, czyli karać tych, którzy wypuszczają psy, a powinni je trzymać w zagrodach.

Wójt powiedział, że jest wstępnie umówiony z Komendantem Wojewódzkim Policji w Białymstoku w sprawie utworzenia posterunku policji w Narwi.

Radna Joanna Krystyna Szafrańska powiedziała, że mieszkańcy zgłosili problem gospodarstw indywidualnych z oświetleniem ulicznym, tzn. nie ma oświetlenia przy niektórych posesjach.

Wójt odpowiedział, że oświetlenie uliczne nie służy do oświetlania prywatnych posesji gospodarza, tylko do zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Staramy się, aby w obrębie wsi wszędzie było oświetlenie. Powiedział, że trzeba to wpisać do zadań inwestycyjnych w Planie Rozwoju Lokalnego.

Radny Jan Kononiuk zgłosił, że trzeba poprawić drogę z Podborowiska do Przybudek i dalej do Gorodziska lub Łosinki.

Kierownik Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa Stanisław Korobkiewicz odpowiedział, że są to drogi powiatowe poza odcinkiem Podborowisko – Przybudki.

Przewodniczący Rady przeczytał pismo z Zakładu Energetycznego Rejon Bielsk Podlaski w sprawie montażu wyłączników zmierzchowych, będące odpowiedzią na interpelację radnego Andrzeja Ostaszewskiego. Kopia pisma stanowi załącznik Nr 16 do oryginału protokołu.

 

Ad. 10.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 14.00.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Data wytworzenia: 2007-03-23

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2007-07-06

Data modyfikacji: 2007-07-06

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2007-07-06